Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera importerad fråga i Excel


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Jag testade att importera data via Data/Hämta data/Från fil/Arbetsbok. (Exempelvis en fil som heter "Försäljning" säger vi).
Data läses in och det blir en så kallad query som syns på högersidan om fönstret.
Om jag dubbelklickar på Queryn så kommer jag in och kan filtrera och sedan välja "Stäng och läsa in" och just den datan läses in i en ny Excelfil.
Det är väl detta som kallas Powerquery.

Jag testade dock att lägga till nya poster i Excelfilen som är importerad(i filen försäljning). Ska inte själva Powerqueryfilen uppdatera sig då? Jag testade lägga till och sedan "Refresh" men inget händer. Är inte det meningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag importerar via Data/Ifrån fil/Arbetsbok och väljer fil Försäljning exempelvis och bekräftar.
Lägger jag till nya poster i filen och sedan uppdaterar frågan så uppdateras ej frågan.

Men om jag öppnar filen Försäljning. Trycker Ctrl T för göra den till en tabell och därefter trycker på fliken Data och därefter "Från tabell intervall". Växlar jag till filen Försäljning och bladet där jag skapat en tabell med Ctrl T och sedan  uppdaterar frågan så uppdateras frågan.

Verkar tydligen vara så!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...