Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetanslutning från Huawei mobil G700-U10


snickars
 Share

Rekommendera Poster

Har ett internetabonnemang hos Bahnhof med routern DG8245W2. Två datorer är anslutna med kabel, och en laptop med wifi fungerar från alla delar av vårt hus. Det märkliga är att mobilen hittar Banhofs router men ger från mars i år ingen åtkomst till internet. Vid ett tillfälle nyligen hade jag möjlighet att testa mobilens internetanslutning via en publik wifi-tjänst. Där fungerade allt enligt förväntan. Ytterligare en märklig iakttagelse är att Facebook-appen i mobilen fungerar OK, men inga webbläsarappar  (Chrome, Firefox), Google, m.fl. appar.i mobilen. Hoppas någon kan komma på vad som kan vara orsak till problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spånar bara: Har du testat någon form av "ad-blocker" men som inte är direkt knuten till respektive App, utan en generell sådan?

OBS! Jag menar då inte att du SKA testa med en sådan utan undrar om du HAR gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Thirteen:

Vilket OS? Med tanke på att Googles Chrome app inte stödjer äldre OS https://www.slashgear.com/google-chrome-app-update-android-jelly-bean-08549068/

Detta förklarar saken. Men hur kommer det sig att internetanslutningen fungerade hos Idre Fjälls publika wifi? Mobilen har Android 4.2.1 som inte verkar gå att uppdatera, eller vet någon hur man gör? Betyder det att man inte heller kan använda Firefox? Facebook-appen tycks acceptera gamla Android-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev snickars:

Detta förklarar saken. Men hur kommer det sig att internetanslutningen fungerade hos Idre Fjälls publika wifi? Mobilen har Android 4.2.1 som inte verkar gå att uppdatera, eller vet någon hur man gör? Betyder det att man inte heller kan använda Firefox? Facebook-appen tycks acceptera gamla Android-versioner.

 

Svårt att svara på frågorna. Din mobil kommer nog att fortsätta indikera nätverk men det betyder inte att alla appar kommer att fungera med ditt operativsystem. Det är bara en tidsfråga hur länge appar som Facebook fortsätter stödja 4.2.1. Stödet för appen BankID, som vi är många som är beroende av, upphörde i fjol.

Varför inte prova om Firefox fungerar? Tipsar om Brave Browser som också är en lätt och trevlig webbläsare.

 

Kanske dags att skaffa ny? https://surfa.se/svenska-smartphoneguiden/

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Thirteen:

 

Svårt att svara på frågorna. Din mobil kommer nog att fortsätta indikera nätverk men det betyder inte att alla appar kommer att fungera med ditt operativsystem. Det är bara en tidsfråga hur länge appar som Facebook fortsätter stödja 4.2.1. Stödet för appen BankID, som vi är många som är beroende av, upphörde i fjol.

Varför inte prova om Firefox fungerar? Tipsar om Brave Browser som också är en lätt och trevlig webbläsare.

 

Kanske dags att skaffa ny? https://surfa.se/svenska-smartphoneguiden/

Har försökt komma fram till Google Play för att ladda ner Firefox, men inte heller det går. Jo, jag känner till Brave som fungerar bra i datorn. Att Mobilt BankID inte fungerar längre har jag också upplevt, men där klarar jag mig med BankID på fil i datorn. Problemet här är bara att vissa webbplatser (Kivra.com t.ex.) endast accepterar Mobilt BankID. Min bank har nyligen erbjudit Swish, men då går inte Swish-appen att ladda ner (This app is incompatible with your device.)!!! Innan jag skrotar mobilen ska jag uppsöka nåt ställe som erbjuder wifi för att se om det fungerar som vid IdreFjäll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev snickars:

Mobilen har Android 4.2.1 som inte verkar gå att uppdatera, eller vet någon hur man gör? Betyder det att man inte heller kan använda Firefox? Facebook-appen tycks acceptera gamla Android-versioner.

 

Android 4.2.1 kom för 7 år sedan, och telefonen verkar inte finnas att köpa längre, kommer således inte att få fler uppdateringar, så du får tyvärr räkna med att flera appar såsom BankId, Swish och antagligen flera andra inte fungerar för denna version.

 

Android 4.2.1 borde fungera med Firefox, även om det precis enligt dessa uppgifter...Men du kan troligen inte uppdatera, så det blir ju lika illa tyvärr.

 

https://support.mozilla.org/en-US/kb/will-firefox-work-my-mobile-device

 

Så det blir nog en rekommendation att förnya till en nyare mobil.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...