Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amplifier


kallegul
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag vet inte om mitt ämne passar in här i forumet men det har ju med el att göra så jag provar. Jag har en siren för motorcykel. Alltså inte den vanliga "tutan" utan en riktig "tratt". Den drivs med 12V men ska ha en amplifier för sirenen som för övrigt är på 100 Watt. Säkringen som går till "tutan" är 15 A. Overkill kan tyckas men en siren har setat på motorcykeln  tidigare så därför. Vad händer om jag helt enkelt kopplar bort "tutan" och kopplar in sirenen istället och inget mer. Var händer när jag vill tuta, blir det någon signal utan amplifier? Om jag måste ha en amplifier, vad rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whelen SA-350-M. Whelen som tillverkar dessa sirener har amplifier som passar, men dom kostar lika mycket eller mer än sirenen. Då kan man visserligen tala i sirenen via mic och få olika toner men jag är inte i behov av det. Ska bara ha som signalhorn, inget annat.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whelen hade ju noll dokumentation..

Min gissning då, utifrån din beskrivning, är att det skulle kunna vara en högtalare med inbyggt slutsteg, därav att den ska ha 12 V.

(Vore det enbart en högtalare behövs ingen 12 V)

Man behöver då ha någon enhet som genererar själva ljudet som önskas. Torde gå med en enkel byggsats från ex. Velleman.

 

Har du någon länk till manualen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whelen SA-350-MH. Whelen som tillverkar dessa sirener har amplifier som passar, men dom kostar lika mycket eller mer än sirenen. Då kan man visserligen tala i sirenen via mic och få olika toner men jag är inte i behov av det. Ska bara ha som signalhorn, inget annat. 

 

Nej dokumentation har jag inte utan jag har köpt den "ren" utan manual eller förstärkare. Byggsats, hm, det låter lite krångligt. Den ska ju passa in någonstans på motorcykeln också. Eller gömmas någonstans rättare sagt. Kollade på Vellemans hemsida och kunde direkt konstatera att här gäller det att veta ganska exakt vad man vill ha. Inte så lätt för en lekman. Kollar man hur sirenen ser ut på "whelen sa350m" så ser man att det knappast är en ren högtalartratt. Utan en siren med en stor klump eller spole baktill tillsammans med en fästplåt för montering på motorcykeln. Kollade lite på Kjell&Company men hittade inte nåt som jag tycker passar. 

 

Jag tänker så här att sirenen måste få veta vilken ton den ska generera när man ska tuta. Men sirenen följer normalt med en amplifier och en mic och också en liten fjärrkontroll med knappar på där man bestämmer vilket ljud man vill ha (inget är tillåtet här utom en vanlig tut ton). Om man bara kopplar in sirenen istället för den vanliga tutan som sitter där idag, vad händer då om jag vill tuta. En kort spänningsstöt till sirenen på 12V kan väl inte ge ett vanligt tut. Är det där som amplifiern tillsammans med fjärrkontrollen kommer in kanske? Att man kopplar in dessa och bara använder knappen på fjärrkontrollen som ger en ton. Betyder då isf att den knapp som sitter på cykeln idag för att tuta inte behövs utan jag måste använda knapp på fjärrkontroll. Lite bökigt låter det som.        

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev kallegul:

Kollar man hur sirenen ser ut på "whelen sa350m" så ser man att det knappast är en ren högtalartratt. Utan en siren med en stor klump eller spole baktill

Googlar man bilder och hornhögtalare 100 W så får man ju flera träffar där utseendet är just så...

Ex. DENNA

 

Om du inte har någon dokumentation - hur vet du att den ska anslutas till 12 V? Har du någon bild på anslutningarna?

 

Amplifier betyder förstärkare och begreppet används nog oavsett om det är en förförstärkare eller ett slutsteg.

Jag tror inte att denna produkt i sig skulle avge någon form av signal med bara 12 V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, att den behöver 12V beror väl på som jag ser det att batteriet på cykeln ger 12V. Tutan idag går via 12V. Men visst, apparatur på vägen från strömkällan och sirenen t.ex en förstärkare kan ju kanske öka strömmen och då få sirenen att ge ljud ifrån sig. Men bortsett från det så vet ju inte sirenen vilken ton den ska avge. Kanske behövs då fjärrkontroll med valmöjligheter och en förstärkare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, inget hos produkten i sig som antyder att den måste ha 12 VDC. Ingen uppgift om Ohm-talet heller då?

 

Då... reviderar jag min gissning till:

 

Gissar att produkten i fråga är en hornhögtalare på (som tål) 100 W. Punkt.

 

För att få något som helst ljud ur den behövs en förstärkare/slutsteg - amplifier.

Ett bryggkopplat slutsteg 1x150 W kostar hos Biltema 799 kr. (Det är det billigaste slutsteget de har)

Då är det bara frågan om ett slutsteg som förstärker det ljud som kommer in, ex. från en bilstereo, radio, mp3-spelare, hörlursutgången från en mobil osv.  Ja man skulle ju kunna spela upp ex. ljudet av en polissiren om man vill och utan beaktande av lagligheten. Dock "fippel" när detta ska göras.

Med en byggsats som DENNA kan man välja mellan 10 olika ljud och man skulle kunna göra en förlängning från den knapp som ger önskat ljud men det verkar inte vara någon vanlig "tut" och den ska ha lägre spänning än 12V så den går liksom bort, men som exempel.

DENNA är lite enklare men fortfarande bara "all kinds of siren sounds" och inte "tut" kanske. Dessutom har inte denna lågnivåutgång men ex. Biltema-steget har möjlighet att ställa "upp" ingången så det kan fungera.

 

Mycket meck? Ja. Det är väl därför som det finns färdiga förstärkare att köpa.

 

Kopplar man 12 VDC på en högtalare kommer det att knäppa till i den och sedan finns risk att den brinner upp om inte säkringen hinner före.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta schema ge en hint om funktionen av högtalaren?

 

http://www.manualsdir.com/manuals/843750/whelen-sa350mh.html?page=2

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63 och Vedex för det jobb ni lagt ner på mitt ämne. Eftersom det "bara" är en högtalare så kan jag inte tolka det på annat sätt än att jag behöver förstärkare/slutsteg - amplifier för att få ut nån som helst ton ur högtalaren. Ska kolla runt lite på Biltema/Velleman men kanske hellre hos någon elektronikfirma eller nån som sysslar med sånt här. Sen har man ju förstås jätteföretagen i Kina om det skulle knipa. Dom har ju allt och inte allt är skräp som många tror. Jag vet ju att jag kan kan köpa en amplifier från Whelen till denna siren men att betala dryga 5k inkl. moms är jag inte så där jättetänd på. Men jag ska forska vidare. Tackar er för nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att högtalaren har en effekt på 100 W behöver inte slutsteget/förstärkaren klara 100 W. Ett aggregat på ex. 30 W kanske är fullt tillräckligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enkla lösningen (men varför välja den enkla ?) är att skaffa ett nytt signalhorn till MCn

om du inte är nöjd med det du har.

 

Vad det gäller Whelen SA-350-M

så ser jag två möjligheter

1) Du behöver ingen förstärkare för att få "signalshornsfunktionen". Bara ansluta 12 Volt.

Det finns inbyggd elektronik för signalhornsfunktionen i Whelen SA-350-M

2) Du behöver en förstärkare med inbyggd "signalhornsgenerator"

(Whelens egen kanske ? Men risk Wheelens egen bara har Polissiren ljudet)

alternativt

3) För få igång Whelen SA-350-M som "signalhorn" så behöver du en förstärkare "amplifier"

dels en "signalhornsgenerator" som svara för ljudet.

Det finns / fanns sådana ljudgeneratorer att köpa i byggsats för sådär 40 år sedan.

Men vad jag minns av ljudet på den jag byggde så var det bla "ånglok" och "polissiren" och risken finns dom ljuden blir underkända vid kontrollbesiktning.

 

Kalle gul skriver:

Jag har en siren för motorcykel. Alltså inte den vanliga "tutan" utan en riktig "tratt". Den drivs med 12V men ska ha en amplifier för sirenen som för övrigt är på 100 Watt. Säkringen som går till "tutan" är 15 A. Overkill kan tyckas men en siren har setat på motorcykeln  tidigare så därför.

 

Du har alltså en fd Polis MC (gissning?). Nu kan jag ana vad de vita lådorna bak på Polis MCn innehöll. Tex Whelens amplifier med mera. Innan hojen såldes till allmänheten plockades "polisutrustningen" bort. Men den "odugliga" hornhögtalaren var inte värt besväret att demontera.

 

https://www.qwant.com/?q=motorcykel signalhorn&t=web

 

Har själv funderat på någon av de här.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/signalhorn/

men där jag kör MC mest är trafiken låg och de flesta bilister flyttar på sig när jag kommer bakifrån. Med vit hjälm och

https://www.handelsboden.com/herr/jackor/allvader/richa-storm-fluo

Syns du inte finns du inte....

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen och då ska vi se. 

Nej att skaffa ett nytt signalhorn är inte aktuellt. Det kan jag köpa var som helst men det är inte det mitt inlägg handlar om. Ja, min cykel är en polismodell och har gått som polismotorcykel. Inte i Sverige dock. Den har sen sålts till en handlare som gjort om några saker till "civilt" bruk. Bland annat har vissa färgade lampor ersatts av vita och Whelen speakern (brukar vara Whelen 350 M)som normalt sitter på ena skyddsbågen fram har ersatts av ett "vanligt" signalhorn för mc. Den har sen köpts av privatperson och har sen kommit i min ägo. Den förstärkare som sitter på polismodellerna ligger inte i någon av boxarna bak utan inne i kåpan fram eller sitter på en av skyddsbågarna. Den är också bortmonterad. En mikrofon ingår också där "polismannen" kan tala med en bilist eller vem det nu är framför honom. Sen finns en "fjärrkontroll där man kan styra vilket ljud man vill ha från högtalaren. Kan vara utryckningssiren, jaktsiren, varningssiren och en massa annnat eller vanligt "entonigt "tut". Jag är inte intresserad av dessa olika sirenljud eller mikrofonen. Det är inte lagligt för privatpersoner att ha det och det vet jag mycket väl. Kanske en mikrofon men med vem och varför ska jag tala i den? Kollar man på nätet på en Electra Glide Police FLHTP ser man hur en sån ser ut. Och som jag skrivit, jag funderar på att montera dit den Whelen jag har. Men jag har inget annat än den. Ingen förstärkare eller mikrofon eller knappsats för olika ljud ut från högtalaren. Det jag undersöker är att montera dit Whelen högtalaren och sen använda den som signalhorn via knappen på styret som "tutar" idag. Men jag tror inte att det bara är att ta bort kablarna som idag sitter till mc signalhornet och koppla in dem på Whelen och inbilla sig att det ska bli en entong laglig signal. Man måste nog ha nåt som förstärker signalen och det är ni som svarat också inne på. Lyssnade med anställd på Kjell&Company igår och han sa att det nog bara är att koppla in Whelen på 12 V och ha knapp emellan. Det trodde jag inte på men han var ärlig och erkände att hans kunskaper var begränsade. Så är läget. Hoppas jag förklarat mer ingående vad status är idag på cykeln och hur jag vill att status ska bli framöver. Men jag är inte orolig, lösningen finns, det gäller bara att hitta den.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...