Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
svewik

Otroligt seg uppstart

Rekommendera Poster

Laptop emachines G640G, AMD Antlon II Dual-core 2.10 Ghz , 4 GHZ Ram, Windows 10.

Ok, gammal dator , men skall bara användas med Excel med lagring på dropbox.

Fungerar jättebra om det inte vore för den långsamma uppstarten. Kan ta upp till 10 minuter innan den startat och synkat mot dropbox.

Har kört FRST scan men behöver hjälp med att tolka den

Varför har den så seg uppstart?

FRST.txt Addition.txt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Excel är ett rätt tungt program.

71 % av minnet användes när du körde FRST och då blir en dator lätt långsam.

Om datorn bara ska användas till Excel är det lämpligt att avinstallera allt annat, som spel, iTunes, Adobe Photoshop Elements osv. Sånt slöar ner datorn.

Det verkar finnas Office-program både av årsmodell 2007 och 2010 vilket lätt ger olika problem.

Om du tittar i FRST.txt i början under rubriken Registry så ser du de program som startas automatiskt och du måste se till att den listan blir mycket kortare för att få en snabbare uppstart.

Ett sätt att fixa det är att ominstallera Windows och sen bara installera de program som verkligen behövs.

Sen kan hårddisken vara dålig och det leder till att läsningar från disken måste upprepas flera gånger innan korrekta värden går att få ut och det gör att datorn blir långsam när det är mycket som ska läsas från datorn, och det är det framför allt när Windows och många program startas.

Sen verkar det finnas lite olämpligt adware i Internet Explorer (kanske även i Chrome) och det bör ju lämpligen rensas bort men det är ju inget som påverkar starten av datorn. Rensa med AdwCleaner: https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/

Eftersom det inte finns några skadliga program i datorn flyttar jag tråden från forumet för virus och skadliga program till forumet för Windows 10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cecilia ! Alltid lika pålitlig 👍

Datorn är inte min ursprungligen. Ursprungsoperativet var Win 7 och jag har inte nyckel till den. Annars håller jag med om att det enkla vore att installera om. 

Kan man lägga win 10 på en sticka som man kan installera ifrån utan att ha nyckel? Jag vågar inte testa.

Att hårddisken är kass köper jag. Funderar på att ersätta den med ssd-disk. Men då måste jag ju först rensa bort en massa skräp innan jag klonar.

Jag återkommer. Men svara gärna på min fråga om installation.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gratisuppgradering till Windows 10 får en standardnyckel som är knuten till datorns hårdvara men för säkerhets skull kan du dessutom knyta den till ett Microsoft-konto.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Jag föreslår att du köper SSD:n och gör en ren installation av Windows 10 på den. Windows 10 hämtar du till ett USB-minne här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även möjligheten att utöka minnet med 4 GB ram, det kan snabba på lite också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Jag prövade med ssd och ren installation + nödvändiga program (excel och dropbox). Uppstarten var visserligen snabbare, men den mesta tiden gick till dropbox-synkningen. Så jag gick tillbaka till den gamla och rensade. Uppstart inklusive dropbox sync under 3 min får jag nog acceptera i alla fall för den så gammal dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...