Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd, ram-minne


Guldstrand
 Share

Rekommendera Poster

Jag behöver få tag på fler ram-minnen till en Dell server och jag fattar inte riktigt vilka ram-minnen det ska vara.
Är tacksam för all hjälp.

 

Servern är en Dell Poweredge 2900.

Gärna 4GB moduler men även 2 GB går bra, i nödfall.
Har förstått att det ska vara DDR2, men flera "vanliga" DDR2-minnen jag har testat passar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ECC minnen om de ska passa en server.

 

Kunde skickat ett gäng gratis till dig men firman kursade för en 2 år sen och hade lådvis med dessa minnen efter skrotade servrar för miljoner som inge ville ha.

 

Lägg ett bud?

 

https://www.tradera.com/item/121301/361191516/helt-ny-4gb-ecc-ddr2-minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Vedex:

Du behöver ECC minnen om de ska passa en server.

 

Kunde skickat ett gäng gratis till dig men firman kursade för en 2 år sen och hade lådvis med dessa minnen efter skrotade servrar för miljoner som inge ville ha.

 

Lägg ett bud?

 

https://www.tradera.com/item/121301/361191516/helt-ny-4gb-ecc-ddr2-minne

Ja, det verkar stämma att minnet måste vara FB-DIMM/ECC.

Är det din auktion?  (har sparat den i minneslistan)

Skulle dock behöva ha fler.
Det är en spelserver till ett ideellt projekt för barn och ungdomar som jag håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte mina grejor.

 

Du får verkligen kolla upp att dessa minnen passar till dit projekt så det inte blir fel.

 

Det är ju gamla minnen och är ju inte så attraktiva numera, även om de är nya i auktionen.

 

Fanns ju fler att buda på om du skulle behöva fler men se till att de passar ihop, så kolla manualen till servern, finns säkert på nätet om du inte har en.

 

Blocket och mer är ju ett alternativ, kan ju kanske fås billigare där om du har tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det är ett FB-DIMM 2GB eller 4GB kan det inte bli fel, eller?
Står inte supermycket i manualen om detta.

Detta står i manualen:
You can upgrade your system memory to a maximum of 48 GB by installing 533MHz or, when available,
667MHz fully buffered DIMMs (FBDs) in dual sets of 256-MB, 512-MB, 1-GB, 2-GB, or 4-GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ECC=Error Corretion Code minnen.

Dessa har i regel lägre minneshastigheter och timings på ECC-minnen, än motsvarande minnen på en vanlig dator tex. min som är överklocklockad utan ecc-minnen.

 

För varje minnescykel går dessa igenom en kontrollrunda för att så att säga verifiera att det skrivna datat till minnet stämmer helt överens med det lästa datat enligt en viss algoritm.

Och detta tar lte tid (om än snabbt) så kan dessa inte mäta sig med hastigheten hos vanliga minnen. Men på en server är det naturligtvis a och o att det är korrekta data som hanteras.

 

Men det brukar också vara till fördel vid uppgradering av minnena, eftersom dessa är lättare att få kompatibla med existerande minnesmoduler.

 

Det viktiga är att rätt beteckning och typ specificeras (så att rätt sockeltyp och därmed rätt sorts minnesmodul passar), i övrigt känner jag inte till att det skulle bli några mankemang.

 

Sätter du i snabbare minnen än vad existerande är, så kommer dessa per automatik att klocka ned sig.

Finns således ingen anledning att du skall köpa dyra och snabba minnen för servern.

Men om någon annan har något vitalt tips eller kommentar om detta, bara skriv i tråden.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...