Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Min laptop startar om sig själv ca en gång per 30 min... Hjälp!


Gabriel Axelsson
 Share

Go to solution Solved by Gabriel Axelsson,

Rekommendera Poster

Gabriel Axelsson

 

 

Hej! 

 

Första gången jag skriver här... jag söker hjälp angående min nyinköpta gaminglaptop Acer Nitro 5 (GTX1060, i7-8750, 16G RAM). Den är precis 60 dagar gammal. 

 

Som titeln lyder startar min laptop om sig själv titt som tätt. Ibland 30 minuters mellan rum, ibland lite längre. Detta sker inte medans jag spelar något spel - utan endast då jag surfar eller gör något annat än spelar. Det kommer ingen förvarning utan datorn bara visar "Startar om", precis som ifall man manuellt väljer att starta om datorn. 

 

För ett par veckor sedan fick jag nog och började läsa om problemet. Hittade inget som riktigt matchade mitt problem men gjorde lite standard saker så som se till att drivrutinerna är de senaste osv. Jag har även gjort en fabriksåterställning på datorn.

 

Igår läste jag om Windows-funktionen "Tillförlitlighetsövervakaren" och jag fann ett intressant mönster. Vid det exakta tillfället min dator magisk börjar starta om händer alltid samma "kritiska händelse" - Norton Security scan slutar fungera. Det är verkligen på minuten. Och det som är mest märkligt... jag HAR INTE Norton installerat! Jag kan inte hitta Norton Security Scan någonstans (eller något annat Norton-relaterat för den delen). För att försäkra mig om att inget Norton finns på datorn har jag också använt mig av ett avinstalleringsverktyg från Norton själva. 

 

Se bifogad bild för att se skärmbild från min "Tillförlitlighetsövervakare". Notera att för varje gång Norton Security Scan slutar fungera enligt rapporten startar min dator om sig själv. Vet inte om det spelar någon roll men som ni kan se så slutar även HD Audio Background Process att fungera i samband med omstarten.

 

norton.PNG.50d407abd06587bee13206ebff4f638a.PNG

 

 

Dubbelklickar jag specifikt på en av händelserna dyker nedanstående rapport upp. Kom ihåg - jag har INTE något med Norton installerat!

norton2.thumb.PNG.d2a04972141e88308af101e145a5b7ae.PNG

Finns det någon där ute som har någon aning om vad detta är - varför startar min dator om sig utan förvarning, och varför rapporteras det att ett program - som jag inte har - crashar i samband med det?

 

Vänliga hälsningar,

Gabriel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan ny dator, som uppför sig så, skulle jag nog göra en reklamation på.

 

Beträffande att du inte har Norton installerad, kan det vara så att du kanske ändå har en provinstallation som du inte har upptäckt, dessa provversioner brukar finnas i många nya datorer man köper, som man får testa en kort tid. Eller att det kan finnas fil/programrester kvar som krånglar?

 

Om du öppnar Inställningar och Appar, hittar du ingen Norton där? Enligt bilden du bifogat, så verkar det ju vara problem med något som har med Norton Security Scan eller HD Audio Background att göra...?

Finns det någon katalog kvar i den nämnda sökvägen...C:\Program Files (x86)\Norton Security Scan...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en bloatware som gått fel. Alltså en prova-på-Norton som följer med datorn vid köp. Gör om en ren installation av Windows (inte fabriksåterställning)så går det nog bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Laso:

Finns det någon katalog kvar i den nämnda sökvägen...C:\Program Files (x86)\Norton Security Scan...

Eller om man kollar med Utforskaren i svensk Windows  ser det snarare ut som:

C:\Program (x86)\Norton...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gabriel!

Jag antar att du kör Windows 10 och att du trodde att du hade Windows egna antivirusskydd, Windows Defender, påslaget. För att se efter om Norton har slagit av det, gå till
Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows-säkerhet > Klicka på Öppna Windows-säkerhet > Då får du Säkerhetsöverblick. Klicka där på Skydd mot Virus & hot (Ingen åtgärd krävs)
Där får jag upp att AVG Antivirus är aktiverat

1035921028_Skyddmotvirushot.png.3568109b6c3472aaf805b82b97987a54.png

Får du upp att Norton är aktiverat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det här hjälper:

"Det har tidigare förekommit situationer där avinstallering av objekt har skadats - så de måste installeras om och försöka avinstallera igen"  (Google Translate)

https://community.norton.com/en/forums/cannot-uninstall-intrusive-norton-security-scan

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Gabriel Axelsson:

Och det som är mest märkligt... jag HAR INTE Norton installerat! Jag kan inte hitta Norton Security Scan någonstans (eller något annat Norton-relaterat för den delen).

Om det är så att Norton är aktiverat och du inte hittar och kan avinstallera det i Program & Funktioner kan du se om Windows kan hjälpa dig on line. Följande metod använde jag mig själv av, när jag inte kunde avinstallera ett program på vanligt sätt i Program och Funktioner. Jag använde mig då av ett av Windows Fixverktyg, som jag körde online från Firefox. Instruktionerna kom på svenska trots att sidan var på engelska. Windows öppnade sidan med mina program och jag fick markera det program jag ville avinstallera (I mitt fall rörde det sig om en gammal Javaversion.) Jag såg att fixverktyget jobbade ett par minuter och sedan var det klart.

 

Här finns fixen, som du kan köra från din webbläsare:
https://support.microsoft.com/en-us/help/17588/fix-problems-that-block-programs-from-being-installed-or-removed

Fungerar inte microsoftlänken på grund av att du använder en annonsblockerare får du den i förkortat skick också https://tinyurl.com/y47y9vqb

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Gabriel Axelsson

Tacksam för så snabba och bra svar!

 

Efter att ha läst era svar angående skadade/korrupta filer utgick jag ifrån att installationen av det här Norton Security Scan hade gott snett. Jag försökte ominstallera programmet, men det misslyckades, jag misstänker att det har att göra med det skadade filen. Jag letade sedan i regedit och hittade skit från Norton som jag raderade. Ang. C:\Program (x86)\Norton... fann jag inget, men däremot genom vägen C:\Program\ hittade jag ett gäng filer som utifrån inte såg ut att ha något med Norton att göra. Men efter en noggrannare titt såg jag att en mapp bl.a. hade en tjafsfiler från Norton. Bingo. Raderade allt. 

 

Startade om datorn (frivilligt) och det första som dök upp vid start var den originella vägen för att avinstallera programmet (Nortons egna avinstallering för just Scan-programmet). Trodde inte mina ögon. Tror att, ursäkta språket, men skiten är borta nu. Hittills ingen oväntad omstart. 

 

Ännu en gång - tack för vägledning och tips! Hoppas inte ni behöver höra från mig igen... 

 

Mvh

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen tillbaka. Alla råkar vi ut för oförklarliga saker i våra datorer. Ingen är perfekt här och vi lär oss alla av såväl våra egna som andras problem. Själv upptäckte jag att @pekkau var inne på rätt spår. Man kan tydligen få enbart produkten "Norton Security Scan" som ovälkommen fripassagerare när man laddar ner något annat program. Här står om en som fick det och inte blev varnad av sitt antivirusprogram Avast när Norton poppade upp.
https://community.norton.com/en/forums/norton-security-scan-removal-0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...