Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort användarnamn i kommentarer


lebn
 Share

Go to solution Solved by lebn,

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som kan hjälpa mig. Jag vill ta bort mitt namn i kommentarer. Jag har Excel 2016 och menar den feta rubriken på översta raden i varje ny kommentar. Och jag menar då inte att ersätta det namnet med ett annat, för det vet jag redan hur man gör. (Alternativ/Allmänt/Anpassa Microsoft Office/Användarnamn: )

Jag antar att det ska till VBA kod och jag är som vanligt mycket tacksam för hjälp med detta problem, som i mitt tycke är väldigt enerverande. 

Mvh /lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev lebn:

Och jag menar då inte att ersätta det namnet med ett annat, för det vet jag redan hur man gör. (Alternativ/Allmänt/Anpassa Microsoft Office/Användarnamn: )

 

Dom hänger ihop. Du kan inte ha separata namn på dessa ställen. Det som står vid Användarnamn, kommer också stå i Kommentaren.

Så är det i alla fall i senaste versionerna, antar att det är samma i din version också.

Men visst kan du göra som Mikael63 föreslår att inte ha något Användarnamn, då slipper du problemet.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara använda mellanslag ger istället ett kolontecken i fet stil. Jag vill inte ha någonting alls.

Det är det jag undrar över om det går att skapa, kanske mha VBA?

/lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har nu sökt överallt på nätet efter lösningen på problemet med att få bort användarnamnet i kommentarer, utan att hitta något konkret. Finns det ingen på forumet som kan hjälpa mig med VBA kod? Jag tror att det är många fler än jag som undrar eftersom det finns många skriver om samma problem men som sagt - ingen har svaret.

Hoppas att ni som kan programmering känner er utmanade! ?

/lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en funktion i programmet som du vill ändra varför jag anser det högst osannolikt att detta låter sig göras med VBA.

 

I Office 365 ger ett mellanslag som användarnamn ingen synlig text, förutom datum:

 

image.png.1061f8200b4279fbab84bcabb917ff59.png

 

image.png.d1d1bd1f3b362b35e41d5fb6521d6a7e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Den lösning jag föreslår är VBA-koden här nedan, som du lämpligen placerar i Personal.xlsb och kopplar kortkommando eller verktygsknapp, alternativt har med koden i önskad arbetsbok och definerar en Workbook_BeforeClose-händelse.

 

Sub RemoveUserNameFromCommentsWithinWholeWorkbook()

    Dim objWS As Worksheet
    Dim objComment As Comment
    Dim strUserName As String
    Dim strDeletedUserNameName As String

    strUserName = Application.UserName & ":" & vbLf
    strDeletedUserNameName = ""

    For Each objWS In Application.ActiveWorkbook.Worksheets
        For Each objComment In objWS.Comments
            objComment.Text (Replace(objComment.Text, strUserName, strDeletedUserNameName))
        Next
    Next

End Sub

För info om hur du skapar och använder Personal.xlsb, se följande länk:

How do I create and use a PERSONAL file for my VBA code / Ron de Bruin - Excel Automation

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej Ove!

Jag prövade din kod, men fick den inte att funka, tyvärr.

Jag skickar med en annan kod, skapad av Jon Peltier, som funkar, och som jag hittade efter fortsatt letande på nätet. 

 

Stort tack för din hjälp och ditt försök. Hoppas koden som följer ska hjälpa många. Mig har den definitivt hjälpt!

/lebn

 

Sub CommentAddOrEdit()
'method suggested by Jon Peltier 2006-03-04
'adds new plain text comment or adds text
'at end of existing comment text
  Dim cmt As Comment
  Set cmt = ActiveCell.Comment
  If cmt Is Nothing Then
    Set cmt = ActiveCell.AddComment
    cmt.Text Text:=""
  End If
  
  'type to add comment text to selected shape
  cmt.Visible = True
  cmt.Shape.Select

End Sub

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...