Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 slöa datorer enligt Avast gratisversion


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Har försökt köra i Powershell DISM/Online/Cleanup-image/SearchHealth och Sfc/Scannow men kommer inte in för det krävs som det heter "administratörsrättigheter". Enkla svaret är att jag är administratör och vet nu inte hur att gå vidare. Det kom även upp en begäran "use an elevated command prompt ……". Och det är? Avast påstår att Office 365 och Intel (R) Management Engine Components slöar ner datorerna. Liksom OneDrive. Jag har inte märkt att datorerna är "slöa" utan började titta på detta när jag såg på Avast. Jag har Telia 500/500 och ta emot filer går på klart över 500  men att skicka går endast mellan 30-100. Telia säger att jag ska hoppa över routern och prova med att ansluta direkt till inkommande. Men datorerna är stationära och går med kabel. Routern står mitt emellan inkommande och datorerna. Ska man verkligen behöva flytta allt  inkl skärm och har dessutom inget strömuttag i närheten. Sladdarna går dessutom genom flera väggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utökade administratörsrättigheter får man genom att starta Powershell eller Kommandotolken (Command prompt) genom att högerklicka på programmen och välja "Kör som administratör".

Gällande SFC och hur man startar Kommandotolken med utökade rättigheter se: https://eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-felsäkert-läge-på-windows/

 

Bara för att Avast tycket att de programmen tar lite mer resurser i datorn betyder det inte att något är fel eller att du upplever att datorn blir långsam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev HansErik:

Avast påstår att Office 365 och Intel (R) Management Engine Components slöar ner datorerna. Liksom OneDrive. Jag har inte märkt att datorerna är "slöa" utan började titta på detta när jag såg på Avast.

Jag ser att Avast uppför sig precis som AVG AntiVirus Free (som numera ägs av Avast). Det går jättesnabbt för AVG att skanna datorn och se om jag har något skadligt i den. Resultatet presenteras sedan: "Full Computer Scan finished!  looking good!  No threats found".  Därefter övergår AVG till att skanna efter Performance issues och det tar lång tid. När den skanningen är klar får jag veta att 19 program slöar ner min dator och att den största boven av dem är HP Support Assistant (vars service är jättebra att ha i en HP-dator). Precis som du upplever jag inte alls denna slöhet så jag låter inte AVG göra något åt detta "problem". Inte heller vill jag att AVG ska ta bort mitt "system junk", dvs två återställningspunkter (12 GB). Det finns faktiskt en orsak till att jag säkerhetskopierar varje vecka.:P

 

Jag har faktiskt funderat på att avinstallera AVG, som jag tycker ägnar sig åt fel saker efter att Avast tog över programmet, och börja använda Windows Defender i stället. Men eftersom jag aldrig haft något skräp i min dator med AVG som antivirusskydd (13 år) och detta program inte stör mig när jag sitter vid datorn så har jag fortsatt använda det. Mitt råd till dig @HansErik är alltså att du ska strunta i Avasts åsikt om att Office 365 m fl slöar ner din dator.

 

Redigerad av mbgtmari
missad bokstav
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...