Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in på CD-skiva


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Min gissning är att det är en genväg/länk till dessa filer som @Torparen försöker bränna.

 

Så kan det vara. Och då kan en förklaring till varför uppspelning i datorn fungerar vara att ett klick på genvägen/länken, på CDn, spelar upp den faktiska filen på hårddisken.


Har de faktiska ljudfilerna bränts till en data-CD så kan ju det också vara en förklaring till varför uppspelning inte fungerar på den separata CD-spelaren. Fast enligt bruksanvisningen ska den klara av t ex mp3-filer.


Men en koll i Utforskaren borde enkelt visa vad som finns på en skiva. Innehåll på en data-CD ser ut som innehållet i mappar på hårddisken. Genvägar/länkar med väldigt liten filstorlek och andra filer med sina storlekar. Audio-CD som i bilderna nedan.


image.png.e596c2cea2c47e791153b194211d1c2f.png

 

image.png.2d1f68e0a42e48d8e52d13ee7c165147.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en tråd börjar få längder som skulle räcka till att virka ett överdrag till en lastbil, är det hög tid att skifta ingångsvinkel.

Så låt Frugan eller någon närstående försöka, Torparn. De som kommer in "rena och opåverkade" kan ha en "mystisk och irriterande...förmåga" att enkelt lösa problem, som man själv studsat på.

Priset man får betala är frågan om man behöver "hjälp" med datorn eller "annat..." en period efteråt.

Jag brukar skicka cd:n till Syrran och Brorsan (båda 80+) och det är rena "ko-bingon", för ibland fungerar det bara i datorn hos Syrran, men båda hos Brorsan, och tvärt om, i olika konstellationer.

Det är ingen statisk teknik med brännandet.

(Det är NATURLIGTVIS inlästa dikter, som jag känner kommer till mig i inspirerade stunder, som jag skickar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ljudfilerna som @Torparen länkat till i tidigare inlägg är på ca 18 MB vardera.

Min gissning är att det är en genväg/länk till dessa filer som @Torparen försöker bränna.

Helt rätt det är en länk (genväg) till den riktiga filen så problemet ligger i att originalet är kvar på nätet och du har 

bara laddat hem en genväg, du behöver ett program för att få ner den riktiga filen t.ex.

http://sv.wondershare.com/pro/streaming-audio-recorder.html

 

https://www.freemake.com/free_youtube_converter/

 

Du kan också använda Windows Media Player som ju finns på datorn , Starta WMP, klicka på fliken (1)) ordna välj

alternativ, därefter väljer du fliken (2) ripping, välj var du vill (3)spara filen

 

Låter det krångligt, ja det tror jag du tycker men lyckas du så tror jag att du blir nöjd med dig själv , det hade jag blivit

det är en utmaning att göra något nytt, just detta har jag aldrig gjort själv utan läst mig till  hur man skall göra genom att söka på internet Google är underbart

 

HANS

 

P.S. hör av dig om det är något du vill fråga om

 

2.PNG.dbb4214cafc3bdb55a18f8bf2c0ad8f5.PNG1.PNG.3b6190156eeb46f6ccf95edfc2048b8f.PNG3.PNG.dd7dadfae66fac64870f7ff4be2697cf.PNG

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Hanse:

du behöver ett program för att få ner den riktiga filen

Eller bara spara den från webbläsaren, jag gjorde det med surfplattan...

 

...som @Cecilia skrev för 20 dagar sedan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Solspindeln:

När en tråd börjar få längder som skulle räcka till att virka ett överdrag till en lastbil, är det hög tid att skifta ingångsvinkel.

Så låt Frugan eller någon närstående försöka, Torparn. De som kommer in "rena och opåverkade" kan ha en "mystisk och irriterande...förmåga" att enkelt lösa problem, som man själv studsat på.

Priset man får betala är frågan om man behöver "hjälp" med datorn eller "annat..." en period efteråt.

Jag brukar skicka cd:n till Syrran och Brorsan (båda 80+) och det är rena "ko-bingon", för ibland fungerar det bara i datorn hos Syrran, men båda hos Brorsan, och tvärt om, i olika konstellationer.

Det är ingen statisk teknik med brännandet.

(Det är NATURLIGTVIS inlästa dikter, som jag känner kommer till mig i inspirerade stunder, som jag skickar.)

Nu är det så att min kära hustru använder enbart mail och youtube så hjälp av henne löser inte problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Hanse:

Helt rätt det är en länk (genväg) till den riktiga filen så problemet ligger i att originalet är kvar på nätet och du har 

bara laddat hem en genväg, du behöver ett program för att få ner den riktiga filen t.ex.

http://sv.wondershare.com/pro/streaming-audio-recorder.html

 

https://www.freemake.com/free_youtube_converter/

 

Du kan också använda Windows Media Player som ju finns på datorn , Starta WMP, klicka på fliken (1)) ordna välj

alternativ, därefter väljer du fliken (2) ripping, välj var du vill (3)spara filen

 

Låter det krångligt, ja det tror jag du tycker men lyckas du så tror jag att du blir nöjd med dig själv , det hade jag blivit

det är en utmaning att göra något nytt, just detta har jag aldrig gjort själv utan läst mig till  hur man skall göra genom att söka på internet Google är underbart

 

HANS

 

P.S. hör av dig om det är något du vill fråga om

 

2.PNG.dbb4214cafc3bdb55a18f8bf2c0ad8f5.PNG1.PNG.3b6190156eeb46f6ccf95edfc2048b8f.PNG3.PNG.dd7dadfae66fac64870f7ff4be2697cf.PNG

Något är skumt då jag högerklickar på datorns CD-spelare visar det sig att filens storlek är 6,09 MB. Fattar inget. Så om jag fattar det rätt är det inte inspelningen som är fel. Men å andra sidan så är det för mig obegripligt, spelaren accepterar MP-3 filer. Nu stänger jag för denna dag ha det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Något är skumt då jag högerklickar på datorns CD-spelare visar det sig att filens storlek är 6,09 MB. Fattar inget. Så om jag fattar det rätt är det inte inspelningen som är fel. Men å andra sidan så är det för mig obegripligt, spelaren accepterar MP-3 filer. Nu stänger jag för denna dag ha det bra.

Det kan nog stämma eftersom filen du har är en länk till den riktiga filen, men det räcker inte för dra in den till CD-spelaren utan du måste ladda hem filen till din dator för att kunna bränna den, på det sättet som jag beskrev i mitt förra inlägg.

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Utforskaren och visa innehållet på CD-skivan, ta en skärmbild.

Högerklicka på filen på CD-skivan och välj Egenskaper, ta en till skärmbild.

Ladda upp de två bilderna här så får vi se hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Users\lenna\OneDrive\Skrivbord   Denna fil är hämtad i kontrollpanelen

 

6,01 MB (6 312 439 byte) Högerklickat på filen på CD egenskaper

 

MP3-fil (.mp3)   Högerklickat på filen på CD egenskaper

Hoppas jag uppfattat dig rätt.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en liten MP3-fil.

Men är det en fil som ligger på Skrivbordet eller på CD-skivan som du har kollat Egenskaper för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det ser ut som en liten MP3-fil.

Men är det en fil som ligger på Skrivbordet eller på CD-skivan som du har kollat Egenskaper för?

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det ser ut som en liten MP3-fil.

Men är det en fil som ligger på Skrivbordet eller på CD-skivan som du har kollat Egenskaper för?

Översta filen hämtad från utforskaren

2:an och 3:an från skrivbordet.  

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det ser ut som en liten MP3-fil.

Men är det en fil som ligger på Skrivbordet eller på CD-skivan som du har kollat Egenskaper för?

Samma fil finns i två filformat 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-23 på 23:24, skrev Thirteen:

 

Håller du på med fildelning, Torparen? ?

 

Jaaa samma som tidigare skall nu prova Hans tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans!

Först personligt: har uppfattat det som ditt namn är Hans Andersson. Min bästa jaktkompis (älg m.m) hade samma namn, tyvärr  inte kvar här på jorden.

Så till saken: Rippa musik till den här platsen? Måste väl vara till skivan?  Men det framgår inte av dina anvisningar var jag hämtar aktuell fil. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här bör egenskaperna se ut för de filer som @Torparen länkat till i tidigare inlägg (där filerna alltså ligger i original)

 

image.png.35c7c04fda0247a70633804f571092b7.png

 

Detta alltså när man hämtat hem dem till sin hårddisk. (Spara länk som...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

2:an och 3:an från skrivbordet.  

Men jag vill se egenskaperna för filen som ligger på CD-skivan.

Vad heter filen som ligger på CD-skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men jag vill se egenskaperna för filen som ligger på CD-skivan.

Vad heter filen som ligger på CD-skivan?

Sorry just nu har jag inget på skivan.  Får så många tips så jag hinner inte med mig.  ?‍♂️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-05 på 15:10, skrev Torparen:

Nu är det så att jag kan spela in på skivan, men då jag försöker spela den i CD-spelaren dött.

Har du inte kvar den skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Cecilia:

Okej.

Vad heter filen som ligger på skrivbordet och som du vill bränna till CD-skivan?

avslappning del1 (1).mp3 ..................................................MP3-fil   6165 KB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Har du inte kvar den skivan?

Nej du har spelat in tömt spelat in OSV många många gånger,.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Torparen:

Nej du har spelat in tömt spelat in OSV många många gånger,.

Då har du alltså en cd-rw.

Hur var det nu, kunde din cd-spelare hantera dessa?

 

Tillägg: jo det ska den enligt:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/musikspelare/cd-spelare/soundmaster-cd9220-cd-spelare-med-resume-funktion-p33559

Redigerad av Mikael63
jo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack @Mikael63!

Då vet vi att hela filen har blivit nedladdad i alla fall eftersom den har rätt storlek.

 

Försök nu bränna den filen till CD-skivan och när det är klart ta reda på egenskaperna (storlek och filtyp) för filen på CD-skivan.

 

3 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur var det nu, kunde din cd-spelare hantera dessa?

Jag har för mig att det ska gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...