Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Bygga en plattform

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kan vara fel kategori så får gärna flyttas rätt. 

Vad kostar det att plagiera själva grundidén 

Lägenhetsbyte.se

För ett helt annat syfte dock.

Var vänder man sig - skall naturligtvis finnas betallösningar likt länken ovan.

Finns det billigare alternativ än Sverige att utveckla en likartad plattform?

Säger man bygga en plattform eller utveckla en mjukvara? 

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första problemet med att utveckla mjukvara (om du inte gör allt själv) är att förklara för den som skall utveckla vad sjutton du vill ha egentligen.

På jobbet så har vi folk som jobbar heltid med att klura vad beställaren egentligen vill och dokumentera det på ett sätt så att jag som utvecklare kan utveckla det åt dem.

Så om du inte tänker utveckla själv, så måste du åtminstone bestämma dig för om du ska dokumentera dessa krav eller ej och det är dessa krav du ger till en utvecklare som denne följer. Om du tänker göra det så måste du också bestämma dig om du ska skriva dessa krav på svenska eller engelska. Om du väljer engelska så kan du få tag på utvecklare utomlands, men med en ökad risk då du och utvecklaren kanske har engelska som andraspråk och då uppstår missförstånd.

Men om vi lägger den detaljen åt sidan, så räcker det nog med att du söker frilansande utvecklare, den här siten dök upp i mitt twitter flöde en gång i tiden och där kan du nog hitta hjälp. Jag har dock inte provat den själv. Och det du skall säga till potentiell utvecklare är vad du vill ha, så tydligt som möjligt, bry dig inte om begrepp som platform och sånt, säg bara att du vill ha hjälp med en webbsite vars syfte är ditten och datten, det ska gå att lista annonser, det ska finnas möjlighet att söka osv etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket! 

I stora drag skall sajten fungera som sajten ovan. Medlemskap på samma sätt, enda skillnaden är att det skall handla om en annan form av boende. 
Där bägge parter skall ha möjlighet att betygsätta varandra. 

Så i princip talar vi om ett plagiat för en annan typ av boende. Alla instruktioner kommer att vara kristallklara. Med risk för aningens finjustering. Men mellan tummen och pekfingret - vad skulle du uppskatta kostnaden till hos exempelvis er utifrån en plattform som den ovan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog vara tydligare, låt oss säga att du betalar en utvecklare per timme för att bygga din site. Om du säger, jag vill ha typ en kopia på den där siten där borta, då måste utvecklaren gå över till siten, klura på hur saker fungerar och använda siten, utvärdera osv. Det kommer antagligen sluta att du får betala denne för 15-20 timmars jobb om inte ännu mer och inte få något tillbaka egentligen. Plus att det är jobb som du antagligen skulle kunna göra.

Så först, borde du gå igenom siten och dokumentera hur du vill att det ska fungera och se ut, design är viktigt det också. För listan över lägenheter var ju tokful exempelvis, vill du ha en tokful lista?

Sen har jag kämpat ordentligt med att slippa göra uppskattningar, jag ägnar mig dessutom enbart åt ui-kod nu för tiden, dvs inga databaser eller tjänster som körs på servern. Men jag skulle nog kunna klämma ut mig en sån där på en vecka om jag kämpar. Men som sagt, utan tjänster på servern och databaser så blir det inte mycket till site.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...