Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Någon Comhem-kund, eller annan, som skulle kunna hjälpa till lite?

Ah, bra!

Dottern har flyttat till en lägenhet.

Hon har skrivit på något överlåtelseavtal (gällande Comhem) med säljaren.

Säljaren säger att han lämnat "allt som behövs för Comhem".

I ovanstående ingår tv.

I lägenheten finns "två hål i väggen". Kan man få TV (enbart) därifrån? Eller är detta något gammalt? Det finns viss (en del) kabeldragning som tyder på att detta skulle vara gammalt. Kan, och ska, testas men jag går vidare.

I en garderob i hallen finns en router som till WAN är ansluten med kabel som ansluts till ett enkelt nätverksuttag i apparatdosa.

Internet/wifi finns och fungerar, tycks vara 100/10 enligt BBK.

Från en LAN finns kabel som ligger lös i andra änden men som mycket väl skulle kunna gå (den kan ha lossnat, längd placering stämmer) till något jag inte sett tidigare. Skulle kunna vara en switch, den har fyra portar, ca 100x100 mm. Ingen strömförsörjning. En port är ledig (och som då skulle kunna anslutas till routern) från övriga portar går patchkabel till tre nätverksuttag, ett dubbelt i en dosa, ett enkelt i en annan.

Dessa är märkta som Kök 01, Sovrum 02, Vardagsrum 03, Vardagsrum 04.

I vardagsrummet återfinns ett nätverksuttag (kabel för det andra kan finnas ovan ett innertak) , i sovrummet finns ett och i köket finns i ett skåp en nätverkskabel med lösa parter.

Det här med uttagen och dess märkning tycks stämma med info från Comhems webbsida. Där skriver man att man har en mediafördelare (om jag minns rätt) med vilken man styr till vilket uttag man vill ha TV. Om min teori håller med kablaget så kan man ha TV i tre, men inte fler, rum samtidigt?

Dock finns ingen utrustning kvarlämnad som man kan ansluta till en teve. Det skulle då behövas en digitalbox. Stämmer dåligt med säljarens uppgifter att allt som behövs finns kvar. Eller är det så, normalt, att man själv skaffar en mediaomvandlare/digitalbox?

Tebax till den här prylen á 100x100 mm. Den är av fabrikat 3Com och sitter direkt monterad på en annan "box", ca 110x170 mm. Den "boxen" har också ett nätverksuttag. Är det DÄR kabel från router ska anslutas? Den har även ett intag för strömförsörjning, 48 VDC men någon sådan nätadapter finns inte.

Vad är detta för pryl? Inget som används längre?

Hittade prylen från 3com här, eller troligen en sådan:

https://www.proshop.se/Switch/3Com-Switch4xF-enet-i-vaeggen-MGD-SC/2012115

Redigerad av Mikael63
3com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du klipp från Comhem´s sida om 

FiberKoax eller FiberLAN?

Vi pratar ofta om benämningarna FiberKoax och FiberLAN på våra supportsidor. Skillnaden mellan en FiberKoax- och en FiberLAN-adress är typen av anslutning till bostaden.

FiberKoax

En FiberKoax-adress är en adress som är ansluten till vårt vanliga Com Hem-nät, som vi tidigare kallade för "tre hål i väggen". Om du bor på en FiberKoax-adress har du något av följande uttag installerade i bostaden:

Vägguttag med tre hål

Om du har ett Com Hem-uttag med tre hål kan du teckna samtliga av våra tjänster - TV, Bredband och Fast telefoni.

image-4

Vägguttag med två hål

Har ett Com Hem-uttag med två hål betyder det att din adress inte är uppgraderad och vi kan endast leverera tv till dig.

FiberLAN

FiberLAN-adresser har normalt ett LAN-uttag eller en mediaomvandlare (även kallad mediabox) installerat någonstans i bostaden.

Det finns en mängd olika mediaomvandlare av olika märken och modeller, men normalt liknar en mediaomvandlare bildexemplet nedan.

image-8

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Någon Comhem-kund, eller annan, som skulle kunna hjälpa till lite?

...

"Två hål i väggen" innefattar inte bredband så uttaget (och uppkopplingen) som routern i garderoben är ansluten till är sannolikt indraget senare, för snabbare bredband än vad t ex telefonnätet klarar av.

Comhem kan leverera tv via bredband, om det är så ordnat i den här föreningen så kan man ändå ha behållit möjligheten via kabel-tv-nätet. Men "två hål i väggen" avser väl bara analoga kanaler, så ett nytt nät avser kanske både bredband och tv (med digitala kanaler.) Vad som gäller borde föreningen/styrelsen kunna svara på, kanske kan grannar vara till hjälp.

"Skulle kunna vara en switch, den har fyra portar, ca 100x100 mm. Ingen strömförsörjning. En port är ledig (och som då skulle kunna anslutas till routern) ..."
Fattar jag rätt är endast en LAN-port i routern använd. Det tycks vara mer praktiskt att använda en separat switch längre in i lägenheten för att minimera kabeldragning. Innehåller den inget viktigt för t ex tv i det lokala nätverket borde den kunna ersättas med en vanlig switch (om det är okej att göra så).

"... från övriga portar går patchkabel till tre nätverksuttag, ett dubbelt i en dosa, ett enkelt i en annan.
Dessa är märkta som Kök 01, Sovrum 02, Vardagsrum 03, Vardagsrum 04."

Fungerar som en hemmagjord patchpanel, men är ju för den skull inte sämre. Finns inte ett fjärde uttag också (ett utan redan ansluten patchkabel)?
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/lokalt-tradbundet-natverk#distributionsnat

"Det här med uttagen och dess märkning tycks stämma med info från Comhems webbsida. Där skriver man att man har en mediafördelare (om jag minns rätt) med vilken man styr till vilket uttag man vill ha TV."
"Mediafördelare" låter mer som en tjänstefördelare/bredbandsswitch (vilket inte ska förväxlas med en vanlig switch). Men beskrivningen tycks stämma med en patchpanel.

"Om min teori håller med kablaget så kan man ha TV i tre, men inte fler, rum samtidigt?"
Antal samtidigt använda tv-mottagare borde inte ha med kabeldragning att göra. Mer med hur tjänsten fungerar, och abonnemang. Återkom gärna med länk till Comhems information.

"Dock finns ingen utrustning kvarlämnad som man kan ansluta till en teve. Det skulle då behövas en digitalbox. Stämmer dåligt med säljarens uppgifter att allt som behövs finns kvar. Eller är det så, normalt, att man själv skaffar en mediaomvandlare/digitalbox?"
Kanske ingår digitalbox i Comhems eller i föreningens åtagande. Men det verkar inte sannolikt, i mina ögon. Mediaomvandlare brukar enheten kallas som omvandlar fiber till ethernet (från ett media till ett annat).

"Tebax till den här prylen á 100x100 mm. Den är av fabrikat 3Com ..."
Ser ut att vara en lite mer avancerad switch, som används inbyggd i väggar eller i kabelkanaler, i t ex kontorslokaler. Ovanlig i lägenheter, antar jag. Är det FX-modellen så finns ett uttag för fiber också. Fibern ska inte förväxlas med bredband via fiber utan är ett sätt att anslut switchen där fiber används i det lokala nätverket.
Har jag hittat rätt så har du en manual här. På sidan 18 beskrivs fiberporten.
https://www.manualslib.com/manual/204159/3com-Intellijack-Nj225.html#manual

Där jag bor, i ett Comhem-hus, uppgraderades kabel-tv-nätet till "tre hål i väggen" för drygt 10 år sedan (tror jag). För att få digital-tv, och bredband via kabel-tv-nätet. För några år sedan drogs fiber in, med mediaomvandlare/fiberkonverter i lägenheterna (ingen omvandling till ethernet i "källaren").

Det var då inget sagt om tv via bredbandet. De som anmälde användning av nya bredbandet fick en router från Comhem, men man kunde behålla bredband via kabel-tv-nätet om man ville (med kabelmodem), för att slippa dra om ledningar. Senare har jag förstått att några boende faktiskt ser tv via fiberbredbandet (Tivo-box med ethernet-port).

Om routern saknas för nyinflyttade skickar Comhem en ny utan vidare. Digitalbox får man hålla med själv, för kabel-tv-nätet eller som det verkar, också för bredbandet.

Redigerad av ChristerE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev ChristerE:

"Två hål i väggen" innefattar inte bredband så uttaget (och uppkopplingen) som routern i garderoben är ansluten till är sannolikt indraget senare, för snabbare bredband än vad t ex telefonnätet klarar av.

Japp, så uppfattar jag det också, mest fundersam på om TV finns kvar eller ej.

Men "två hål i väggen" avser väl bara analoga kanaler, så ett nytt nät avser kanske både bredband och tv (med digitala kanaler.)

Ja, jag tänker att detta då är omgjort till DVB-T, typ.

Fattar jag rätt är endast en LAN-port i routern använd. Det tycks vara mer praktiskt att använda en separat switch längre in i lägenheten för att minimera kabeldragning. Innehåller den inget viktigt för t ex tv i det lokala nätverket borde den kunna ersättas med en vanlig switch (om det är okej att göra så).

Ja, så som det ser ut är endast en port använd. Switchen ligger 40 cm från routern.

Finns inte ett fjärde uttag också

Jo, så bör det vara, tror att det var köket som inte var ansluten.

Återkom gärna med länk till Comhems information.

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/utrustning-i-bostaden-fiberlan

Där skriver man mediaomvandlare som om det är något man kopplar till olika uttag.

På något annat ställe (hittar inte dit) var mediaomvandlare den enhet som "gör om" ethernet till HDMI, motsvarande min Arris-box från Telia.

Har jag hittat rätt så har du en manual här. På sidan 18 beskrivs fiberporten.
https://www.manualslib.com/manual/204159/3com-Intellijack-Nj225.html#manual

Tack. Bilden där, 9 & 10 är nog ansluten i den andra prylen.

Digitalbox får man hålla med själv

Då kan det stämma det som säljaren sa, att han lämnat alla "comhemprylarna". Boxen var hans egen och han tog väl med sig den.

Men äh, jag testar med en liten teve i antennuttaget gör sökning på analoga och på DVB hittas inget är det nog dödat.

Tar bilder på det andra joxet i garderoben...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen så kan man ofta få hjälp av styrelsen. Eftersom det verkar lite komplicerat har de nog fått hjälpa andra också. Eller ett bra tillfälle att lära känna några grannar över en kopp kaffe ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Comhems DVB-C(2)-kanaler sänds i det vanliga TV-uttaget, så vill man "bara" ha digital-TV så räcker det med två-hål-iväggen (tex Tivo-box eller en TV med DVB-C2-mottagare). Men, comhem har en ny TV-tjänst där jag tror man sänder TV på data-nätet och då behövs tre-hål-iväggen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en mediaomvandlare, så har mediaboxen  2 st kontakter för Rj45 Cat6, men det finns varianter  med 4

Rj45 kontakter beroende omvandlaren fabrikat och funktion.  Men har du fibercoax så kopplas med coaxkabel som skruvas fast

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog med en teven och en antennkabel. Dottern hade också flyttat över teven från den förra lägenheten.

Ingen av oss kom ihåg fjärren :blush:

Blev svårt göra kanalsökning men det tycks vara dött i det uttaget.

Hittade även det saknade nätverksuttaget liggandes ovan undertaket.

Kablage och kabelkanaler i allmänhet tyder på att förra ägaren enbart nyttjat två nätverksuttag vilket stämmer med hur denne troligen haft tv-apparaterna. Visserligen fanns även koaxialkablar i kanalerna men troligen är de inte bortplockade i sin helhet bara.

Här tycks "inkommande" WAN finnas (röd propp) och här ser man även "patchpanelen:

20190819_205933.thumb.jpg.4175a570e476f025a790934188972b39.jpg

Här är 3Com-prylen som sitter direkt på en annan pryl. De tre anslutna kablarna går till "patchpanelen", den lösa går till LAN på routern.

20190819_205948.thumb.jpg.f833bb200cc0a4a6f33c9e25991421e3.jpg

Här är den knepiga prylen:

20190819_210046.thumb.jpg.20d47705933753c9a58ead02170009f5.jpg

Mindes fel, det är switchen som har anslutning för spänningsmatning, men något sådant fanns inte och kanske inte behövs heller.

20190819_210101.thumb.jpg.ad485089f93a015317e847863fef1a51.jpg

Det är väl inte värre än att jag testar att ansluta den lösa kabeln antingen till 3Com eller den andra prylen och ser om jag får "internet" ute i rummen.

Fattar inte riktigt vitsen med dessa, det torde väl vara enklare att nyttja de fyra LAN-uttagen direkt till "patchpanelen"?

Kanske någon gammal kvarleva från någon enhet med bara en LAN-port?

Fanns en installationsanvisning som beskriver bredband och telefoni men ingen bokstav om teve-tittande....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tv-signal är inkopplad så borde du kunna se dom fria kanalerna, annars om får du kolla med operatören,

om den är bortkopplad.

Det borde vara den röda som skall kopplas router eller någon mottagare(TV).

Dom övriga tror jag inte har bredbandet utan vidarekoppling till dom rummen.

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sonen bor i en bostadsrättsförening med Comhem som TV-kanalleverantör. Lägenheten har tre-hål-i-väggen för TV (antennkabel därifrån in till TVn och en annan antennkabel till TV-digitalboxen via antennkabelsplitter). Dessutom går (gick, se nedan) en hdmi-kabel från boxen till TVns hdmi-ingång. De kanaler, som föreningen abonnerar på levereras in till TVn från vägguttaget direkt in till TVn via antennkabeln. De kanaler, som sonen abonnerar på, kommer till digitalboxen från vägguttaget via antennkabel och från boxen till TVn via hdmi-kabel.

Men detta ändrades för några veckor sedan när digitalboxen havererade. Sonen köpte då från Comhem  en ”Com Hem Tv HubFiberKoax” till vilken dels antennkabel från väggen går in, dels nätverkskabel från fiberuttaget i väggen går in. Comhem har börjat leverera TV-signaler även in till lägenheternas nätverksuttag dit även internetleverantören (inte Comhem) skickar internetsignaler. Antennkabeln från väggen behöver inte kopplas in i hubben men TV-bilden blir något bättre om så görs. Hubben ansluts också till lägenhetens trådlösa nätverk vilket möjliggör att hubben kan anslutas till nätverksuttaget trådlöst. Så har sonen gjort eftersom nätverksuttaget finns i ett rum där inte hubben är placerad. Hubben ger också utökade möjligheter jämfört med den gamla digitalboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3Com-prylen är ju märkt med "Lägenhet 9" så den borde ju vara något som föreningen har installerat och därför borde någon i föreningen kunna svara på om den behöver ström eller inte. Det kan ju tänkas att tidigare ägare råkade ta med strömadaptern av misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, skrev Mållgan:

De kanaler, som föreningen abonnerar på levereras in till TVn från vägguttaget direkt in till TVn via antennkabeln. De kanaler, som sonen abonnerar på, kommer till digitalboxen från vägguttaget via antennkabel och från boxen till TVn via hdmi-kabel.

Rimligtvis finns alla dessa kanaler tillgängliga för både TVn och för digitalboxen. I det här fallet kan det vara så att TVn inte kan hantera de krypterade kanalerna. Men (den nu havererade) digitalboxen borde ha kunnat hantera alla kanaler, även de som ingår i föreningens abonnemang.

5 timmar sedan, skrev Mållgan:

Sonen köpte då från Comhem  en ”Com Hem Tv HubFiberKoax” till vilken dels antennkabel från väggen går in, dels nätverkskabel från fiberuttaget i väggen går in. Comhem har börjat leverera TV-signaler även in till lägenheternas nätverksuttag dit även internetleverantören (inte Comhem) skickar internetsignaler. 

När det gäller tv-apparater och separata mottagare ("digitalboxar"), m m, får man skilja på "tv-sändningar" via bredbandsuppkopplingen och data via internet. Det senare handlar både om uppgraderingar av systemen och streaming (play-kanaler), m m.

Osäker på hur det fungerar med bredband via "öppen fiber"/stadsnät, så det blir ett exempel med Telia som bredbandsleverantör (fast jag själv bor i ett Comhem-hus, jag använder "tre hål i väggen" för tv).
Hos Telia finns två "nät"/anslutningar i bredbandsuppkopplingen, en till deras tv-tjänst (via VLAN) och en till internet. Detta kan delas upp i en tjänstefördelare (bredbandsswitch) där tv distribueras separerat från routern och det lokala nätverket. Eller som hos Telia där tv kan distribueras via routern i det lokala nätverket. Telias routrar ser då skillnad på datatrafiken i det lokala nätverket och routar från/till två logiska WAN-gränssnitt (samma fysiska WAN-port), till Telias tv-sändningar eller för trafik som ska till internet - play-tjänster, vanlig surfning, e-post och annat.

Som jag ser det är man alltså inte på internet direkt vid anslutning till sin bredbandsuppkoppling, internet börjar först hos sin bredbandsleverantör.

Med risk för att kommentarerna förvillar, skickar dem ifall det kanske klargör ett och annat för någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-08-19 på 18:14, skrev Mikael63:

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/utrustning-i-bostaden-fiberlan

Där skriver man mediaomvandlare som om det är något man kopplar till olika uttag.

På något annat ställe (hittar inte dit) var mediaomvandlare den enhet som "gör om" ethernet till HDMI, motsvarande min Arris-box från Telia.

Ordet mediaomvandlare används nog i flera sammanhang (inte bara för fiber som omvandlas till ethernet). Men informationen tycker jag innehåller några förvirrande stycken, t o m felaktiga.

Under rubriken Mediaskåp står det att skåpet kan innehålla en mediaomvandlare, som då borde avse omvandling från fiber till ethernet, kallas också fiberkonverter (vilken inte behövs om skåpet har ett datauttag i form av RJ45, som det står). Under rubriken Mediaomvandlare räknas det upp märken på apparater som i det här sammanhanget används som tjänstefördelare (bredbansswitchar). De kan vara kombinerade med en mediaomvandlare, men tjänstefördelare behövs ju också om bredbandet avlämnas i en RJ45-port (det behövs då ingen mediaomvandlare).

Ovanstående är kanske bara lite förvirrande, men meningen "Med hjälp av mediaboxen styr du vilket data-uttag (RJ45) i bostaden som ska användas.", under rubriken Mediaomvandlare, förstår jag inte, tycker den är fel. Det är kopplingspanelen/patchpanelen som används för att koppla vidare till olika rum. Det kan göras direkt från tjänstefördelaren (för t ex tv) eller från routern. Man kan också tänka sig att routern placeras i något rum, om det passar bättre, men man får förstås inte koppla datorer och annat via en vanlig switch före routern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-08-19 på 19:10, skrev Mr Andersson:

Comhems DVB-C(2)-kanaler sänds i det vanliga TV-uttaget, så vill man "bara" ha digital-TV så räcker det med två-hål-iväggen (tex Tivo-box eller en TV med DVB-C2-mottagare). Men, comhem har en ny TV-tjänst där jag tror man sänder TV på data-nätet och då behövs tre-hål-iväggen.  

Stämmer, digital-tv behöver inte "tre hål i väggen" (som jag hade en misstanke om skulle behövas). Men det kan tydligen vara problem med en del HD-kanaler om det inte är uppgraderat till "tre hål i väggen". Uppgraderingen till tre hål innebar också förändringar för tv.

För tv på data-nätet kan det ju också fungera med bredband via t ex fiber, eventuellt behövs då ett sådant bredband från Comhem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
På 2019-08-19 på 23:22, skrev Mikael63:

Mindes fel, det är switchen som har anslutning för spänningsmatning, men något sådant fanns inte och kanske inte behövs heller.

Switchen är en "aktiv" apparat så den behöver rimligtvis ström.

På 2019-08-19 på 23:22, skrev Mikael63:

Det är väl inte värre än att jag testar att ansluta den lösa kabeln antingen till 3Com eller den andra prylen och ser om jag får "internet" ute i rummen.

Fattar inte riktigt vitsen med dessa, det torde väl vara enklare att nyttja de fyra LAN-uttagen direkt till "patchpanelen"?

Kanske någon gammal kvarleva från någon enhet med bara en LAN-port?

Switchen verkar vara gjord för att monteras i vägg, i kabelkanal eller på den extra boxen på bilden, så jag tror du ska ansluta kabeln från routern i porten på den extra boxen. Den är sedan rimligtvis ansluten till ett uttag på baksidan av själva switchen. Att ansluta till en av de fyra LAN-portarna skulle kunna gå ifall de känner av och kan fungera som äldre switchars uplink, men i så fall förlorar du också en port för apparater i nätverket.

Jag fattar inte heller vad den här switchen gör som inte den i routern inbyggda switchen kan göra (av sådant som normalt behövs i ett lokalt nätverk). Tänkte tidigare att det kan vara något som boende i den här lägenheten monterat själv (t ex överblivet från jobbet, den verkar ju vara rätt dyr). Men som Cecilia påpekade så är den märkt med lägenhetsnummer, så det verkar vara något som installerats lika i de andra lägenheterna också.

Så är den heller inte placerad längre in i lägenheten, som jag antog tidigare, för att slippa dra flera kablar parallellt med varandra.

Men den verkar kunna mata ström via nätverkskablarna (PoE). Som då förhoppningsvis inte är aktiverat på någon port så att någon enhet som inte tål spänningen kopplas in där.

Redigerad av ChristerE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det har inte skett någon mer testning av detta än, håller på att återställa nätverksuttag, kabelkanaler, vägguttag mm efter omtapetsering.

Men hoppas att det inte är via koax som tv-tittande sker, det var otroligt fula skarvar av de kablarna och jag demonterar dem allt eftersom.

Tackar för all input och jag kommer att rapportera så snart jag vet mer.

Tillägg: Om det visar sig att den här 3Com-switchen med ryggsäck inte behövs, att det är något som hängt med sedan tidigare *) kommer jag nog att patcha om och flytta routern in till vardagsrummet, för bättre wifi-täckning.

*) Routern, eller vad nu Comhem kallar den, ser ut att vara väldigt ny, med kartongen kvar, jämfört med resten av prylarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, skrev Mikael63:

och jag kommer att rapportera så snart jag vet mer

Ringde Comhem och kollade vad som gällde för just detta abonnemang.

(bara 4-5 minuters väntetid!)

Det är enbart bredbandet som ingår, vilket förklarar varför annan hårdvara saknas. (Förra ägaren kanske vara körde via Chromecast eller motsvarande)

Kampanj nu så att en TiVo-box ingår (värde 1700) om man tecknar abonnemang.

Frågade inget om dessa mysko 3Com-prylar men de torde ju, med större säkerhet nu, inte behövas.

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/tivo-installationsguide-fiberlan/6a3d8c37b60b5993834a2a37d992c979/Com_Hem_TiVo-FiberLan-Installationsguide_SA185_1806_Web.pdf

Redigerad av Mikael63
länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kampanj nu så att en TiVo-box ingår (värde 1700) om man tecknar abonnemang.

Kanske är det redan beställt, men titta annars också på "Com Hem Tv Hub" (som också Mållgan skrev om).
Fast det verkar inte finnas någon modell med inspelning, ifall det är något man vill ha (se "Frågor och svar" i botten på sidan).

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/kom-igang-med-tv-hub

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkoppling:

Dottern hade redan beställt innan jag han tipsa men det visade sig att det var en sådan Hub.

Återställde nätverksuttagen ikväll och jag "patchade" direkt från routerns LAN.

Detta fungerar dvs. utan den där 3Com-switchen med tillhörande ryggsäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...