Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avast stoppar Win 10 uppdatering


EnGubbe
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla glada,

Min stationära dator vill ej uppgradera Windows till ver. 1903.

Se bild:

Har avinstallerat Avast, (gratis) med Revo Uninstaller, kört awsclear.exe och avastclear.exe, båda i felsäkert läge.

Har också "städat" både dator och register med CCleaner. Dessutom drog jag igång regedit och sökte på ordet Avast, fick

väldigt många träffar och raderade alla manuellt.

Sedan installerade jag AVG, (gratis) utan problem.

Men lik förbenat stoppas installationen. Någonstans finns spår kvar av Avast som Windows hittar.Var då?

Jag blir tokig.

 

Mycket tacksam för svar.

Med vänlig hälsning En Gubbe

 

Skärmbild Avast.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade du version 1903 själv eller fick du den som en automatisk uppgradering? Jag får den nämligen aldrig när jag söker efter uppdateringar i Windows Update. Varje gång jag sökt har jag fått veta att jag har de senaste uppdateringarna och jag har Windows v 1809.

 

Din fråga gör att jag tror att det kanske beror på AVG AntiVirus Free, som jag har använt i 13 år. Det ägs ju numera av Avast. AVG kanske inte heller är kompatibelt med 1903 än. Förr eller senare lär både Avast och AVG bli det men har du bråttom med att få börja använda 1903 kan du avinstallera AVG (det går tyvärr inte att bara avaktivera det numera) och slå på Windows egna antivirusskydd: Windows Defender Antivirus
https://www.tenforums.com/tutorials/5918-turn-off-windows-defender-antivirus-windows-10-a.html

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4013263/windows-10-stay-protected-with-windows-security

 

Windows egna antivirusskydd är bättre nu än vad det var 2017 när följande stod i PC för Alla

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649717/gratis-antivirus/sida/9/microsoft-windows-defender-betyg-5

 

P.S.  Om, eller när, du avinstallerar AVG så gör det då på det vanliga sättet i Program & funktioner. Jag förstår inte varför du inte gjorde så med Avast utan använde dig av Revo uninstaller och CCleaner istället. Det har nästan aldrig varit några problem för mig att avinstallera något program i Program & funktioner. Den enda gången jag hade problem fick jag hjälp av  Windows själv , en virtuell assistent som uppenbarade sig i  min webbläsare.

Redigerad av mbgtmari
missat ord
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret mbgtmari!

Jag hämtade den själv manuellt eftersom en annan av mina datorer uppdaterade sig automatiskt

och det tog ca 5 timmar. Tyckte det passade bra en kväll för denna dator också då, speciellt med

tanke på vilken tid det tog. När jag sökte efter uppdatering så kom 1903 upp på skärmen för mig.

 

Har AVG installerat nu och kommer att vänta på när uppdateringen kommer automatiskt.

 

Anledningen till att jag använde Revo mm till Avast är att vid tidigare tillfällen

har det varit otroligt svårt att få bort det helt. Det är väl därför som Avast erbjuder

sina användare programmen aswclear och avastclear, vad vet jag.

 

När jag på något vis vet att Avast blir kompatibelt med 1903 lovar jag att avinstallera AVG på det "vanliga" sättet.

Trivs bäst med Avast, använt det på massor av datorer ända sedan urminnes tider.

 

Nu kör jag AVG ett tag och avvaktar.

Tack igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ofta bra att avinstallera antivirusprogrammet, inkl använda deras särskilda borttagnings/städprogram, innan man installerar de stora Windows-uppdateringarna. Om man inte använder Defender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ska lägga det på minnet.

Tack Cecilia!

Då kan man alltså ha Defender aktivt under uppdateringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej igen!

Måste väcka den här tråden och berätta att det är fixat nu.

Har surrat runt på Microsoft Community ett tag men kom ingen vart där heller.

Blev rådd att installera om hela Windows,  men det ville jag inte.

Läste härom sistens på PC För Allas hemsida att version 1909 fanns tillgänglig om man aktivt sökte efter den. Då gjorde jag det och Windows började ladda ner filer. Installationen satte igång och 6 timmar senare var det klart!!!

 

Det gick alltså att hoppa över version 1903 som krånglade för mig. Nu har jag 1909 installerat och allt är frid och fröjd!

Hade förresten Avast installerat hela den här tiden och det funkade fint.

Gillar Avast, (och AVG), har använt båda programmen sedan urminnes tider.

 

Tack för ordet, kanske det kan vara kul att veta att man kan hoppa över uppdateringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det ordnade sig. Att det fungerade med Avast beror väl på att Microsoft eller Avast har uppdaterat mjukvaran.

Hoppa över Windows 10 versioner har man alltid kunnat göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...