Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa/bygga stationär dator


E_girlen
 Share

Go to solution Solved by E_girlen,

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är sugna på att byta ut vår gamla dator, och då även förbereda oss för framtiden. Vi funderar på att inom en relativt snar framtid köpa ett VR-headset, typ HTC Vive, så det vill vi förstås att datorn ska klara. I övrigt blir det säkert en del spelande, om än kanske inte de allra mest krävande spelen. Kommer förmodligen använda laptopen mest till övriga datorärenden, så det blir främst en speldator. Skärm har vi en som duger till en början, är ju lätt att byta ut bara den längre fram annars.

 

Helst skulle vi hålla oss inom en budget på 15k, men är införstådda med att vi förmodligen får sträcka oss lite längre än så, men 20k är nog absolut taket.


Har fått för oss att Inet är en bra butik så helst köper vi allt därifrån, men vi är förstås öppna för förslag från er som är lite mer insatta :) Mus och tangentbord klarar vi oss också med för tillfället så det är alltså "bara" själva burken vi vill åt. 

 

Nätverk finns tillgängligt trådat i rummet där datorn kommer stå så det behöver inte gå att ansluta trådlöst (men det kanske är standard numera?).

 

Tar tacksamt emot era tips och råd. Fick tidigare under sommaren två förslag från Inet, ni får gärna komma med synpunkter på dessa. Det dyrare förslaget spräcker ju vårt tak, om än marginellt, så tycker ni att någon komponent kan bytas ut utan att tumma för mycket på prestandan får ni gärna säga till. 

 

Dator - Inet - 17,5k

 

Dator - Inet - 20,5k

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det fortfarande aktuellt?

Du har sannerligen valt dyra och fina komponenter i ditt bygge.
 

Citat

 

Vi funderar på att inom en relativt snar framtid köpa ett VR-headset, typ HTC Vive,

 

Vive Support: System Requirements: https://www.vive.com/us/support/vive/category_howto/system-requirements.html

 

Man måste komma ihåg att det krävs mycket mer av grafikkortet tex. än vad tillverkarna själva säger, för att köra 3D i höga upplösningar samt hög fps.

 

Å andra sidan ser dina två exempel på byggen ut att klara det mesta, kanske lite i överkurs...?

Men i allt övrigt ser det bra ut.

 

Men fråga er själv: är det verkligen nödvändigt med ett chassi med glassida och övriga sk. "bling-minnen" som skall lysa i all regnbågens färger?

Det är ju inte innanmätet ni sedan skall titta på, utan använda datorn till det skall och köra program och spel på.

Bara där att ni valt detta kostar er också mer pengar helt i onödan och bara för att det skall se häftigt ut.

 

Mvh :)

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt det billigare alternativet med luftkyld processor.

Orsaken är att processorkylaren har två uppgifter

1)kyla processorn

2) luften från processorkylaren ska kyla chip på moderkortet runt processorn

 

Med vätskekylning av den föreslagna typen försvinner 2)

vilket kan förkorta livslängden på moderkortet.

 

Om grafikkortet räcker till för VR avstår jag att uttala mig om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-19 på 11:49, skrev E_girlen:

Tack för era svar! 

 

Jag fick lite hjälp att sätta ihop följande bygge, så nu är allt beställt och vi inväntar leverans innan vi ska ge oss på att bygga ihop det hela :) 

 

https://komponentkoll.se/bygg/pgXlD/

Ser bra ut.

Återkom gärna och berätta hur det fungerar sedan.

 

Ett tips i all vänlighet:

När ni får hem datorn med Windows 10 så kommer ni att bli ombedd att installera samt aktivera detta fullt ut och då skall ni (nätverkskabeln instoppad) efteråt köra Windows update med omstart och det är viktigt att repetera detta tills det inte finns fler Windows uppdateringar. Detta kan ta lite tid.

 

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) >  Uppdatering och säkerhet > Windows Update => sök efter uppdateringar.

 

Om Windows hittar uppdateringar så vänta och följ instruktionerna för att starta om datorn.

Sedan repetera Windows update enligt ovan igen  med omstart tills det inte finns fler uppdateringar -  och till sist starta om datorn igen. Kör Windows update.

 

Och sedan separat skall ni alltid hämta senaste grafikdrivrutin från tillverkaren:

https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

 

Grafikkorts-tilllverkarna (Intel, nVidia och AMD) släpper kontinuerligt nya grafikdrivrutiner för stöd i nya spel, men inte minst att dom blir mer effektiva i gamla spel och att gamla buggar åtgärdas - men det tillkommer hela tiden nya - så se till att automatisk hämtning av senaste grafikdrivrutiner är aktiverat.

 

Mvh  :)

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft en utmärkt fungerande dator i några dagar har vi nu stött på problem. När jag startar datorn så står det bara ”DisplayPort - No signal” på skärmen. Vi har alltså inte ändrat några kopplingar någonstans sedan vi använde datorn igår. Provar jag att ansluta en HDMI-kabel istället får jag samma resultat - ingen bild alltså. Är det skärmen som är galen eller har det med grafikkortet att göra? Någon som har idéer om hur det kan bli såhär från ingenstans? Och gärna tips på vad jag kan göra för att få ordning på eländet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"No signal" betyder att bildskärmen inte får någon signal från grafikkortet.

Det är alltså grafikkortet och en eller alla dess grafikportar som inte skickar signal till bildskärmen eller kabeln däremellan.

 

Se till att skärmkabelns kontakter är korrekt anslutna i båda ändar och rucka gärna lite på dessa.

Finns det flera DisplayPortar på grafikkortet så prova en av dom andra.

Obs. att datorn bör vara avstängd när ni testar att byta om på portarna.

 

HDMI har jag själv stött på problem med på min rigg, men har då bytt till den extra hdmi-porten jag har.

 

Och tänk på att hdmi och displayport inte har samma kontakt, så skiftar ni emellan så måste också skärmkabeln bytas - annars förstör man kontaktstiften antingen på kabeln eller på grafikkortet/bildskärmen om man försöker med våld.

Dessa får inte förväxlas och stoppas in fel. Använd en ficklampa och bra lyse så ni ser vart det skall kopplas in.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/bildskarmar/bildskarmsanslutningar#displayport

 

Mvh

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

"No signal" betyder att bildskärmen inte får någon signal från grafikkortet.

Det är alltså grafikkortet och en eller alla dess grafikportar som inte skickar signal till bildskärmen eller kabeln däremellan.

 

Se till att skärmkabelns kontakter är korrekt anslutna i båda ändar och rucka gärna lite på dessa.

Finns det flera DisplayPortar på grafikkortet så prova en av dom andra.

Obs. att datorn bör vara avstängd när ni testar att byta om på portarna.

 

HDMI har jag själv stött på problem med på min rigg, men har då bytt till den extra hdmi-porten jag har.

 

Och tänk på att hdmi och displayport inte har samma kontakt, så skiftar ni emellan så måste också skärmkabeln bytas - annars förstör man kontaktstiften antingen på kabeln eller på grafikkortet/bildskärmen om man försöker med våld.

Dessa får inte förväxlas och stoppas in fel. Använd en ficklampa och bra lyse så ni ser vart det skall kopplas in.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/bildskarmar/bildskarmsanslutningar#displayport

 

Mvh

 

 

Tack för hjälpen.

 

Jag hade redan innan jag skrev mitt förra inlägg provat alla DisplayPortar på grafikkortet - samma resultat. Hade även provat att helt koppla ur kabeln ur både skärm och dator och sedan koppla tillbaka den.

 

Det som tillslut fick det att fungera var att jag drog ur både DP-kabel och strömkabel ur skärmen för att sedan stoppa tillbaka dem... Väldigt märkligt. Kan det vara så enkelt att det är min nya DP-kabel som glappar på något sätt? Känns ju som att det inte borde sitta i grafikkortet i och med att det kom igång utan att jag pillade på någonting där? Eller kan ett grafikkort "glappa" på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en kontakt kan alltid vara ett problem. Tex. jag vet inte hur många skärmkablar jag genom alla år kasserat pga. detta.

Men grejen är också att datorn inkl. bildskärm i många fall måste startas om för att så att säga grafiksignalen åtminstone via hdmi skall komma igång från grafikkortet (när man håller på att byta portar)  som också innehåller en grafikprocessor (GPU) samt grafikminnen med dess inbyggda styrkretsar.

Via DVI port har jag inte upplevt detta, men jag antar att samma sak gäller för DP som för HDMI?

 

Jag håller tummarna för att det nu skall fungera hos dig. :thumbsup:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får hoppas att det fortsätter att fungera nu :)

 

En sak som jag tänkte på när det inte fungerade var att jag inte kunde komma åt menyn på min skärm. Ska det vara så? Här är en länk till skärmens manual, och det som hände när det inte fungerade var att "Power-lampan" lyste "amber" istället för blått. Den gick dock över till blått korta stunder precis när datorn startade upp för att visa texten "no signal" och sedan åter gå in i "standby". Vet du om det är riktigt att man inte ska kunna komma åt menyn när skärmen är i standby? Kom inte heller åt den under de stunder dioden lyste blått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är normalt åtminstone på mina båda bildskärmar jag har inkopplade varav den ena är en BenQ 24" samt den andra Philips 24" med ips panel.

Jag kan inte komma åt bildskärms-inställningarna via skärmknapparna om den står i sk. stand by-läge, vilket sker automatiskt om den inte känner av grafiksignal. Och skärmlampan på den ena BenQ lyser gul då och blinkar blått på Philips skärmen vilket betyder stand by, alltså bildskärmarna automatiskt är i strömsparläge.

 

Så det torde inte vara något att bekymra sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Mikael63:

Grafikkortet i sig kanske "glappar" i dess plats?

Det låter som det jobbigaste scenariot så håller tummarna för att det inte är så... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle problem uppstå vidare så har ju Inet garanti även på bygget, så bara kontakta dom i så fall.

https://www.inet.se/datorbyggare/montering/valjfler

Citat

 

Montering

Leveranstiden är upp till 10 vardagar efter att ordern är komplett och komponenterna finns på webblagret.
OBS! 24 timmar efter din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras.

Vill du ha en snyggt monterad dator som är redo att börja användas direkt vid leverans kan du låta våra skickliga montörer göra jobbet åt dig. Vi monterar alla komponenter, installerar operativsystem, uppdaterar drivrutiner och aktiverar minnesprofiler åt dig. Varje dator testkörs individuellt i 24 timmar innan leverans och vi ger 1 års extra garanti på arbetet, totalt 2 år, utöver komponenternas egna garantier. Ett tryggt och smidigt val helt enkelt.
Läs mer om hur vi bygger din dator här! Så bygger vi din dator

 

 

 

 

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag trodde ni köpte montering.

?

 

Om grafikkortet inte sitter som det skall är det lätt att kontrollera:
Stäng av datorn, dra ur strömsladden helt från vägguttaget, öppna sidoplåten och kontrollera att grafikkortet - som skall sitta i PCIE 16X-kontakten närmast processorn, att detta verkligen sitter rakt och nedstoppat.  Man trycker lite med fingrarna ovanpå detta på dess kant fram och bak - ej på den monterade fläktkåpan - och säkerställer att det sitter som det skall. behövs det så lossa dom 2 fästskruvarna.

 

Kom i håg att inte bara lyfta ur kortet, eftersom det på undersidan på moderkortets PCIE kontakt i regel sitter en sk. lås-flärp som i så fall måste skjutas åt sidan innan grafikkortet kan lyftas upp. Denna sitter i regel i bakkant av moderkorts pcie kontakt.

Men grejen är att vid montering så skall denna klicka till när kortet sitter som det skall ned i sockeln på pcie kontakten - om moderkortet har en sådan lås-flärp vill säga.

Det står i manualen för övrigt och detta skiljer sig från olika tillverkare.

 

Men fungerar allt nu så rör ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...