Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
frupralin

LÖST Windows XP vill inte starta

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Dras med en urgammal pc med Windows XP där jag tyvärr har en massa bilder och filer sparade. Nu vill inte Windows XP starta. Den blå HP-bakgrunden startar, den byter till svart bakgrund med malla val, t ex starta i felsäkert läge, starta windows normalt m.m. men oavsett vad jag väljer så, på börjas Windows XP-sidan sin uppstart, men sen kommer jag tillbaka till HP blå sida och inom ett par sekunder, svarta sidan med massa text om att starta windows normalt o s v.... och så går det runt, runt. Provat haft datorn avstängd, dragit ur kablar, dammsugit datorn. Jag har såklart tänkt byta ut denna i en evighet och befarat detta, men nu har det hänt och .... hur gör jag för att rädda filerna?

Finns det något geni som vill hjälpa mig?

DC94EE82-577F-4DE6-B24C-1DB54F9AF56C.jpeg

36E151F3-3806-4ACA-91CF-402DA9DF7A8B.jpeg

9821DE6A-D854-46E0-A43A-81826C72F68E.jpeg

CA97032B-FB81-4550-AAED-ADB1EBB479DE.jpeg

Redigerad av frupralin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär så kan du väl plocka ut hårddisken och koppla in den till en annan dator (om du har en dator till). Om det går bra så kan du ju säkerhetskopiera filerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack DePhaz för att du tar dig tid att svara! Jag har inte någon mer dator och "plocka ut" och "väl koppla in" är inget jag vågar mig på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du få tillgång till en annan dator och göra en USB-pinne med operativsystemet Linux på?

Tanken är att köra Linux från en USB-pinne samt spara dina bilder och filer från datorns hårddisk på en annan USB-pinne, eller liknande. Men du bör känna dig trygg med att göra alla moment det innebär(?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev frupralin:

Tack DePhaz för att du tar dig tid att svara! Jag har inte någon mer dator och "plocka ut" och "väl koppla in" är inget jag vågar mig på. 

Känner du någon som har en dator och som är lite datorvan och kan tänka sig att öppna en stationär dator för att ta ut en hårddisk eller kan hjälpa dig med det som Thirteen föreslår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare. Det KAN vara mer jobb att få igång XP "normalt".

Dessutom lite större risk för dataförlust om man "meckar" med filsystemet utan att riktigt veta vad man gör.

Jämfört med ovanstående förslag alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...