Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sparar i fel mapp


maccaddam
 Share

Rekommendera Poster

Varje gång jag sparar något från word, paint och en del andra program hamnar jag i D:\stiga\Documents\ trots att det inte finns någon användare som heter så. Defaultvärde i word t ex är D:\Users\SA\Documents\ (det är där jag vill ha mina dokument) men det struntar systemet i. Problemet uppstod för ett par uppdateringar sedan, tidigare har det funkat OK. Det verkar vara någon standardinställning i Windows som jag inte hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev maccaddam:

i D:\stiga\Documents\

Finns det en sådan mapp i din dator?

Om ja, kan du testa att döpa om den till ex. D:\stiga\Dokument\ eller något annat så att sökvägen inte hittas av programmen?

Efter att ha valt in D:\Users\SA\Documents\ och sparat något kanske DEN sökvägen föreslås nästa gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara så att någon en gång i tiden ändrade system/standardmappen för dokument till D:\stiga\Documents\ och i så fall bör lösningen vara att högerklicka på den mappen, välja Egenskaper och sedan på Plats-fliken söka fram D:\Users\SA\Documents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia - hittar ingen Plats-flik

Mikael63 - Jag flyttade D:\stiga\Documents\ till D:\Users\SA\Documents\ stiga\Dokuments\  och det verkar funka ibland. Då har jag i alla fall ganska nära till att ändra till där jag vill ha den utan att hoppa omkring mellan hårddiskarna.

 

Egentligen är C:\Användare\stiga med 32GB filer ett större problem eftersom C:\ är en SSD-disk med begränsat utrymme. Den är tydligen låst av systemet och verkar inte gå att göra något åt. Alltså skulle det var bra om man kunde ändra så att defaultmapp skulle kunna ligga i D:\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev maccaddam:

Mikael63 - Jag flyttade D:\stiga\Documents\ till D:\Users\SA\Documents\ stiga\Dokuments\  och det verkar funka ibland.

Okej, men det var inte så jag avsåg utan att du skulle "sabba" den sökväg som programmen hade som förval och att detta sabb skulle innebära att programmen DÅ skulle glömma den och i stället börja använda den sökväg du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev maccaddam:

Egentligen är C:\Användare\stiga med 32GB filer ett större problem eftersom C:\ är en SSD-disk med begränsat utrymme. Den är tydligen låst av systemet och verkar inte gå att göra något åt. Alltså skulle det var bra om man kunde ändra så att defaultmapp skulle kunna ligga i D:\

Den mappen kan man inte flytta men nästan alla dess undermappar kan man flytta genom att högerklicka på t ex Favoriter, välja Egenskaper och på Plats-fliken söka fram en mapp på D:. Kom ihåg att inte råka välja D : utan undermapp för då blir det kaos i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...