Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formler från andra exceldokument


Lotta Norell
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag jobbar i ett STORT exceldokument eller det har blivit väldigt stort. En stor anledning är att jag har både min IN data och mina analyser i samma dokument. Detta för att jag lagt upp formlerna så.

Men det borde ju gå att ha all INPUT data i en fil och sen all min analys i en separat. Hur gör jag detta smidigast? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att länka Excel dokument med varandra men det finns vissa regler. En del enkla formler, med raka adresser, fungerar utan problem även om andra boken är stäng. Mer avancerade formler som exempelvis söker bland data kräver att andra boken är öppen för att fungera.

 

När Excel-ark växer sig för stora brukar jag alltid säga att man borde fundera på om inte en databas är ett bättre alternativ för lagring av data. Excel fungerar ju självt allra bäst om data hanteras i tabeller likt i en databas.

 

men börja med att spara undan en kopia av din arbetsbok. Sedan borde det bara vara att välja de blad du vill flytta till annan bok och högerklicka och välja skapa kopia/flytta till annan bok.

Testa och se. Som sagt om du har mer avancerade formler måste databoken vara öppen annars blir det exempelvis referensfel om PASSA letar i en tabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...