Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

One Drive


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Har en del mappar/filer som finns i one drive och som syns enbart om jag kollar online. Det finns ett alternativ "radera" och min fråga blir o m jag raderar dessa i one drive visst blir de kvar på hd efter raderingen?   Högerklickning på en mapp visar bl a "ge åtkomst till >" och sen "ta bort åtkomst". Bildfiler i mappen visar "sänd till one drive". Hur ska det se ut för att inget från hd går till one drive utan min handpåläggning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator är kopplad till Onedrive försvinner filen även där. Onedrive synkas helt med ändringar du gör på dator eller på webben.

raderar du på datorn försvinner det på webben, raderar du på webben försvinner det på datorn OM onedrive är länkat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm Om jag flyttar mappen/filen på hd till en annan partition eller annan hd bortfaller synkningen då och kan sen filen på OneDrive tas bort utan att påverka den flyttade hd-filen eller försvinner den per automatik då från OneDrive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En flytt av den fil är samma som att kopiera till ny plats och ta bort på gamla. Om mappen synkas mot onedrive försvinner den givetvis därifrån.

Testa, lägg upp en eller flera tomma text-dokument och flytta, döp om. Allt du gör på datorn, i mappen som synkas, återspeglas i webbversionen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit helt uppsnurrad av tråden "flytt från hd C til hd D som jag kunnat kl 0400 på morron liksom även OneDrive. Jag använder OneDrive till att göra backup på 2 andra datorer. När jag vill spara en fil kopierar jag helt sonika från hd till OneDrive-mappen och sen dyker den upp på de 2 andra. Där kopierar jag dessa till resp hd och sen raderar jag OneDrive-mapparna. Detta istället för att "transportera" med USB-minnen. Nu fick jag se att en mapp på 8 gb familjefoton fanns i papperskorgen pga att jag driibblat med OneDrive tror nästan jag återgår till usb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev HansErik:

Nu fick jag se att en mapp på 8 gb familjefoton fanns i papperskorgen

Ja, det är väl inte konstigt?

Du skriver ju:

9 timmar sedan, skrev HansErik:

och sen raderar jag OneDrive-mapparna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "alltid" efter att jag kopierat OneDrive-filen till hd säg på dator b och c  raderat motsvarande material i OneDrive-apparna och hd-filerna har aldrig försvunnit. Även på ursprungsdatorn säg a som jag kopierade från hd till OneDrive-mappen för tillgänglighet på b och så försvann inte hd-filen på a närjag tog bort ur one drivefile-filen. Har bara enfrågatill om OneDrive som jag knappt törs ställa och det är var synkar jag mina filer med OneDrive och hur tar jag bort synkningen?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är:

I dator A kopieras filen xyz.fil från, låt säga c:\temp till OneDrive-mappen i dator A

(synkning sker då automatiskt upp till molnet och därefter ner från molnet till dator B och dator C)

I dator B kopieras xyz.fil från OneDrive-mappen till C:\Annan mapp.

I dator C kopieras xyz.fil från OneDrive-mappen till C:\Backup.

 

Därefter från någon dator, låt säga B denna gång, raderas xyz.fil från OneDrive-mappen.

(även raderingen synkas då, molnet och de andra två datorerna)

I papperskorgen i Dator B kommer xyz.fil att finnas, eftersom du gjorde raderingen på den datorn.

 

Att xyz.fil finns i papperskorgen på den datorn är då naturligt.

Samma sak om det vore en väldig massa bilder.

 

Det finns ju mindre krångliga sätt att hantera backup till andra nätverksenheter men det är en annan sak...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...