Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta igång platt-tv


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

En vän till mig ligger hemma långtidssjuk och behöver en tv som sällskap. Gamla tjock-teven kraschade för ett par veckor sedan.
Samtidigt har hon haft en mindre platt-tv stående på golvet som aldrig har varit inkopplad och i bruk.
Teven är som sagt platt-tv av märket JVC, modell okänd, men om den är en smarttv vet jag inte. Det fanns ett kopplingsschema så det var inte svårt att koppla in alla kablarna. Jag är helt säker på att jag placerade kablarna rätt, men det går inte att få liv i apparaten. Bytte för säkerhets skull batterier i fjärren också men det gjorde ingen skillnad. Vid ett tillfälle lyste den röda on-lampan blått i stället för rött, men endast ett par sekunder.

 

Hon säger att hon aldrig har hört tals om digitalbox. Hon bor i ett Comhem-hus med ”tre hål i väggen” som jag själv gör. Analoga sädningar finns ju inte längre. Jag undrar hur hon har kunnat titta på tv utan digitalbox och utan att betala något. Kan det vara så att den gamla teven hade en inbyggd box eftersom apparaten tydligen var en hyr-teve som hon köpte loss vid ett senare tillfälle?
Samtidigt tycker jag att det borde ha gått att få något liv i nya apparaten även utan digitalbox.
En fråga bara: det ska ju vara en nätverkskabel mellan boxen och modemet, det har jag, det gäller väl oavsett om det är en smart-tv eller inte?

 
Jag ser att hon har ett bredbandsmodem från Comhem som hon säger att hon inte betalar något för. Det tyder på att föreningen har ett kollektivavtal. Kanske har de även avtal för tv. Jag har försökt förmå henne att kontakta föreningens styrelse men det vill hon inte då hon inte förstår vad hon ska fråga om...
Det är ju bedrövligt att sitta ensam hemma och inte ens ha tv att titta på.  Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Kan det vara så att den gamla teven hade en inbyggd box eftersom apparaten tydligen var en hyr-teve som hon köpte loss vid ett senare tillfälle?

Det är inte sannolikt att en tjock-teve skulle vara ha en inbyggd box.

 

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Jag har försökt förmå henne att kontakta föreningens styrelse men det vill hon inte då hon inte förstår vad hon ska fråga om...

Kan inte du ringa styrelsen, det är ju bara att säga att du försöker hjälpa någon som bor i huset?

Eller har föreningen någon webbplats med information?

Många större föreningar har det.

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Samtidigt har hon haft en mindre platt-tv stående på golvet som aldrig har varit inkopplad och i bruk.
Teven är som sagt platt-tv av märket JVC, modell okänd, men om den är en smarttv vet jag inte. Det fanns ett kopplingsschema så det var inte svårt att koppla in alla kablarna. Jag är helt säker på att jag placerade kablarna rätt, men det går inte att få liv i apparaten.

Om möjligt vänd upp och ner på teven utifall att det har blivit en massa damm i den under åren.

Modellnummer vore bra.

Du borde få bild på teven med bara strömkabeln ansluten så börja med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömkabeln är ansluten men det händer ingenting när jag trycker på onknappen på teven, inte heller med hjälp av fjärren. det är dessvärre tvåårs dammsamling på apparaten. Får väl kanske dammsuga den lite försiktigt. Den är inte alltför stor så det borde vara ganska lätt att vända på den. 

Antennkabeln är också inkopplad. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...