Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Röstinspelaren i Windows 10


grer
 Share

Rekommendera Poster

Tidigare, på den gamla goda tiden, då jag fortfarande använde Windows 8.1, kunde jag utan problem använda den då i Windows 8.1 ingående Ljudinspelaren. Men den numera ingående Röstinspelaren i Windows 10 låter sig inte användas lika enkelt...

 

Fråga: Är det alls möjligt att spela in radioprogram från ex. sr.se, som i Widows 8.1-fallet, med den medskickade Röstinspelaren - och i så fall: Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmari och tack för ditt svar.

 

Jag måste erkänna att jag inte hittat Röstspelare Ny i Windows 10 förrän nu - jag visste inte att den fanns... Dessvärre hittar jag inget i den omfattande texten du hänvisar till, om att spela in t.ex. webradio enligt min ursprungliga fråga här ovan...

 

Så, hur gör man för att direkt spela in ett radioprogram som man lyssnar på från sr.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog svårt, för att inte säga omöjligt,  att göra detta via Windows 10s röstinspelare. Här finns gratisalternativ

https://www.askdavetaylor.com/how-to-record-audio-streamed-from-website-windows/

http://www.freesoundrecorder.net/tutorial-how-to-record-internet-streaming-audio/

 

Jag vet förstås inte hur dessa amerikanska program fungerar med Sveriges Radios program. Vad jag vet är dock att man kan ladda ner program (utan hjälpmedel) direkt från Sveriges Radio-sidan

https://sverigesradio.se/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det var knepigt, men jag spelade in många radioprogram, medan de sändes, med Ljudinspelaren  i Windows 8.1 - och det var mycket enkelt att genomföra.

 

Så var kan jag hämta en Ljudinspelare  till Windows 8.1? Men, det är väl nästan självklart att den inte fungerar i Windows 10, eller hur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog pröva Röstinspelaren för att se om den inte kan göra det du vill. Om den inte klarar det så är Audacity ett mycket välkänt ljudhanteringsprogram med inspelningsfunktion bland mycket annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du ska nog pröva Röstinspelaren för att se om den inte kan göra det du vill.

 

Nja, jag är rätt så envis - men det räcker inte denna gång...

 

Det finns ju ingen inställningsmöjlighet för att spela in systemljud eller från ljudkortet om man så vill - så hur gör man i så fall - det har jag ännu inte kommit på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63,

 

Om detta ska vara ett tillägg till Chrome så har jag klickat på Lägg till i Chrome - men det syns inga yttringar av det i Chrome - så vad/hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia föreslog också Audacity

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.671104/egen-studio/sida/1/allt-du-behover-for-att-komma-igang-med-audacity

 

Audacity rekommenderades också av PC för Allas Anders Reuterswärd när han 2012 skrev om ljudinspelningar från webbradio i Windows 8.1 https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.477714/sa-spelar-du-in-det-som-hors-i-datorns-hogtalare

 

Här står det mer kortfattat om Röstinspelaren på svenska
https://windows-10-help.pro/sv/sa-har-anvander-du-rostinspelaren/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev grer:

Hej Cecilia,

 

 

Nja, jag är rätt så envis - men det räcker inte denna gång...

 

Det finns ju ingen inställningsmöjlighet för att spela in systemljud eller från ljudkortet om man så vill - så hur gör man i så fall - det har jag ännu inte kommit på?

Röstinspelaren spelar väl in det ljud som mikrofonen plockar upp. Windows 8 har jag aldrig haft men jag har för mig att det var så Ljudinspelaren i Windows 7 fungerade också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och alla övriga tipsare!

 

Efter att ha sovit på saken, två gånger, erinrar jag mig en detalj från tidigare inspelning via Windows 8.1 och dess Ljudinspelare. Den gången hade jag en Asus laptop med separat mikrofoningång och därför kunde jag koppla ihop uttaget för hörlurar med mikrofoningången - och därmed funkade inspelaren via mikrofon s.a.s. ...

 

Tack för hjälpen så här långt - men nu ska jag ägna mig åt Audacity för att försöka använda den möjligheten. Min nya HP laptop har tyvärr ingen separat mikrofoningång... Återkommer om jag kör fast i det nya programmet. Tack och hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev grer:

Hej Mikael63,

 

Om detta ska vara ett tillägg till Chrome så har jag klickat på Lägg till i Chrome - men det syns inga yttringar av det i Chrome - så vad/hur göra?

Man får (i webbläsaren Vivaldi) en färgad pil som en verktygsknapp bland övriga tillägg, som ex. uBlock.

image.png.3e6ee4401e26aeb5864472b3f69f42aa.png

Klickar man på den listas de ljudströmmar tillägget hittat och där kan man välja Download, man får då en fil med filtillägget .m4a

image.png.036825c5d9d9b2a35a12d1e62c93b171.png

 

OBS! Man måste starta sidans spelare och börja spela upp ljudklippet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev grer:

Sorry, men jag har inte webbläsaren Vivaldi...

Nej, jag läste det tidigare:

På 2019-08-12 på 22:31, skrev grer:

så har jag klickat på Lägg till i Chrome - men det syns inga yttringar av det i Chrome

 

Tillägget finns i chrome web store och fungerar (förmodligen) med många Chromiumbaserade webbläsare inklusive Vivaldi, som jag själv har.

Eftersom jag har Vivaldi, och inte Chrome, kunde jag visa hur det ser ut i Vivaldi, men inte hur det ser ut i Chrome.

 

Givetvis får du @grer använda vilket program du finner lämpligt men andra medlemmar kanske har funderat, eller funderar, på samma sak och då är det snabbt gjort att spara en ljudfil direkt i webbläsaren. Hur tillägget fungerar mot andra sajter vet jag inte, jag har inte prövat och jag använder inte detta själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår, men jag ville bara nämna varför jag inte kunde tillämpa dina anvisningar för Vivaldi, hälsar grer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du provat...

Microsoft har ju Voice Recorder som en gratis app som inte per automatik installeras, det måste man själv göra:

https://www.microsoft.com/sv-se/p/windows-voice-recorder/9wzdncrfhwkn?activetab=pivot:overviewtab


 

Citat

 

Spela in ljud, föreläsningar, intervjuer och andra händelser. Markera viktiga ögonblick när du spelar in, redigerar eller spelar upp dina inspelningar.

 

 

 

 

Förövrigt på svenska känd som Röstinspelaren precis som Cecilia tipsade om.

 

Men däremot finns något som heter Stero Mix (ibland  “What U Hear.” ) som per standard är avstängt i Windows 10 men är lätt att slå på igen.

Det tillåter en att via vilken som helst inspelare tex. MS-Voice Recorder att ta in ljud från alla sk. input källor, inkl.systemljud.

Men det beror helt och hållet på vilken ljud-drivrutin samt ljudkort som är installerat:

 

Du högerklickar på högtalarikonen bredvid klockan i nedre högra hörnet

image.png.beb3d88555fc438e42427ba36bcbb7c0.png

 

Öppna ljudinställingar

image.png.571133c26915bfbce5b8779992bc0e7f.png

 

Nytt fönster öppnas i Windows 10 Inställningar > Klicka 'Hantera ljudenheter' > Klicka Stero mix > och 'Aktivera'

 

 

 

 

Alternativt i Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Ljud > fliken längst upp 'inspelning' >  Markera Stereo mix > klicka 'Egenskaper'  => i rullgardinsmenyn längst ned välj: 'Använd enheten (aktivera)' => klicka 'Verkställ'

 

image.png.ec59d7b62bf22abf8d2e2a03aa52621b.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image.png

image.png

image.png

 

image.png

image.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flyfisherman, för din omfattande genomgång av nödvändiga inställningar på Röstinspelaren för att man ska kunna spela in direkt från ett pågående radioprogram ex. sr.se!

Nu kan jag ju välja mellan Sterio Mix och Mikrofon - och det var tydligen den springande punkten - tidigare fanns bara Mikrofon och det fungerade inte för web-radio...

Än en gång, tack för hjälpen! Nu kan jag släppa Audacity som jämfört med Röstinspelaren förefaller mycket komplicerad, hälsar Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...