Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intrång i mitt Facebook?


Kullen
 Share

Rekommendera Poster

Någon har gjort sökningar på personer i mitt FB. När jag går in på säkerhet o inloggning såg jag att jag var inloggad i Gammelstaden och ett IP-nummer.  Där bor jag inte. Bytte lösenord o försökte igen. Samma inloggare. Efter ett tag loggade jag in igen o då var det i Hundsjö och ett annat IP-nummer. Testade med Explorer, Chrome o Firefox o det var samma användare. Hur blir jag av med den här inkräktaren? Hur får jag reda på mitt eget IP-nummer? Har bytt lösenord igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Koskullskulle!
Det behöver inte röra sig om en inkräktare. Du kanske har en dynamisk IP-adress. Ens IP-nummer varierar nämligen om man har en s k dynamisk IP-adress https://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamisk_IP-adress

 

Förr hade jag en dynamisk IP-adress men nu har jag en fast IP-adress, dvs jag har alltid samma. Detta är inte något jag själv bestämt utan det är min internetleverantör Tele2 som ändrat IP-adressen. Likadant är det med den platsvisning som står längst ner när jag har Google söksidan uppe. Ett tag stod det faktiskt helt rätt, att jag befann mig i Malmberget, men just nu står det att jag är i Piteå, vilket inte stämmer. "Land: Sverige Piteå enligt din IP-adress" men detta står på franska eftersom jag har valt franska som första språk i min webbläsare.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskilt med mobilt bredband kan det slå väldigt mycket. Som moderator kan jag se vilka IP-adresser som du har postat ifrån och idag är det i mitten av Sverige men förra gången (maj) så var det i närheten av Stockholm. Mobildata verkar överlag skickas omkring en del innan det verkligen lämnar operatörernas nät och kommer ut på internet.

 

5 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Ett tag stod det faktiskt helt rätt, att jag befann mig i Malmberget, men just nu står det att jag är i Piteå,

Hortlax anser forumprogrammet att du är i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hortlax ligger ca en mil från Piteå så det är ungefär samma felaktiga bedömning som min dator ger mig. Mellan Gammelstaden och Luleå är det cykelavstånd. Jag minns ej hur många km.  Google placerar dock IP-adresserna i rätt län, dvs Norrbottens län. Men mellan Malmberget och Koskullskulle är det gångavstånd, bara ca 3 km. Hur går det med efterforskningarna @Koskullskulle? Har du en dynamisk IP-adress?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar knepigt med IP-adresser. Men jag blev orolig när jag på facebook i sökrutan uppe i vänstra hörnet såg att jag skulle ha sökt på flera namn, vilket jag inte gjort. Misstänkte då förstås att nån hackat sej in på mitt konto. Tack alla som svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...