Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in på CD-skiva


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Har nu en Lenova G50. Håller på med en kurs i vilken det bl.a. är tal instruktioner som jag skall lyssna på. Dessa avsnitt har lyckats ladda ner på hårddisken.

Nu vill jag spela in detta på en CD-skiva för att kunna lyssna på detta m.hj.a. en CD-spelare. Men som vanligt lyckas jag inte genomföra detta.

I manualen till datorn finns inget om inspelning till CD-skiva. Är det någon vänlig själ som vill och kan 1. går det att genomföra mitt önskemål? 2. Så Fall hur går jag tillväga?

Ja det var allt.? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är filtyp på det som skall bränna , "mp3"  "vma" "ogg vorbis" "wav" eller något

annat, är det en ljudfil eller datafil

Du kan annars kopiera det till ett USB-minne så slipper bränna på skiva

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo det är så att den text jag önskade spela in å en CD-skiva är text som kommer online alltså ingen fil.

Har därför dragit slutsatsen att det inte går och spela in. Men tack för hjälpen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-13 på 21:53, skrev Torparen:

det bl.a. är tal instruktioner som jag skall lyssna på. Dessa avsnitt har lyckats ladda ner på hårddisken.

Nu vill jag spela in detta på en CD-skiva för att kunna lyssna på detta m.hj.a. en CD-spelare.

Är det ett textdokument med fil-ändelsen .docx ? Eller är det någon annan filändelse? I så fall vilken? Det var det Hanse också frågade dig. Svara gärna på den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla rådgivare.

Just nu får jag inte till det, därför lägger jag projektet som vilande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock svårt att ge råd och hjälpa dig när du inte svarar på våra frågor. Du skrev först att du hade lyckats ladda ner talinstruktioner till hårddisken. Var det ett dokument, eftersom du sedan skrev att det bara var text, eller var det en ljudfil, t ex mp3, som Hanse undrade?

 

Därefter antog Cecilia att du ville spela in något du hörde och föreslog Röstinspelaren, som tidigare hette Ljudinspelaren.
Att ställa in ljudkortet för inspelning av det som spelas upp var inte så svårt i Windows 7 https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.477714/sa-spelar-du-in-det-som-hors-i-datorns-hogtalare och kanske Röstinspelaren i Windows 10 inte heller är svår att hantera. Det verkar dock krångligare eftersom man har möjligheter att bl a redigera (trimma) sin inspelning och byta namn på den https://windows-10-help.pro/sv/sa-har-anvander-du-rostinspelaren/

 

Har Cecilia rätt i sitt antagande, att du vill spela in det du hör för att få en fil som går att bränna? Svarar du "ja" på den frågan räcker det ju.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det. Jag ber tusen gånger om ursäkt inte min avsikt att anses som likgiltig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei igen

 

Tack för tipsen, kommer att prova i em eller i morgon just nu slut p.g.a. sömnbrist. Vanligt för gamla gubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej flugfiskaren

Jag har tagit fram Windows röstinspelare sen kommer jag inte längre.

Som jag nämnt tidigare håller jag på med en kurs i denna är det bl.a. avsnitt i vilka en person läser instruktioner. Dessa vill jag ha på en skiva för att kunna lyssna utan datorn. 

Är jag för krävande om jag ber om tips hur jag genomför en inspelning?

MVH från en f.d. flugfiskare.

PS jag utgår från att inspelningen tat lika lång tid som när jag lyssnar m.hj.a. datorn DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar Röstinspelaren så är det enda jag ser en mikrofon. Är det så för dig?

I så fall klicka på mikrofonen så kommer programmet att börja spela in allt som datorns mikrofon hör. Prova genom att prata lite själv. Du ser också att knappen numera visar en fyrkant. När du har pratat lite klickar du på knappen med fyrkanten.

 

Då kommer du till en annan sida som har en lista med inspelningar. Har du bara gjort en inspelning är listan förstås väldigt kort. Genom att klicka på en inspelning kommer den att spelas upp.

 

När du högerklickar på en inspelning visas en meny. Ett menyval är "Byt namn" och när man väljer det kan man byta namn på inspelningen till något annat än "Inspelning", t ex Test.

 

Till vänster eller nedtill hittar du mikrofon-knappen som sätter igång en ny inspelning.

 

När du vill spela in något från din kurs så sätter du igång Röstinspelaren och klickar på mikrofonen och börjar sen lyssna på din kurs. Röstinspelaren kommer att spela in samma sak som du hör. När kursavsnittet är slut (eller du inte vill lyssna mer) klickar du på fyrkantsknappen. Sen byter du namn på inspelningen till något bra typ "Kursavsnitt 1 om abc".

 

I samma meny som "Byt namn" finns även ett val "Öppna filsökväg". När man väljer det kommer man att komma till mappen där alla inspelningarna sparas.

 

Filen finns då där med det namn du bytte till. Den är sparad i formatet .m4a.

 

Någon som vet hur man bränner .m4a till en CD-skiva så att man kan lyssna på skivan i en CD-spelare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla bidragsgivare vill jag meddela att jag inte har gett upp, men är i ett tillstånd då jag inte kan koncentrera mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd: Jag har en snubbe som talar i högtalaren på datorn. Hans tal vill jag spela in på en skiva, en skiva som jag sätter in i datorn. Jag har tyvärr problem med min mentala hälsa kan då inte koncentrera mig, brukar gå över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt spela in enligt Cecilias förslag. När jag provar att spela upp tyst. Meeen nu kom jag på en sak som kanske har betydelse. På spelaren som sitter på radion står det CD-skiva skivan jag använder är en DVD-RW skiva, kan det vara detta som spökar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

28 minuter sedan, skrev Torparen:

Har nu försökt spela in enligt Cecilias förslag. När jag provar att spela upp tyst. Meeen nu kom jag på en sak som kanske har betydelse. På spelaren som sitter på radion står det CD-skiva skivan jag använder är en DVD-RW skiva, kan det vara detta som spökar??

Sitter spelaren i radion så är det med största sannolikhet en cd-spelare precis som  du misstänker

 

HANS

Redigerad av Hanse
rättelse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Torparen:

På spelaren som sitter på radion står det CD-skiva skivan jag använder är en DVD-RW skiva, kan det vara detta som spökar?

Svar: Ja. Man kan spela upp CD-skivor (och DVD-skivor förstås)  i en DVD-spelare men man kan inte spela upp DVD-skivor i en CD-spelare.


Om du har en kassettbandspelare och kassettband så kan du spela in det som hörs från datorn på ett kassettband som du sen kan lägga dig bekvämt och lyssna på. Jag har spelat in från radion, men även från datorn, på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack till alla som lämnar tips, jag gör så att jag har en förlängningssladd från datorn till slafen så nu struntar jag i att greja mer. Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu visa det sig att det blir mer snack på kursen. Tänker då att jag investerar ca 70 Kr i ett pkt CD-skivor. Men innan jag beställer en säkerhetsfråga: Kan jag spela in på en CD-skiva?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

CD-R kan man spela in på en gång.

 

Om inte skivan "stängs" i samband med skrivning brukar det gå att lägga till mer data, om det finns plats kvar på skivan. Det kallas multi session.


Följande sessioner kan läggas till så att tidigare fortfarande är tillgängliga, eller läggas till så att tidigare blir "osynliga". Det senare bra om man har uppdaterat data, och det finns tillräckligt med ledig plats kvar på skivan.

 

Så får man kolla så att den utrustning man har klarar den teknik man vill använda, både för att skriva och att läsa. I alla fall om den blivit lite äldre.

https://en.wikipedia.org/wiki/CD-R#Writing_methods

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2019-08-17 på 18:52, skrev Cecilia:

När jag startar Röstinspelaren så är det enda jag ser en mikrofon. Är det så för dig?

I så fall klicka på mikrofonen så kommer programmet att börja spela in allt som datorns mikrofon hör. Prova genom att prata lite själv. Du ser också att knappen numera visar en fyrkant. När du har pratat lite klickar du på knappen med fyrkanten.

 

Då kommer du till en annan sida som har en lista med inspelningar. Har du bara gjort en inspelning är listan förstås väldigt kort. Genom att klicka på en inspelning kommer den att spelas upp.

 

När du högerklickar på en inspelning visas en meny. Ett menyval är "Byt namn" och när man väljer det kan man byta namn på inspelningen till något annat än "Inspelning", t ex Test.

 

Till vänster eller nedtill hittar du mikrofon-knappen som sätter igång en ny inspelning.

 

När du vill spela in något från din kurs så sätter du igång Röstinspelaren och klickar på mikrofonen och börjar sen lyssna på din kurs. Röstinspelaren kommer att spela in samma sak som du hör. När kursavsnittet är slut (eller du inte vill lyssna mer) klickar du på fyrkantsknappen. Sen byter du namn på inspelningen till något bra typ "Kursavsnitt 1 om abc".

 

I samma meny som "Byt namn" finns även ett val "Öppna filsökväg". När man väljer det kommer man att komma till mappen där alla inspelningarna sparas.

 

Filen finns då där med det namn du bytte till. Den är sparad i formatet .m4a.

 

Någon som vet hur man bränner .m4a till en CD-skiva så att man kan lyssna på skivan i en CD-spelare?

 

 

Sorry jag har som vanligt uttryckt mig fel, jag menar inte att jag skall spela in rösten jag hör i högtalaren. Jag vill föra över filen till en CD.skiva. Har nu köpt CD-spelare och CD-skivor. Så nu är det enbart maskinistens kunskaper som behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...