Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Placering av nätverksuttag


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Jag har nyligen flyttat till en bostad där fastighetsägaren erbjuder Bredband LAN från sex olika operatörer, några stora, några lokala mindre.

Det jag reagerat över är att nätverksuttaget sitter i hallen där det inte ens finns elförsörjning i närheten.

När jag kollat närmare har jag upptäckt att det verkar ganska vanligt att man placerar nätverksuttaget i närheten av ingången.

I mitt fall är det datorer och TV jag vill koppla in, allt på långt avstånd från ingången till bostaden.

Jag vill göra uppkopplingarna trådlöst mot en router och funderar på vilket som är bästa sättet att göra detta.

Eftersom routern kräver elförsörjning krävs kabeldragning för antingen nätverk eller elförsörjning oberoende av var jag placerar routern.

Placerar jag routern i anslutning till hallen kommer jag troligen att behöva repeaters för att de trådlösa uppkopplingarna skall fungera optimalt eller köra kablanslutet som kommer att innebära en hel del kabeldragning.

Placerar jag routern centralt får jag istället kabeldragning för nätverket cirka 20 meter.

Det jag betraktar som den naturliga placeringen av routern skulle vara i närheten av där uttaget för kabeltv finns en närheten av där både datorer och TV finns.

Eftersom kablaget för kabeltv kommer in på samma ställe som bredband och är draget snyggt och prydligt i kabelrännor har jag lite svårt att förstå varför man inte dragit nätverkkablaget samma väg (gissningvis ren bekvämlighet).

Om det är som jag fått intrycket att det är vanligt att fastighetsägare placerar nätverksuttaget i anslutning till ingången borde jag inte vara den första som ställs inför frågan hur man bäst löser det.

Om det finns någon som haft samma problematik är jag intresserad av hur man löst det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev TomV:

Det jag reagerat över är att nätverksuttaget sitter i hallen där det inte ens finns elförsörjning i närheten.

Något jag också märkte i onsdags när dottern flyttade in i en ny lägenhet...

Där kommer jag att placera routern (som nu ligger i en garderob där det finns ett eluttag) en bit in i hallen, högt upp.

Ny kabelkanal + nätverkskabel med en vinklad RJ45 mellan "inkommande" i hallen och routern. Hål genom (garderobs)väggen för strömförsörjning. Här kommer routern att få en hyfsad central placering i lägenheten. Det kommer dock att bli en nätverkskabel, genom garderoben och genom väggen till "kontoret" där en speldator finns.

 

Att dra nätverkskabel långa sträckor, i kabelkanal, är väl smidigare än att dra elkabel samma sträcka plus att montera uttag.

Finns dessutom en befintlig kabelkanal att nyttja är det ju en fördel.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så olika var folk har sina datorer och vill ha sina routrar så att sätta nätverksuttaget nära ytterdörren är liksom enklast eftersom föreningens bit av nätverkskabeln med stor sannolikhet går i eller vid trapphuset (stängda sopnedkast, hisstrumma, schakt för telefonkabel. Vi har vår router i en garderob i hallen och strömförsörjning får de efter att ett takuttag (som hamnat i garderoben vid en ombyggnad) har gjorts om till vägguttag monterat i taket. Men jag vet ju att andra i stället har dragit nätverkskabel i kabelkanaler till sitt kontorsrum och placerat routern där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer till båda inläggen.

Att placera routern i närheten av där det finns ett vägguttag verkar rätt givet.

Det lutar år att utnyttja kabelrännorna som finns och dra fiberkabel till ett centralt strategiskt ställe och sätta en patchpanel där.

Då blir som mest en innervägg och några meter som behöver blir trådlöst och det borde rimligen fungera.

Använder ni båda trådlös uppkoppling från router till dator?

Vad handlar det om för avstånd och vad finns i vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev TomV:

dra fiberkabel

Nej, vanlig nätverkskabel. Skulle tro att fibern slutar i husets källare.

 

1 timme sedan, skrev TomV:

Använder ni båda trådlös uppkoppling från router till dator?

Jag kör min dator med full fart trådlöst, i ett angränsande rum. Man kan säga att det är tre garderober och en vägg mellan.

En skrivare är ansluten trådlöst medan en annan skrivare är ansluten med kabel då den saknar trådlöst gränssnitt.

En macbook i samma rum men två meter längre bort behöver kabelanslutning då det är så dåligt nätverkskort i den (eller i thunderbolt-skärmen)

 

Vardagsrumstevens Chromecast ansluter också direkt mot routern, man kan säga att det är ett rum mellan.

 

Källarens Chromcast kan fungera, med lite lagg, men där har jag satt en gammal router som accesspunkt.

 

Altanens Chromecast och surfplatta/mobil á Apple fungerar knackigt varför det sitter en router även där. (Eller satt, det ska dit en ny i morgon) Samsungtelefoner fungerar dock bra där.

 

Har bara trä/gipsväggar

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst till datorer, mobiler, surfplatta och Chromecast. Det är rätt öppen planlösning här så det är inte mer än en betongvägg emellan, eller kanske två beroende på vilken väg som signalen går förutom garderobsvägg (MDF-skiva) eller skjutdörr. Skulle tippa på att det är närmare 10 m från routern till soffan medan det till datorerna är kanske 5.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Det var bara jag som uttryckte mig slarvigt eftersom det var nätverkskabel jag avsåg.

Av era beskrivningar av trådlös uppkoppling att dömma är jag förvissad om att trådlöst kommer att fungera bra om jag använder befintliga kabelrännor och placerar routern centralt i närheten av där TVn står.

Då har jag bara några få meter till arbetsrummet där datorerna står med en vägg emellan.

Det blir dessutom så nära kabelvägen att det inte blir något större jobb att dra nätverkskabel även till arbetsrummet om det skulle visa sig behövas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TomV verkar ha klart för sig hur utrustningen ska placeras. Men det går också att separera routern (routerfunktionen) och accesspunkten och placera de olika funktionerna på olika ställen ifall det blir bättre så. Och använder man en accesspunkt som strömförs med PoE så behövs det bara nätverkskabel till den.


Det är sedan länge vanligt att routrar och accesspunkter (inklusive switch och dhcp-server, m m) är sammanbyggda i samma låda, och många verkar därför i dag uppfatta en router - "trådlös router" - som burken som hanterar det trådlösa. Vilket på ett sätt stämmer, men känner man inte till de olika funktionerna så missar man kanske en bättre lösning. Eller använder en överbliven trådlös router som extra accesspunkt, och ansluter den som router och därmed får ett onödigt extra nätverk. (Tror dock Mikael63 fixar detta korrekt trots kommentaren "varför det sitter en router även där". ☺️)


Webbplatsen omwlan.se har en guide som beskriver funktionerna rätt bra.
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

Men jag håller inte med om att routern är spindeln i nätet, annat än att flera funktioner kan finnas i samma burk. En router håller inte reda på trafiken mellan apparaterna i det lokala nätverket. Trafiken kan t ex gå mellan ett par datorer, via switchen i routerburken eller via en separat switch, och routern vet ingenting om det. Routern (routerfunktionen, i en konsumentrouter) ser till att slussa trafik till och från internet, den trafik som inte går mellan apparater i det lokala nätverket.


Det man kan se i en "router" är de apparater som frågat dhcp-servern efter och erhållit IP-adresser. Anger man fasta IP-adresser i några apparater syns inte dessa i "routern" (vad jag vet, rätta mig om det inte stämmer). Och accesspunkter, inbyggda eller separata, listar de trådlöst anslutna apparaterna.


Det blev lite överkurs efter första stycket, men jag ser så många kommentarer på nätet som riskerar att vilseföra de som inte vet skillnaden på de olika funktionerna så jag passade på att kommentera detta också.

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det man kan se i en "router" är de apparater som frågat dhcp-servern efter och erhållit IP-adresser. Anger man fasta IP-adresser i några apparater syns inte dessa i "routern" (vad jag vet, rätta mig om det inte stämmer).

 

Visst kan jag rätta dig i detta, visst ser man alla typer av enheter i sin router, både dom man angett med dhcp och dom enheter med fasta IP-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med router avser jag en produkt som kallas för just router, i affären. (använder den principen även i jobbet när jag skriver apparatlistor)
Hur man sedan valt att konfigurera den är en annan sak.

 

En dagsfärsk erfarenhet är att om man söker efter accesspunkt (hos webbutiker) så får man nästan uteslutande träffar på det som borde vara repeater, eftersom de även har den funktionen, eller sk. homeplug. Dessutom är dessa dyrare än en router. Ja, eller dyrare kanske blir fel, de kan ju vara bättre och värd pengarna, men de kostar mer pengar.

Därför skaffade jag den billigaste (329 kr) routern, av känt fabrikat, som jag kunde hitta i närområdet för att ersätta den lynniga jag hade tidigare. (Den ska bara täcka in i princip ett rum, det rum den sitter i)

Just denna hade en "Quick wizard" där man kunde välja att den skulle vara just accesspunkt. Något jag följde men jag ville sätta en egen IP-adress på den varför jag i det steget valde det. Något blev då tydligen fel eftersom den, visade det sig senare, hade funktionen "router".

Startade om guiden och lät den köra alla förvalda (förutom SSID & PW) och då gick allt fint.

Även denna router, eller accesspunkt då, visar alla *) anslutna enheter i nätverket även fast de inte är ansluten till just den.

 

Ytterligare ett begrepp i sammanhanget är "Gateway", något som åtminstone Telia valt att kalla sin utrustning, i vissa fall. Förutom router/accesspunkt/switch är den gränssnittet "mot internet".

 

*) min erfarenhet är att routern, som ju rimligtvis borde ha bäst koll på anslutna enheter, inte visar alla.

Där är appar (i mobilen) som WIFIman betydligt bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig fel att lära sig lite nytt även om en del  i det här fallet kanske blev lite överkurs.

Det jag vill åstadkomma är i grund och botten ganska enkelt.

Jag vill till det nätverksuttag som är placerat i hallen kunna ansluta datorer och TV trådlöst där det är möjligt och kabelanslutet där det visar sig behövas.

Samtliga de sex operatörer jag har möjlighet att välja mellan saluför något som de kallar router och min tanke är att för enkelhets skulle köpa routern från den operatör som jag beställer fast bredband hos för att undvika att olika inblandade skyller på varandra om något skulle strula.

Jag anser mig ha hittat bästa centrala placeringen mot vilken all uppkoppling skall ske (både trådlöst och via kabel).

Tillsvidare kommer jag att ha enbart mitt mobila bredband av den enkla anledningen att den som gjorde installationen i fastigheten av okänd anledning hoppade över en av lägenheterna i huset, dvs min.

Nätverksuttaget som i teorin sitter i hallen lyser alltså i verkligheten med sin frånvaro.

Detta konstaterat genom att kolla hur det ser ut hos ett par av grannarna.

Fastighetsägaren måste alltså under alla omständigheter skicka hit någon för att montera uttaget som skall finnas i hallen.

Har jag tur kanske jag samtidigt t o m kan få hjälp att förlänga nätverket till en central punkt i bostaden som kompensation för att det som står i kontraktet om tillgång till bredband för närvarande inte stämmer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

 

Visst kan jag rätta dig i detta, visst ser man alla typer av enheter i sin router, både dom man angett med dhcp och dom enheter med fasta IP-adresser.

 

Okej? För accesspunkter (ihopbyggda med routrar eller fristående) listas de enheter som ansluter trådlöst. För dhcp-servrar (vanligtvis aktiverade i routrarna) listas de enheter som de tilldelat IP-adresser. IP-adresser tilldelade med dhcp kan låsas, inloggad i routern, och blir på det sättet "fasta". Men IP-adresser som anges direkt i datorerna, m m, och därmed fasta, listas ju inte i routern (dhcp-servern).


Så var i routern, i vilket sammanhang, listas ALLA enheter anslutna i nätverket? Och vad är i så fall syftet?


https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern#dynamisk-och-statisk-ip-adress


Kjell & Company bjuder på en riktigt bra kunskapsbank. Man hittar mycket intressant där. Tar med ett par till exempel.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern#routerns-uppgift
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/wifi-tradlost-natverk


Som också TomV kommenterade, det här blev lite överkurs, t o m OT. Ser jag någon anledning att fortsätta den här diskussionen (beroende på svar) startar jag en ny tråd.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev TomV:

Samtliga de sex operatörer jag har möjlighet att välja mellan saluför något som de kallar router och min tanke är att för enkelhets skulle köpa routern från den operatör som jag beställer fast bredband hos för att undvika att olika inblandade skyller på varandra om något skulle strula.

 

Det låter klokt. Routrar som operatörerna tillhandahåller brukar administreras/uppdateras av dem, så det blir väl lite av moment 22 ifall du köper från någon annan. Men måste du köpa routern separat, ingår inte den i abonnemanget?

 

När det gäller att skylla på varandra så kan det problemet uppstå ifall en operatör tillhandahåller bredbandet och en annan själva tjänsterna. Men det går nog inte alltid att undvika.

 

För egen del föredrar jag en router som inte kommer från någon operatör, för att slippa allt som de eventuellt ställer till med (oavsett bredbands- eller tjänsteleverantörer). Vanligtvis missar man inget med en egen router. Förutom att med t ex Telia kunna distribuera både tv och övrig datatrafik i samma lokala nätverk. Routrar från Telia har två WAN-gränssnitt (logiska, endast en WAN-port), en för tv-tjänsten och en för anslutning till internet. Så Telias routrar kan routa trafik mellan ett gemensamt lokalt nätverk och de två WAN-gränssnitten, beroende på vad trafiken innehåller. Som sagt, ett exempel, motsvarande kanske finns hos andra operatörer också.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag har en router med ac-standard på övervåningen i en radhuslägenhet med bjälklag och väggar i lättbetong. 3 datorer i nedre våningen anslutna trådlöst, en med n-standard, 2 laptopar anslutna med ac-standard. Övre planet har en skrivare ansluten trådlöst med n-standard, en stationär ansluten trådlöst med ac-standard, en nas ansluten med kabel till en port med gigabit kapacitet och ännu en stationär ansluten med kabel till en port med gigabit kapacitet. På nedre planet har vi vi tv ansluten trådlöst med n-standard.

Jag har valt att använda en router jag själv kan administrera och byta ut när jag vill. Fiber in i lägenheten med en fiberkonverter som hanterar tv, ip-telefoni och data.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...