Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildinformation försvinner...


christer51
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

 

Hej!

Jag har problem med att vissa (gamla!?) mobilbilder tappar information. De går inte att öppna men när jag flyttat dem till datorn så kan jag se vad som försvunnit, men bara då!?

 

När jag högerklickar på en bild och väljer Properties och väljer Details så är det enda som inte ändrats är File

Det som försvunnit är Origin: Ex: Day taken and Program Name. Image: Ex: Dimensions, Width, Height o.s.v. Camera: och Advanced Photo.

Finns det någon möjlighet att få tillbaka informationen till bilderna igen tror ni och vad har jag gjort för fel egentligen?

mvh

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här tror jag att det behövs klarställning!

 

1. Är det bara vissa av de gamla bilderna detta gäller, eller är det bara vissa, de som är gamla, av alla bilder detta gäller?

2. "De går inte att öppna" - varken i mobil eller i dator? Eller går de att öppna i datorn? (förutom att se dess egenskaper)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se någon skilnad på filerna som går att öppna och de som inte går att öppna. Det finns för närvarande både gamla och nya filer som inte går att öppna.

Det som skiljer dem åt är (se bild) att de som går att öppna har en extra flik med Resources och en Thumbnail. De andra har inte denna flik. Det är bilder som finns i mobilen!! När jag lägger dem på datorn blir det lite annorlunda, som sagt. Andra flikar och mer uppgifter, som jag skrev om tidigare.

 

Bilderna går inte att öppna vara sig i mobilen eller i datorn så finns det inte nå´t program eller liknande så tror jag tyvärr att bilderna är förlorade. Frågan kvarstår dock varför det händer?

 

// Christer

OKAY Bild.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gav ingen information om bilden som inte går att öppna men väl de andra. Så det var en återvändsgränd men väl ett försök.

Kan jag posta en fil här så ni får testa själva? Den skulle vara på några GB i så fall?

 

// Christer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev christer51:

Den skulle vara på några GB i så fall?

Eh, ganska stor bild va?

Men ja du kan testa att posta här.

Eller en skärmdump av vad hexeditorn visade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay... det var det jag befarade och nu är det konstaterat. Tack ändå för visat intresse.

 

Mvh

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte öppna en fil i ett program,som skall hantera filtypen, är det första man bör göra är att kontrollera att filen har rätt signatur genom att öppna filen i en hexeditor. Windows använder filändelsen för att bestämma filtypen medan linux använder signaturen. Problem uppstår oftare i Windows  då signatur och filändelse inte stämmer överens. linux ignorerar filändelserna. Det största problemet är att Windows inte  per default visar kända filändelser. Det gör det möjligt att få användare att köra skadlig kod genom att länka till en fil med namn som bild.jpg.exe. Användaren tror att den öppnar en bild men istället kör ett skadligt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen och Ja.. jag har ställt om så att Windows visar filändelser. Det känns tryggare på det viset.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...