Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in på CD-skiva


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

På 2019-08-15 på 09:57, skrev Torparen:

Jo det är så att den text jag önskade spela in å en CD-skiva är text som kommer online alltså ingen fil.

 

13 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag vill föra över filen till en CD.skiva.

Hur är det nu, har du en fil eller har du inte en fil?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är det att bränna ljudfilen som .mp3 eftersom det är en ljudfil du kan konvertera VLC

enligt denna länk

 

HANS

 http://www.dator.xyz/Felsokning/convert-files/182005.html

 

Hur konvertera M4A till MP3 med VLC Player

 
 
VLC Media Player är en fri , öppen källkod audio /video-spelare och transcoder kan konvertera till och från dussintals ljud-och videoformat . Även M4A filer ( även känd som AACS ) är iTunes - specifika filer , stödjer VLC Media Player uppspelning och konvertering till andra ljudformat som MP3 . Observera att eftersom M4As är en hög kvalitet , förlustfri ljudfil , kan du uppleva en viss förlust i kvalitet , beroende på MP3-komprimering standard . Instruktioner 
1

Navigera till Videolan.org och hämta den senaste versionen av VLC Media Player . Dubbelklicka på installationsfilen , acceptera villkoren för användning , och öppna VLC . 
2

Klicka på " Media " fliken högst upp på VLC : s huvudmeny . Välj " Konvertera /Spara " för att gå in i " Open Media " skärm . 
3

Klicka på " Lägg till" knappen för att öppna ett nytt sökfönster . Lokalisera M4A du vill konvertera och klicka på " Öppna". 
4

Vänta med att omdirigeras till " Open Media " fönstret . Klicka på " Konvertera /Spara " knappen längst ned till höger på skärmen . 
5

Tryck på " Bläddra " -knappen bredvid " Destination File " fältet . Välj platsen på din hårddisk där du vill spara din MP3 . Namnge din fil . Var noga med att inkludera " . Mp3" i slutet av filnamnet . 
6

Klicka " Spara " för att återgå till " Konvertera " -menyn . Tryck på " Start " -knappen för att konvertera M4A till MP3 . 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-02 på 18:58, skrev Cecilia:

Vad heter filen och vad har den för filtyp?

 

På 2019-09-02 på 18:58, skrev Cecilia:

Vad heter filen och vad har den för filtyp?

 

På 2019-09-02 på 18:58, skrev Cecilia:

Vad heter filen och vad har den för filtyp?

Jag sände svaret i mail, gick ej att kopiera in här. Det är ingen riktig fil jag lyssnar online.  Spela upp ljud - Grundläggande bodyscan (mp3) 
pil Spela upp ljud - Grundläggande bodyscan (wma)           Jag även försökt spela in musik från en CD ej heller då lyckats.

Jag drar slutsatsen att antingen är det jag som är orsaken till problemen, eller är det så att de alternativ jag provat ej möjliga. 

På 2019-09-02 på 19:17, skrev Hanse:

Enklast är det att bränna ljudfilen som .mp3 eftersom det är en ljudfil du kan konvertera VLC

enligt denna länk

 

HANS

 http://www.dator.xyz/Felsokning/convert-files/182005.html

 

Hur konvertera M4A till MP3 med VLC Player

 
 
VLC Media Player är en fri , öppen källkod audio /video-spelare och transcoder kan konvertera till och från dussintals ljud-och videoformat . Även M4A filer ( även känd som AACS ) är iTunes - specifika filer , stödjer VLC Media Player uppspelning och konvertering till andra ljudformat som MP3 . Observera att eftersom M4As är en hög kvalitet , förlustfri ljudfil , kan du uppleva en viss förlust i kvalitet , beroende på MP3-komprimering standard . Instruktioner 
1

Navigera till Videolan.org och hämta den senaste versionen av VLC Media Player . Dubbelklicka på installationsfilen , acceptera villkoren för användning , och öppna VLC . 
2

Klicka på " Media " fliken högst upp på VLC : s huvudmeny . Välj " Konvertera /Spara " för att gå in i " Open Media " skärm . 
3

Klicka på " Lägg till" knappen för att öppna ett nytt sökfönster . Lokalisera M4A du vill konvertera och klicka på " Öppna". 
4

Vänta med att omdirigeras till " Open Media " fönstret . Klicka på " Konvertera /Spara " knappen längst ned till höger på skärmen . 
5

Tryck på " Bläddra " -knappen bredvid " Destination File " fältet . Välj platsen på din hårddisk där du vill spara din MP3 . Namnge din fil . Var noga med att inkludera " . Mp3" i slutet av filnamnet . 
6

Klicka " Spara " för att återgå till " Konvertera " -menyn . Tryck på " Start " -knappen för att konvertera M4A till MP3 . 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej torparen.

 

Eftersom det är redan en .Mp3 fil så får du konvertera den till att gå att spela i en
 CD-spelare eller en som kan spela den direkt som fil.
 Fanns ju många .mp3 spelare innan mobilerna fick det inbyggt.
 
 Har du en modern mobil så kan du kopiera filen dit och lyssna i hörlurar(ett alternativ).
 Annars så kan du ladda ner CDxpburner som fixar så du får den på en CD.
 
 Ladda ner CDxpburner(gratis) installera detta program som admin, välj bort 3:dje parts programmet McAfee när frågan kommer upp.
 Du kan välja svenska menyer vid nästa fråga, kryssa ur alla och gå ner till svenska där du bockar i rutan för svenska 
 så du inte får med alla språk, tar ju en del plats.
 
 Programmet startar självt efter installationen.
 Välj att skapa en Ljudskiva i menyn när programmet startar.
 
 Ladda ner din tal .mp3 fil från nätet genom att högerklicka på den övre länken i ditt svar(ovan)(spara länkat innehåll som).
 Kolla nu var filen tar vägen på din dator(beroende på webbläsare) så du vet var du ska hämta den till programmet CDxpburner.
 
 Den är ju bara på ca 20 minuter så om du har fler filer att lägga till så är det ju bra, du får ju plats
 med nästan 80 minuter beroende på skiva.
 När du laddat/sparat ner din(a) filer så kan du dra dessa till programmet och det gör om filen(rna) till spelbara låtar eller tal 
 i en CD-spelare efter programmet bränt färdigt.
 
 Bra om man inte bränner filen för fort(ska finnas val för det) 8x eller 16x max är bra.
 Glöm nu inte att stänga skivan(om inte programmet gör det självt, kommer inte ihåg)annars kan du inte spela upp den.
 
 Var många år sen jag använde programmet och hoppas att jag skrivit rätt nu.

 

Detta kanske kan göras i Windows självt men har inte provat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-02 på 19:17, skrev Hanse:

Enklast är det att bränna ljudfilen som .mp3 eftersom det är en ljudfil du kan konvertera VLC

enligt denna länk

Bli inte arg på mig nu Hanse, men jag skulle vilja varna för länkar typ http:/...datorxyz, http:// www. dumay.info och liknande, som alltid dyker upp i sökresultatet när man skriver svenska sökord. Dessa sidor hämtar sin information från seriösa sidor och maskinöversätter dem till svenska. Söker man med engelska sökord hittar man de seriösa originalsajterna. Det är bättre att läsa dessa och översätta dem själv till god svenska. Dessutom finns det ingen anledning att informera Torparen om hur man laddar ner VLC då han redan har detta program i sin dator https://eforum.idg.se/topic/356979-cd-skiva-som-passar-i-datorn/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Högerklicka på länken  Spela upp ljud - Grundläggande bodyscan (mp3)  och välj något med "spara som" så att du får en riktig fil på datorn.

Cecillia jag får ej till det, så jag kastar in handduken. Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag kan spela in på skivan, men då jag försöker spela den i CD-spelaren dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, i så fall kanske inte din CD-spelare förstår sig på .mp3-filer utan den nedladdade filen behöver konverteras först. Den var nyköpt eller hur?

Kan du länka till den eller berätta vad modellen heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soundmaster  modell CD9220  

Du är tålmodig-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att spela skivan i datorn så vi vet att något hamnat på den som kan läsas av?

Det går att se på skivan i skarpt ljus där bränningen skett närmast centrumhålet, färgskiftning i plastlagren och längre ut mot kanten.

 

Det finns något som heter simulera bränning så att allt fungerar tills man gör en riktig bränning till skivan.

Kolla i programmet att simulerad bränning är avmarkerad, och att skivan är stängd för mer bränning.

 

Förmodar att din CD spelare fungerar med andra skivor för att utesluta annat?

 

Förr (90talet) fanns det problem med att vissa CD spelare inte kunde avläsa brända skivor korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skivan går att spela på datorn- Spelaren är nyinköpt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar i utforskaren, vad är det för fil du har på skivan?

Ska inte vara en .Mp3 fil.

Då är den inte konverterad till PCM/Wav fil så din CD spelare fattar att spela av den.

 

Har du testat CDxpburner för att göra om/konvertera .mp3 filen så den kan läsas i din CD spelare.

 

https://cdburnerxp.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Vedex:

Om du kollar i utforskaren, vad är det för fil du har på skivan?

Ska inte vara en .Mp3 fil.

Då är den inte konverterad till PCM/Wav fil så din CD spelare fattar att spela av den.

 

Har du testat CDxpburner för att göra om/konvertera .mp3 filen så den kan läsas i din CD spelare.

 

https://cdburnerxp.se

Jag kan just inget om den biten men det står att den CD-spelaren ska klara av MP3-filer: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/musikspelare/cd-spelare/soundmaster-cd9220-cd-spelare-med-resume-funktion-p33559

Kan man lätt se på något vis om skivan är stängd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag kan just inget om den biten men det står att den CD-spelaren ska klara av MP3-filer: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/musikspelare/cd-spelare/soundmaster-cd9220-cd-spelare-med-resume-funktion-p33559

Kan man lätt se på något vis om skivan är stängd?

Nu är jag less och trött tar rast vila, tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller för soundmaster  modell CD9220    klipp från manualen:

 

SPELA FÖRBÄTTRADE MUSIK-CD-SKIVOR OCH CD-SKIVOR MED OLIKA LÄGEN

 

På förbättrade musik-CD-skivor och CD-skivor med olika lägen finns både ljud-CD-spår och MP3-filer. -

Alla ljud-CD-spår placeras normalt i album 1 eller det sista albumnumret. -

 

När ljud-CD-spår spelas upp visar skärmen albumnumret, spårnumret, förfluten speltid, men ingen MP3-ikon visas. -

 

När MP3-filer spelas upp visar skärmen albumnumret, spårnumret, förfluten speltid och MP3-ikon.

 

- När WMA-filer spelas upp visar skärmen albumnumret, spårnumret och förfluten speltid. Obs! Förbättrad musik-CD-skiva och CD-skiva med olika lägen som har datainnehåll (textfil, bild) rekommenderas inte för att låta enheten spela CD-skivor med ljud och MP3-filer korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Nu är jag less och trött tar rast vila, tack så länge.

Du får ta rast och vila precis när du vill och hur länge du vill. Den dag som du känner för att återkomma är du välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Hanse:

Detta gäller för soundmaster  modell CD9220    klipp från manualen:

 

SPELA FÖRBÄTTRADE MUSIK-CD-SKIVOR OCH CD-SKIVOR MED OLIKA LÄGEN

 

På förbättrade musik-CD-skivor och CD-skivor med olika lägen finns både ljud-CD-spår och MP3-filer. -

Alla ljud-CD-spår placeras normalt i album 1 eller det sista albumnumret. -

 

När ljud-CD-spår spelas upp visar skärmen albumnumret, spårnumret, förfluten speltid, men ingen MP3-ikon visas. -

 

När MP3-filer spelas upp visar skärmen albumnumret, spårnumret, förfluten speltid och MP3-ikon.

 

- När WMA-filer spelas upp visar skärmen albumnumret, spårnumret och förfluten speltid. Obs! Förbättrad musik-CD-skiva och CD-skiva med olika lägen som har datainnehåll (textfil, bild) rekommenderas inte för att låta enheten spela CD-skivor med ljud och MP3-filer korrekt.

Ja jag har manualen men tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det beror på.

Är det en webb-kurs som man tex. har godkänt avtalet för att ta del av genom att klicka i användaravtalen så är det olagligt att kopiera av detta på hårddisk eller CD/DVD skiva.

Det kan bryta mot licensavtalen.

Det behövs inte någon personlig underskrift, det räcker om utgivaren har låst detta till en publicist och skyddat innehållet, därmed är all kopiering förbjuden enligt lag  upphovsrättslagen (1960:729)

 

Och på Eforum får vi inte delge, tipsa eller efterfråga om saker som kan vara olagligt.

Se Eforum regel #9 https://eforum.idg.se/guidelines/

 

Lawline: Tillåtet att kringgå en digital spärr för att kopiera verket för privat bruk?

Nu är det kanske(?) inte frågan om en digital spärr här sk. DRM skydd ,vilket ofta även finns på strömmat material online via internet webbläsare, tex. Webbläsaren Firefox stöder DRM.

 

Men om det är öppet källmaterial så är det fritt fram att spela in.

I vissa fall t.o.m tillåtet att även vidarebefordra detta material till vem som helst.

Ibland om det gäller enligt lagen om privatkopiering får detta endast ske för privatbruk och bara delges av familjemedlemmar - dock ej aldrig spridas eller kopieras till andra.

 

Andra som kan detta bättre får gärna kliva in.

Mvh, Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har helt rätt, men å andra sidan sett "gör man bara det man får göra blir det inte mycke gjort" Nu är det så att jag har ej fått det att funka. Kanske det beror på att ljudet kommer online alltså ingen fil

Ha det bra:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att följa denna tråd, men tycker jag saknar vissa detaljer.

 

Har jag förstått det hela rätt?

 

@Torparen Du lyssnar på en kurs online, och vill spara ner själva ljudet, är det bara ljud eller är det en videokurs som du vill spara ner bara ljudet från?

Om det är så, är det en gratiskurs, eller måste du logga in för att kunna ta del av denna kurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja du har helt rätt, men å andra sidan sett "gör man bara det man får göra blir det inte mycke gjort" Nu är det så att jag har ej fått det att funka. Kanske det beror på att ljudet kommer online alltså ingen fil

Ha det bra:thumbsup:

 

Men du skrev ju häromdagen att du hade en .mp3-fil som du hade bränt på CD-skivan och att du kunde lyssna på CD-skivan i datorn men inte i den fristående CD-spelaren?

 

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Det beror på.

Är det en webb-kurs som man tex. har godkänt avtalet för att ta del av genom att klicka i användaravtalen så är det olagligt att kopiera av detta på hårddisk eller CD/DVD skiva.

Det kan bryta mot licensavtalen.

Det behövs inte någon personlig underskrift, det räcker om utgivaren har låst detta till en publicist och skyddat innehållet, därmed är all kopiering förbjuden enligt lag  upphovsrättslagen (1960:729)

 

Och på Eforum får vi inte delge, tipsa eller efterfråga om saker som kan vara olagligt.

Se Eforum regel #9 https://eforum.idg.se/guidelines/

 

Lawline: Tillåtet att kringgå en digital spärr för att kopiera verket för privat bruk?

Nu är det kanske(?) inte frågan om en digital spärr här sk. DRM skydd ,vilket ofta även finns på strömmat material online via internet webbläsare, tex. Webbläsaren Firefox stöder DRM.

 

Men om det är öppet källmaterial så är det fritt fram att spela in.

I vissa fall t.o.m tillåtet att även vidarebefordra detta material till vem som helst.

Ibland om det gäller enligt lagen om privatkopiering får detta endast ske för privatbruk och bara delges av familjemedlemmar - dock ej aldrig spridas eller kopieras till andra.

 

Andra som kan detta bättre får gärna kliva in.

Mvh, Flyfisherman / Moderator

Nåja, tills vi vet att det är förbjudet kan vi nog utgå ifrån att det är tillåtet och i det här fallet tillhandahåller tydligen kursansvarig ljudet i två format så det är ju inte någon nerlåst spelare det är tänkt att spelas upp i.

 

Dessutom så träder nog detta stycke från din Lawline-länk in:

Citat

Undantaget till denna regel är ifall du lovligen har tillgång till ett exemplar av verket och behöver kringgå kopieringsskyddet för att kunna se på det.

och Torparen vill ju kunna höra på ljudet i en CD-spelare och inte i datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...