Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in på CD-skiva


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

28 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nåja, tills vi vet att det är förbjudet kan vi nog utgå ifrån att det är tillåtet och i det här fallet tillhandahåller tydligen kursansvarig ljudet i två format så det är ju inte någon nerlåst spelare det är tänkt att spelas upp i.

 

Tycker dock att det är en stor gråzon, det är för många "ifall" "om" och "kanske" när det gäller detta.

Anser inte att man ska förutse att det är tillåtet bara för att "ingen riktigt vet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Laso:

 

Tycker dock att det är en stor gråzon, det är för många "ifall" "om" och "kanske" när det gäller detta.

Anser inte att man ska förutse att det är tillåtet bara för att "ingen riktigt vet".

Jag, och IDG när de tidigare har tillfrågats om just detta, anser att man inte ska förutsätta att det är förbjudet av precis samma skäl.

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Laso:

Har försökt att följa denna tråd, men tycker jag saknar vissa detaljer.

 

Har jag förstått det hela rätt?

 

@Torparen Du lyssnar på en kurs online, och vill spara ner själva ljudet, är det bara ljud eller är det en videokurs som du vill spara ner bara ljudet från?

Om det är så, är det en gratiskurs, eller måste du logga in för att kunna ta del av denna kurs?

Ingen videokurs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Laso:

Har försökt att följa denna tråd, men tycker jag saknar vissa detaljer.

 

Har jag förstått det hela rätt?

 

@Torparen Du lyssnar på en kurs online, och vill spara ner själva ljudet, är det bara ljud eller är det en videokurs som du vill spara ner bara ljudet från?

Om det är så, är det en gratiskurs, eller måste du logga in för att kunna ta del av denna kurs?

Det är en kurs online, övervägande text, men i denna finns det några avsnitt som är ljud online. ingen gratis kurs (550 Kr), jag måste logga in- Tror att jag svarat på alla frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag, och IDG när de tidigare har tillfrågats om just detta, anser att man inte ska förutsätta att det är förbjudet av precis samma skäl.

 

Cecilia

Moderator

Huruvida det är lagligt eller ej tar jag helt på mitt ansvar. Jag spelar in nu aktuellt enbart för att inte vara bunden till datorn. Jag kommer att radera allt efter det jag är färdig. Är det så att ni känner er som medbrottslingar så??????

Eftersom ljudet kommer online är jag tveksam om jag kan spela in det. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Torparen:

Är det så att ni känner er som medbrottslingar så??????

Nej, och troligen gör du inget brottsligt heller.

 

11 timmar sedan, skrev Torparen:

Eftersom ljudet kommer online är jag tveksam om jag kan spela in det

För några dagar sen uppfattade jag det som att du hade ljudet i form av en .mp3-fil på datorn och kunde lyssna på filen på datorn men att CD-skivan med filen inte fungerade på CD-spelaren. Är det rätt uppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja på datorn får jag ljud men på CD-spelaren inte. Det är inte fel på spelaren  för Då jag provar med en musikskiva   inga problem.

Jag tror inte jag kan komma på ytterligare lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-09 på 13:17, skrev Torparen:

Ja på datorn får jag ljud men på CD-spelaren inte. Det är inte fel på spelaren  för Då jag provar med en musikskiva   inga problem.

Jag tror inte jag kan komma på ytterligare lösningar.

Hej,

Om vi försöker bena ut det hela lite:

Du vill alltså spela in det du ser och hör på datorn?

Då räcker kanske inte en CD-skiva till.

Du behöver ett program som klarar av detta: tex. gratis OBS Studio.

Jag använder det själv och det är det mest suveräna program som dessutom är gratis.
Top 10 i flera tester.

Där kan du spela in allt du gör inkl. ifall du har lust att lägga till ljud, eller ljud från mikrofon etc.

Dessutom kan man göra omtagningar, och sänka kvaliteten för att filen skall bli så liten som möjligt, men, med bibehållen bra kvalitet.

 

I inspelnings knapparnra för volym och ljudingång: se till att inte ljudet är avstängt för inspelning:

Längst ned i högra hörnet bredvid klockan > högerklicka på den lilla högtalarikonen > och välj  'Öppna ljudinställningar' >

Kontrollrimage.png.17cff485100b45fb8dcc414ab483f78d.png

Kontrollera Indata enhet => Mikrofon

image.png.b0338cda254ae7a4cd2f0ba277d656bb.png

 

Sedan klicka 'Hantera ljudenheter' > Indataenheter > Mikrofon => se till att denna är påslagen och Ej inaktiverad.

image.png.957e6a41613272754d67b1f082adc8d4.png

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du är trägen.  Såhär är det: Filerna jag vill lyssna på i CD-spelaren är ljudfiler, formatet mp3 eller wma.

Det är inga problem att bränna dem på CD-skiva då denna sitter i datorn. Kan också lyssna på den då den sitter i datorn.

Men när jag försöker lyssna på skivan i CD-spelaren tyst som i graven.

Det är inget problem med spelaren då jag spelar en musik skiva.

Innan jag börjar brottas med dina instruktioner väntar jag tills du läst detta inlägg.        ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ber om ursäkt att jag misstolkat vad du ville göra.

 

Men jag har svårt att förstå återigen:

Du säger att filerna går att lyssna på cd i datorns cd-spelare.

 

Men sedan skriver du:

Citat

Men när jag försöker lyssna på skivan i CD-spelaren tyst som i graven.

Vad är det för cd-spelare du pratar om här? Är det datorns cd-spelare igen eller är det cd-spelaren från din stereoanläggning?

 

Då måste jag fråga om den lilla lysdioden ens blinkar eller lyser på CD-spelaren, den som talar om att något  lases av cd-skivan?

Eller har någon kontakt bak ramlat ut?

Ingen mening att svammelgissa när man inte vet vari problemet består i?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej, jag ber om ursäkt att jag misstolkat vad du ville göra.

 

Men jag har svårt att förstå återigen:

Du säger att filerna går att lyssna på cd i datorns cd-spelare.

 

Men sedan skriver du:

Vad är det för cd-spelare du pratar om här? Är det datorns cd-spelare igen eller är det cd-spelaren från din stereoanläggning?

 

Då måste jag fråga om den lilla lysdioden ens blinkar eller lyser på CD-spelaren, den som talar om att något  lases av cd-skivan?

Eller har någon kontakt bak ramlat ut?

Ingen mening att svammelgissa när man inte vet vari problemet består i?

Mvh :)

Nu skall jag förflytta mig till TV alltså rast och vila, vi hörs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Vad är det för cd-spelare du pratar om här? Är det datorns cd-spelare igen eller är det cd-spelaren från din stereoanläggning?

Det är en separat bärbar CD-spelare vars modellnummer står någonstans i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cd-spelaren är enl Cecillia. Finns ingen röd lampa men på displayen kommer det upp en text DISC jag hör skivan snurra en stund sen tyst. Du fiskaren får gärna jobba vidare med problemet, jag betraktar det som olösligt .

Nu gör jag kväll tack och godnatt.

?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Finns ingen röd lampa men på displayen kommer det upp en text DISC jag hör skivan snurra en stund sen tyst.

Tyder på att CD-spelaren gett upp.

Jag påstår inte att det är så, men alla tecken tyder på detta.

 

Som ett exempel i morse: på min dator hade jag en DVD/CD-RW brännare som under lång tid lyckats starta upp en skiva, men sedan bara lade av.  lampan blinkade till som ungefär den försökte att läsa och det hördes också att den spann upp, men efter c:a 10 sek. bara tvärdog den.
I går var jag in på Alina Systems i Östersund och köpte en ny för 199:-  som jag monterade in i morse.
Vips var detta problem borta.

 

Så jag tycker fenomenet verkar likartat på nåt sätt och därmed att Cd-spelaren är kaputt?

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På 2019-09-05 på 10:06, skrev Vedex:

Eftersom det är redan en .Mp3 fil så får du konvertera den till att gå att spela i en
CD-spelare eller en som kan spela den direkt som fil.

 

På 2019-09-05 på 15:37, skrev Cecilia:

Okej, i så fall kanske inte din CD-spelare förstår sig på .mp3-filer utan den nedladdade filen behöver konverteras först.

 

8 timmar sedan, skrev Torparen:

Filerna jag vill lyssna på i CD-spelaren är ljudfiler, formatet mp3 eller wma.

Det är inga problem att bränna dem på CD-skiva då denna sitter i datorn. Kan också lyssna på den då den sitter i datorn.

Men när jag försöker lyssna på skivan i CD-spelaren tyst som i graven.

Det är inget problem med spelaren då jag spelar en musik skiva.

 

Har inte läst hela tråden, men såg några inlägg där filformat och typ av CD redan kommenterats (citerade här ovan).


En fråga är ifall du bränt en audio-CD, eller en data-CD med ljudfiler. En data-CD med ljud-filer, t ex mp3, kan alltså en del CD-spelare för ljud/musik spela upp men det är inte på något sätt givet. Jag tror ditt problem har att göra med hur du skapat CD-skivan.


En data-CD med mp3-filer verkar din CD-spelare kunna hantera. Om data-CD, är det mp3-filer på skivan eller wma?
"Spelar vanliga CD-skivor, skivor med MP3-filer samt brända skivor (CD-R och CD-RW)."
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/musikspelare/cd-spelare/soundmaster-cd9220-cd-spelare-med-resume-funktion-p33559


https://sv.wikipedia.org/wiki/CD

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15062/windows-burn-rip-cds

https://manual.audacityteam.org/man/burning_music_files_to_a_cd.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio

 

 

Tillägg:
Spelaren tycks klara wma-filer också.

Kolla displayen för att se vad den visar för den istoppade skivan.

 

image.png.df8599ad33b3c12ecd4a37cef1c4caf7.png

 

Se även "Felsökning" i slutet av bruksanvisningen.

http://pdf.order.se/pdf/soundmaster/CD9220_SE.pdf


 

 

 

 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info du sänt, fantastiskt jobb. Men eftersom jag kan spela in på skivan ock lyssna på datorn, drar jag slutsatsen att inspelningen är ok. Rätta mig om jag har fel.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså olika sätt att spela in och alla passar inte en fristående CD-spelare men kan ändå fungera bra i datorn.

 

Hur spelade du in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat flera alternativ bl.a. drar jag filen till CD-spelaren i datorn. Om jag kan lyssna på inspelningen då så kan inre jag förstå att det är inspelningen det är fel på. Därmed har jag inte sagt att det inte kan vara så, men jag med mitt begränsade kunnande fattar det så fall inte.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag har provat flera alternativ bl.a. drar jag filen till CD-spelaren i datorn. Om jag kan lyssna på inspelningen då så kan inre jag förstå att det är inspelningen det är fel på.

 

Har du valt att bränna en audio-CD eller en data-CD (se tidigare inlägg)? Om inte, har du koll på vad det blev efter att t ex ha "dragit filen till CD-spelaren i datorn". Har du inte koll på det så är det ju inte lätt att dra slutsatser om vad problemet kan vara, och välja hur att gå vidare.


Nu verkar din CD-spelare klara av både mp3- och wma-filer på en data-CD. Men är det en data-CD så kan det ju trots det vara något som inte stämmer, se t ex "Felsökning" som jag nämnde tidigare.


När det gäller audio-CD står det i manualen "alla slutförda ljud-CDR- och CDRW-skivor" (se bilden i mitt förra inlägg). Tolkar det som att skivorna (audio-CD) ska "stängas" efter bränning. Skulle eventuellt också kunna gälla data-CD ("MP3-WMA-CD-skivor...") fast det inte står något om det.


Om man inte stänger en CDR-skiva efter bränning (eller CDRW) kan man fortsätta att bränna senare, på det utrymme som fortfarande är ledigt. Om detta används begrepp som multisession och stänga skivan. Multisession innebär att man bränner/bränt flera gånger. Vill man kunna bränna flera sessioner stänger man inte skivan efter en bränning. Det är inte ovanligt att vanliga CD-spelare (för ljud/musik) varken kan läsa en skiva med flera sessioner, eller om den inte är stängd. I brännarprogram kan det stå t ex "lämna öppen" i stället för att man väljer "stäng". För övrigt kan menyer se väldigt olika ut så det är svårt att beskriva "steg för steg" hur man ska göra. Det här ska inte blandas ihop med CDRW som innebär att en skiva kan raderas och användas igen.


Är det inte redan en audio-CD du bränt är mitt tips att du bränner en sådan, och ser till att den stängs. Går att göra eftersom dina filer innehåller "ljud". Fungerar det då kan du ändå kolla hur bränning till data-CD kan göras, om det ger någon fördel.


Hittar ingen bra artikel på svenska så det får bli följande.
https://searchstorage.techtarget.com/definition/multisession-CD

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om bränna: såhär är det : "dra objektet hit" står det på Media-player! detta går ej. Nu har jag inte fler varianter att prova. Om någon har ytterligare tips så välkomna men jag har nu kastat in handsken.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan berätta vilken filtyp du har att göra med så blir det lättare att ge råd,

så här ställer man in så att man kan se vilken filtyp det är på filen,

öppna Kontrollpanelen / därefter klicka på Alternativ för Utforskaren

/ byt flik till Visning / ta bort bocken vid DÖLJ FILNAMNSTILLÄGG FÖR KÄNDA FILTYPER. Efter det klicka på verkställ sedan OK. Därefter skall du kunna se filnamnstillägget efter filens namn det står något liknande detta (namn.exe  .txt   .mp3   .dat  ) eller liknande. Med hjälp av detta så borde bli lättare hjälpa dig

 

HANS1710076142_Skrmklipp.PNG.56a2f40ad459ef9cef3df309c382ac35.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Filerna 2 varianter har benämningen mp3 och eller wma.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Torparen:

Hej

Filerna 2 varianter har benämningen mp3 och eller wma.?

Mp3 kan brännas som datafiler eller musik om brännarprogrammet klarar omvandlingen till vanlig musikfil,  .vma 

är en musikfil (Windows Media Audio), om du bränner en mp3 -fil som är komprimerad så försvinner komprimeringen och filen blir vanlig ljudfil igen på en cd 

P.S. Länk till ett svenskt gratisprogram som det när det att bränna cd & dvd

 

https://cdburnerxp.se/

 

HANS

Redigerad av Hanse
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-15 på 14:06, skrev Torparen:

Jag har provat flera alternativ bl.a. drar jag filen till CD-spelaren i datorn. Om jag kan lyssna på inspelningen då så kan inre jag förstå att det är inspelningen det är fel på.

 

8 timmar sedan, skrev Torparen:

På tal om bränna: såhär är det : "dra objektet hit" står det på Media-player! detta går ej. Nu har jag inte fler varianter att prova.

 

Jag tror du behöver sätta dig in i och förstå tekniken lite bättre (brännarprogrammets funktioner och CD-format, m m). Om du t ex inte vet om det blir en audio-CD eller en data-CD när du "drar filen till CD-spelaren i datorn" så kan det ju råka bli en skiva som också fungerar i den separata CD-spelaren, eller så gör den inte det. Se också slutsatsen om att skivan borde fungera i CD-spelaren. Ofta hjälper något tips på traven, man kanske missat någon detalj. Men det är många tips i den här tråden ... ?


Jag chansar och testar också ibland. Men det finns då en tanke bakom, någon grundläggande kunskap jag utgår från. Och testar bara när det är osannolikt att det ställer till med något.


Ett sätt är också att få hjälp direkt vid datorn. Någon bränner en skiva som fungerar i den separata CD-spelaren, och skriver ner momenten (eller du själv). Sen kan du upprepa de momenten, i alla fall för samma situation (kursmaterialet), utan att nödvändigtvis behöva förstå varför det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

 

Jag tror du behöver sätta dig in i och förstå tekniken lite bättre (brännarprogrammets funktioner och CD-format, m m). Om du t ex inte vet om det blir en audio-CD eller en data-CD när du "drar filen till CD-spelaren i datorn" så kan det ju råka bli en skiva som också fungerar i den separata CD-spelaren, eller så gör den inte det. Se också slutsatsen om att skivan borde fungera i CD-spelaren. Ofta hjälper något tips på traven, man kanske missat någon detalj. Men det är många tips i den här tråden ... ?


Jag chansar och testar också ibland. Men det finns då en tanke bakom, någon grundläggande kunskap jag utgår från. Och testar bara när det är osannolikt att det ställer till med något.


Ett sätt är också att få hjälp direkt vid datorn. Någon bränner en skiva som fungerar i den separata CD-spelaren, och skriver ner momenten (eller du själv). Sen kan du upprepa de momenten, i alla fall för samma situation (kursmaterialet), utan att nödvändigtvis behöva förstå varför det fungerar.

Att dra filen till datorn CD-spelare har jag gjort många många gånger. Har skrivit och berättat att filen funkar på datorns CD-spelare. Men i den sep. CD-spelaren tji. Det jag nu håller på med är att bränna filen men har ej fått det att funka. Det är så att jag lyckas ej bränna för det går ej att dra filen enligt infon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...