Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiwi01

LÖST Bredbandshastighet och Ccleaner mm

Rekommendera Poster

Vet inte var jag ska placera denna fråga då den handlar om flera olika områden.

Jag betalar för bredbandshastighet 150Mbit/s. Mitt nätverkskort är egentligen inte gjort för att ta emot denna hastighet men en bekant gjorde vissa inställningar som gjorde att det trots allt fungerade. Enligt Bredbandskollen har jag sedan dess hastighet 157 eller högre. Om Bredbandskollens mätning alltid visar den verkliga hastigheten vet jag inte. Senast jag mätte denna hastighet var 22 juli, men sedan 27 juli visar den runt 74-75.
27 juli installerade jag först Kaspersky Free. Jag körde en fullständig genomgång och inget skadligt hittades.
Tidigare använde jag också Ccleaner, men skippade det för flera år sedan då jag tyckte att det alltid ställde till med problem. Men just 27 juli så rekommenderade PC för alla detta program så jag föll för frestelsen, tänkte att den kanske städar bort en viss tröghet i datorn som jag upplevde.  Jag var noga med att vid installationen inte få en massa tillägg och inte heller välja Ccleaner som browser. Programmet städade bort 724 trackers och 787 MB junk.

Nu misstänker jag att Ccleaner städade bort även inställningarna som förbättrade hastigheten då mätningen nu endast visar 74 i bästa fall. Vad skulle det annars vara?
Jag retar mig på annat också, alla pdf-filer/mappar liksom skannade dokument mm är omdöpta till Ccleaner HTLM-fil och är försedda med en röd ring med sopkvast på. Vad händer med dem om jag avinstallerar Ccleaner?

Efter att jag installerat Ccleaner ombads jag att släppa fram en Windows10 uppdatering vilket jag gjorde. Samma kväll när jag skulle stänga av datorn väntade ytterligare en uppdatering. Så det är en hel del som ser annorlunda ut.

Förr var jag sugen på nyheter, men har lessnat. Rör inte min dator!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det gällde min dator skulle jag göra en systemåterställning till ett datum innan den 27 juli.

Men först kan det ju vara bra att veta om datorn är ansluten med nätverkskabel till internet (routern) eller trådlöst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Flyttar till Internetuppkoppling men kan kanske flyttas igen)

Har du någon systemåterställningspunkt äldre än 27/7 ? (Tillägg: Cecilia var sekunder snabbare!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittar ingen återställningspunkt. (Hur hittar jag den?). Har för mig att vissa program brukar ta över den funktionen genom att ta bort alla gamla (har hänt förr) och skapa egna nya. Så endera Kaspersky eller Ccleaner? Hittar inte där heller.

Dessutom har jag fått tillbaka mappen SkyDrive i Utforskaren. Den togs väl bort för flera år sedan och ersattes av OneDrive?

Jag har kabel mellan datorn och modemet, det var endast så jag kunde få den högre hastigheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollpanelen (sök på det ordet)

Välj Visa efter Små ikoner (uppe till höger)

Välj System - Avancerade systeminställningar

Fliken Systemskydd - Systemåterställning

Bocka för Visa fler återställningspunkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det svårt. Ska jag göra något i de vänstra fältet, exempelvis klicka på Konfigurera eller skapa?

Eller ska jag gå till det högra som jag har gjort?

åter2.docx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Okej, du har bara en systemåterställningspunkt som är från igår kväll (22.06) när Windows Update startade sin uppdatering och den lär ju inte hjälpa när det hände mycket annat i datorn tidigare under dagen.

Kan man i CCleaner fortfarande ångra de registerändringar man har gjort i det programmet?

P.S. Ladda gärna upp bilderna direkt i forumet i stället för att klistra in dem i ett dokument som du sen laddar upp.

Redigerad av Cecilia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nätverkskortet "bara" klarar 100 är jag skeptisk, men misstror dig inte, till att man kan erhålla högre hastighet än så?

Visst, om man betalar för 150 så kan man ju anse att man ska kunna erhålla den hastigheten men behövs mer än de 74 som erhålls?

Undrar bara om det är "värt" meckande med datorn för att återställa till så som det var tidigare eller om det är minst energikrävande att bara låta det vara bra så?

Något annat kan ju faktiskt ha hänt mellan den 22:a och den 27:e, kanske något helt utanför din dator. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Cecilia, problemet med skärmklipp är att jag inte längre hittar mappen skärmklipp. Den försvann när vid ett tidigare tillfälle när jag avinstallerade Dropbox. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
32 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan man i CCleaner fortfarande ångra de registerändringar man har gjort i det programmet?

Ja, om kiwi01 valde att spara en backup när hon tog bort saker i registret så kan man fortfarande göra detta i CCleaners senaste version.

1405980404_BackupCCleaner.png.203199b59e2fa223f1c6599fd7bb8a8b.png

@kiwi01, har du provat skriva skärmklipp i sökrutan bredvid Start?

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Mikael63. Det här handlar inte så mycket om vad jag behöver, utan att den inställda hastigheten försvann i och med att jag körde Ccleaner. Jag känner i varje fall att det måste vara därför. Har du något annat förslag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, skrev kiwi01:

Till Cecilia, problemet med skärmklipp är att jag inte längre hittar mappen skärmklipp. Den försvann när vid ett tidigare tillfälle när jag avinstallerade Dropbox. 

Hur gör du när du klistrar in i Word då??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, skrev kiwi01:

den inställda hastigheten försvann i och med att jag körde Ccleaner. Jag känner i varje fall att det måste vara därför. Har du något annat förslag? 

Du installerade Kaspersky Free samma datum.

Kanske något "web-filter" eller liknande i den som bromsar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mbgtmari, jag vet hur man ska hitta skärmklipp men gör det inte. Jag har det tjorvigt nog ändå för att kunna ägna mig åt den detaljen tyvärr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur gör du när du klistrar in i Word då??

Jag bara klickar på prtScn och klistrar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter väldigt konstigt att utomstående program skulle kunna ta bort något av de verktyg som ingår i Windows by default. Men har du inte skärmklippsverktyget kan du använda dig av ALT+Printscreen, spara i Paint och beskära bilden där då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, skrev Mikael63:

Du installerade Kaspersky Free samma datum.

Kanske något "web-filter" eller liknande i den som bromsar?

Ja kanske det men jag hittar inte något sådant. Däremot vet jag att den spärrar vissa webbsidor med kort- och betalningsuppgifter, men man kan själv välja att "tarisken" och på så vis komma vidare.

Jag funderar på att avinstallera både Kaspersky och Ccleaner och se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det låter väldigt konstigt att utomstående program skulle kunna ta bort något av de verktyg som ingår i Windows by default. Men har du inte skärmklippsverktyget kan du använda dig av ALT+Printscreen, spara i Paint och beskära bilden där då.

Jaa men snälla, jag har inte tid med det nu , jag har fullt upp med problemet jag skriver om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ja, om kiwi01 valde att spara en backup när hon tog bort saker i registret så kan man fortfarande göra detta i CCleaners senaste version.

1405980404_BackupCCleaner.png.203199b59e2fa223f1c6599fd7bb8a8b.png

@kiwi01, har du provat skriva skärmklipp i sökrutan bredvid Start?

Nej, jag har inte sparat backup och kan inte minnas att jag fick frågan, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev kiwi01:

Tidigare använde jag också Ccleaner, men skippade det för flera år sedan då jag tyckte att det alltid ställde till med problem. Men just 27 juli så rekommenderade PC för alla detta program så jag föll för frestelsen, tänkte att den kanske städar bort en viss tröghet i datorn som jag upplevde.  Jag var noga med att vid installationen inte få en massa tillägg och inte heller välja Ccleaner som browser. Programmet städade bort 724 trackers och 787 MB junk.

Men städade CCleaner något som har med registret att göra eller gjorde du bara en filstädning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det är bara det att det blir lättare för Cecilia (och andra) att hjälpa dig om du klistrar in skärmbilder direkt i tråden.

Ja, och det går ju att använda "Klistra in" (Ctrl+V) direkt i eforum med, enklare än att starta Word, klistra in, spara, bifoga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag betalar för bredbandshastighet 150Mbit/s. Mitt nätverkskort är egentligen inte gjort för att ta emot denna hastighet men en bekant gjorde vissa inställningar som gjorde att det trots allt fungerade. Enligt Bredbandskollen har jag sedan dess hastighet 157 eller högre.

@kiwi01 Istället för att böka med allt som det pratas om nu, varför inte ta kontakt med din "Bekant" som tydligen kunde "fixa" bra hastighet åt dig. Så kanske din bekant kommer ihåg vad som justerades, och kan återställa det.

Ccleaner ska man vara försiktig med, den kan ställa till med tok om man har otur, vill man använda den, använd backupen, kan man råda om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
29 minuter sedan, skrev Laso:

@kiwi01 Istället för att böka med allt som det pratas om nu, varför inte ta kontakt med din "Bekant" som tydligen kunde "fixa" bra hastighet åt dig. Så kanske din bekant kommer ihåg vad som justerades, och kan återställa det.

Ccleaner ska man vara försiktig med, den kan ställa till med tok om man har otur, vill man använda den, använd backupen, kan man råda om.

För att jag inte vet hur jag ska få tag på min "Bekant" !   

Jag avinstallerade Ccleaner för en halvtimme sedan och ska inte ha den mera. 
Och faktiskt laddas sidorna mycket smidigare nu, och Bredandskollen mäter nu 84,90. Inte som förr men en tydlig förbättring jämfört med senaste veckan. 

Och nu heter mina pdf-filer just pdf-filer och inte Ccleaner HTML-filer. 

Redigerad av kiwi01
tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...