Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverket tog bort förbindelsen vid omstart


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by fagerja,

Rekommendera Poster

Jag har samma frågeställning i det Svenska Linux-mint-forumet men jag vidgar här möjligheten till hjälp.

 

Har ett USB-minne i Telias router. Man kan säga att den fungerar som en mini-NAS för att dela filer, temporärt, lokalt i nätverket mellan olika enheter.
När jag kopierar filer större än 60 kB (jo, kB, 59,4 kB går bra men inte 69.8, kanske är det 64 kB som är den faktiska gränsen) får jag felmeddelandet "Nätverket tog bort förbindelsen vid omstart".

Jag påstår inte att detta fel uppstod i samband med Mint 19.2 men möjligen i samband med 19.1 eller 19. (jag nyttjar inte detta USB så ofta)
Tidigare har det fungerat fint med större filer (som dessutom ligger kvar där)

Om jag googlar "Network dropped connection on reset error" får jag bl.a. denna träff:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=276519
(där tycks gränsen ligga på 500 kB)

Ja, det tycks finnas en lösning där men för mig medför denna "lösning"att det inte går att kopiera in någon fil alls, oavsett storlek.

 

Det har ju bevisligen fungerat förr - vad saknas nu?

Lösning för "Known issues" för Samba hjälper inte.

 

Jag har testat att med mobilen lägga till en "stor" fil och det går bra varför felet bör finnas i mitt OS och inte i Telias utrustning eller själva USB-minnet.

Åt andra hållet är det inga problem.

 

Tillägg: om jag skriver..

sudo mount -t cifs -o username=admin,password=password,vers=1.0 //192.168.1.1/telia /mnt/telia

..så monteras minnet okej men jag får då åtkomst nekas oavsett storlek. Det spelar ingen roll om jag skriver min användare+lösen som jag har i mint.

 

Startar jag en virtuell maskin med XP, och mappar upp enheten, fungerar allt bra men inte med W10 då den bråkar angående SMB1, att det måste vara SMB2.

OBS! Något användarnamn/lösen behöver inte anges, finns inget sådant att sätta i routern.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Beror troligen på att stöd för SMB1 slopats i någon av de senaaste kärnonrna.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det skulle förklara en hel del, som att det fungerat tidigare.

Men hur kommer det sig att det faktiskt går att skriva till enheten om filerna är mindre än 64 kB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...