Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur återskapar man ett lösenord i ett låst blad eller arbetsbok i Excel


CosmoGizmo
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kan man på något sätt återställa  lösenord för låsta Excel blad? Vi har glömt bort lösenordet till vår budget Excel som vi har använt i många år, vi behöver editera därav att vi måste ta bort de skyddade arbetsbladen?

 

Mvh

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael.

Det verkar inte gå med utvärderingsversionen. Tack för tipset ändå

 

Jag har svårt att motivera mig själv att betala över 1000 kronor för att återställa ett enda lösenord. Så himla dåligt att man inte kan bara återställa lösenordet utan att behöva pröjsa över 1000 kronor.

 

Finns det ingen annan sätt att återställa lösenordet?

 

Mvh

M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner openoffice och öppna filen. Då kommer du åt innehållet utan lösenord. Spara som ny fil. 

Har gått förr, länge sen jag testa senast. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-14 på 14:54, skrev CosmoGizmo:

Så himla dåligt att man inte kan bara återställa lösenordet utan att behöva pröjsa över 1000 kronor.

 

En önskan om att få tag på eller återställa ett förlorat lösenord är förstås begriplig. Frågor om hur man kan göra finns i många forum. Men är det enkelt att komma runt lösenorden så gör de ju ingen störra nytta. De kan förstås skydda för diverse nyfikenhet, är innehållet inte tillräckligt intressant går "inkräktaren" inte vidare.


För t ex webbplatser finns system för att återfå ett "glömt lösenord". Men då finns ett förberett system, det kan skickas en länk för återställning till en registerad mejladress. Skicka lösenord direkt i mejl är inte så smart. Dessutom är systemen inte tillräckligt säkra ifall lösenorden sparas i en form så att de kan skickas direkt.


Man får också tänka på vad ett lösenord egentligen avser. Även om användarkonton i Windows och andra operativsystem skyddas av lösenord (en form av passerkontroll) så kan innehåll på hårddisken vara åtkomligt om den "ansluts i annan dator" (operativsystemet på disken körs inte).  Är innehåll känsligt får någon tillräckligt säker kryptering användas.


Som sagt, frågor om lösenord dyker upp då och då och jag undrar lite över hur man tänker om säkerheten. Den här gången blev också några rader skrivna.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Password recovery for Microsoft Office. Har en version 2006-2008, borde kunna fungera, eller får Du leta reda på en nyare version. Good Luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...