Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regel i Office Outlook


Aja
 Share

Go to solution Solved by Aja,

Rekommendera Poster

Jag har flera e-postadresser installerade i Office Outlook. Jag har skapat regler som gör att inkommande mejl från e-postkonton som jag inte använder så ofta kommer till Inkorgen på mitt vanliga e-postkonto. Det fungerar. Varje morgon får jag ett mejl från Google kalender med dagens program. Det kommer till ett av de e-postkonton som jag inte använder så ofta och jag har dresserat även det att komma till inkorgen på mitt huvudkonto, men det hamnar inte i Inkorgen utan blir synligt först när jag klickar på min e-postadress dvs. raden ovanför Inkorgen. Detta gör att jag ofta missar detta mejl. Jag har diverse gånger högerklickat på detta mejl och valt: "Flytta alltid meddelanden i den här konversationen" till Inkorgen och då flyttas det aktuella mejlet till Inkorgen men kommande mejl från Google kalender hamnar fortfarande inte i Inkorgen utan under e-postadressen raden ovanför. Jag har även diverse gånger försökt skapa regeln: "Flytta alltid meddelande från: Google Kalender" och där valt Inkorgen, men inte heller detta gör att jag får mejl från Google kalender i den Inkorg jag har valt. Vad kan detta bero på? Tacksam för tips på hur jag ska få detta att fungera.

 

google_kalender.thumb.PNG.4a71fd52db9136e8bf4b3e7a92649f0f.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra. Dessvärre är det förmodligen så att reglerna endast gäller för de poster som hamnar i Inkorgen. Har aldrig råkat ut för detta själv, att e-posten hamnar direkt i kontot. Kanske något fel på kontot? Hoppas någon annan kan hjälpa dig med detta. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någonstans där man kan ta bort alla regler och flyttar för att börja om från början? Jag kan inte hitta någon sådan Ta-bort-flytt eller Ta-bort-regel "knapp". Möjligen har jag någon gång styrt google kalender mejlen fel, dvs. till kontot och inte till Inkorgen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ovanstående länk har jag hittat hur man kan ta bort en regel, men inte hur man tar bort en flytt. Jag har tagit bort tidigare regel och lagt in en ny som ska styra Google kalender till Inkorgen på mitt standardkonto. Men det fungerar inte nu heller.

 

Under Hantering och Aviseringar kan man under Aviseringar läsa: Hantera aviseringar från aviseringskällor som är kompatibla med Microsoft Office, t.ex. Microsoft Share Point. När jag försöker skapa Ny avisering får jag besked att det inte finns några "konfigurerade aviseringskällor".

 

Kan det möjligen vara så att aviserings-epost-mejlen från Google Kalender inte räknas som e-post utan som avisering som inte är kompatibel med Microsoft Office?

 

Jag har tidigare erfarenhet av att det inte går att ta hem gmail till Outlook om man kryssar för rutan för Säkra källor i Googles säkerhetsinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Aja:

hur man kan ta bort en regel, men inte hur man tar bort en flytt

Det är väl en uppsatt regel som flyttar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag högerklickar på ett mejl och väljer Flytta>Flytta alltid meddelande i den här konversationen så flyttas mejlen men det skapas ingen regel. Vid högerklick finns länkar till såväl Regler som Flytta vilket jag tycker indikerar att det är olika funktioner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort alla regler och trots detta hamnar aviseringen från Google kalender till mitt ordinarie konto (över Inkorgen), dvs. samma ställe som tidigare,  och inte till den e-ppostadress som är inställd i Google konto. Mystiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i den webbmejl där kalendermeddelandet finns?

Är det något som behöver göras redan där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! I webbmail är meddelandet som ligger i kontot på raden ovanför Inkorgen inte åtkomligt! Jag har experimenterat med behörighetsnivån som dyker upp om jag högerklickar på kontot i webbmejl men inte fått det att fungera. Har också ställt fråga till min leverantör FS-data.

 

Någonstans i begynnelse måste jag har gjort någon inställning som gör att avisering från Google Kalender som har mejladressen xxxxxx@gmail.com hamnar i xxxxxx@varkstaden.se, men jag kan inte minnas eller hitta var jag har gjort den inställningen. Jag har letat efter hur jaq återställer så att mejlet hamnar i Inkorgen för xxxxxx@gamil.com men inte heller det hittar jag hur man gör. 

 

Som tur är funkar aviseringarna som de ska i mobilen och surfplattan men jag vill gärna ha dem att funka även i datorn.

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redigerat föregående inlägg och jag har upprepade gånger botaniserat i Googles inställningar på den länk du givit mig men blir tyvärr inte så mycket klokare av detta. Jag ska gå igenom dem igen men det får nog bli först på onsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort massor av tester med aviseringar från Google kalender i två olika datorer, både med Windows 10 men blir inte klok på varför mejlen inte kan komma till önskad Inkorg.

 

Jag har använt Google Kalender i åratal och fått aviseringarna i önskad Inkorg, men i våras bytte jag från POP-konto till IMAP-konto i båda datorerna och det är troligen efter detta som problemen har uppstått. Tills vidare får jag nöja mig med att aviseringarna fungerar i både androidplattan och androidmobilen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

För kännedom kan jag meddela att jag nu har löst problemet med aviseringarna från Google Kalender genom att skapa en ny profil i Outlook. Ursprungsprofilen verkar ha låst sig och går inte att låsa upp.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...