Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spegla


MrPeter
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Då jag är så fruktantsvärt usel på engelska så förstår jag inte på guiderna hur jag ska göra. 

 

Jag har två stycken 4 tb hårddiskar (identiska) och vill "använda" en utav dem medan den andra allt eftersom bara ska kopiera allt jag lägger in på den första. Ren backup helt enkelt. 

 

Någon som kan hjälpa mig med detta? Bif bild.  

hhd.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID-diskar i ny dator

29 maj, 2019
Fråga

Jag håller på och sätter ihop en ny rigg och tänker använda Windows 10 Pro som operativsystem. Till detta har jag två stycken 500 gigabytes hårddiskar och vill ställa in det med RAID så att datorn ser de två diskarna som en enda hårddisk.

Jag antar att jag ska använda någon form av RAID för detta men jag har ingen erfarenhet av det alls. Kan du ge mig några instruktioner eller tips?

Muhammad B

 

Svar

Frågan är ju vad du vill uppnå. Med två hårddiskar kan du antingen öka åtkomsthastigheten genom att fördela alla data lika över båda diskarna. Eftersom flera hårddiskar kan arbeta samtidigt får du då, åtminstone i teorin, dubbla hastigheten.

Detta brukar kallas RAID0, även om det egentligen inte ingick i den ursprungliga RAID-specifikationen. Det finns också en enklare variant, där diskarna bara slås ihop utan hänsyn till var data hamnar. Detta brukar kallas JBOD, eller Just a Bunch Of Disks, och diskarna behöver inte vara lika stora.

Om din avsikt i stället är att skapa redundans för att skydda dina data kan dina två diskar användas i RAID1-konfiguration. Det innebär att två lika stora diskar speglas så att båda innehåller en exakt kopia av samma data.

 

Det tillgängliga utrymmet blir aldrig mer än vad en disk skulle rymma själv, men i gengäld kan en disk gå sönder utan att data förloras.

Bästa sättet att använda RAID är med ett moderkort eller en separat kontrollenhet som stöder RAID och som hårddiskarna ansluts till. Du gör då inställningarna i BIOS-gränssnittet.

Du kan också göra det hela i Windows, även om detta innebär något lägre prestanda. Det kan dessutom inte användas på systemdisken. Du behöver alltså ytterligare en disk för operativsystemet, till exempel en SSD.

Windows använder inte de vanliga termerna, utan betecknar dem i stället så här:

JBOD – Disklänkad volym
RAID0 – Stripe-volym
RAID1 – Speglad volym

Högerklicka på startknappen och välj Diskhantering. Om dina hårddiskar visas i den övre panelen, högerklicka och välj ”Ta bort volym”. Diskarna ska finnas kvar i den nedre panelen. Högerklicka på en av dem och välj vilken typ av konfiguration du vill ha. Detta startar en guide som leder dig genom hela processen.

Klipp från Sweclockers

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536980-raid-eller-jbod

Om du t.ex. kör Unraid som NAS-lösning så har du ett eget filsystem för respektive disk och Unraid gör någon form av JBOD ovanpå detta. Kraschar en disk så fungerar resten utan problem. Du kan även lägga till en eller två paritetsdiskar så att du kan läsa tillbaka datan som kraschade på en av diskarna. 
Jag kör som du backup till en annan server (och ytterligare en annan server på annan adress) så jag ser det inte som en nödvändighet att köra raid även på NAS:et. UnRaid är väldigt trevligt, för du kan konfa varje share du har hur du vill att datan ska lägga sig på diskarna. Du kan speca att en share enbart ska finnas på en disk, eller olika strategier hur den ska fylla diskarna. 
Du väljer också vilka av dina diskar som ska ingå i en viss share och vilka som ska vara exkluderade o.s.v.
Då får man bra kontroll på var datan ligger och all data går inte förlorad om du förlorar en disk, utan enbart datan på den disken.

 

läs detta 

HANS

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs kolla om din BIOS/Uefi stödjer RAID. Det är klart att föredra om det finns stöd i hårdvaran för det, det går många gånger snabbare än att implementera det på något annat vis.

 

Men klicka på länken ovan och läs igenom tråden där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare kanske att använda välkända Cobian Backup?

Dock sker inte backup så snart ny data läggs till disken utan enbart så som man schemalagt Cobian att köra men det kanske är tillräckligt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med RAID 1 och högre minskar man risken för dataförlust om en av diskarna går sönder. Men får man sen ingen varning om en dålig disk risker man ju ändå att förlora data om flera diskar går sönder.

 

I diverse forum, och i andra artiklar, ges tips om användning och konfigurering av RAID, men jag ser sällan kommentarer om att ordna med larm om en "kraschad" disk, och hur det kan göras. I t ex datacentraler används diverse larmfunktioner, för dåliga diskar och om för hög temperatur, m m. Men hur kan MrPeter och andra hemanvändare göra?

 

Så är backup förstås bra även med RAID-system i datorerna, utrustning kan ju bli stulen eller att data går förlorad på annat sätt. Men det skrivs det om rätt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid att föredra att köra RAID 1, som sagt, går en disk sönder, har man alltid en absolut kopia kvar på andra disken, det är mycket sällsynt att bägge går sönder samtidigt.

 

Att köra med RAID 0 som vissa gör är lika riskabelt som att bara köra med en hdd, går en av diskarna sönder i RAID 0, så försvinner all data i bägge samtidigt, blir förödande.

 

Sen hur man lägger upp det för att köra i RAID 1 är olika, köra enligt inlägget från Hanse kräver att det fungerar i ens dator, har aldrig använt den inbyggda funktionen som ska finnas i Windows, så jag vet inte hur det fungerar.

 

Kör själv RAID 1 men genom en NAS, och har råkat ut för att en disk gick sönder,  kom info i god tid att disken var på väg att gå sönder, kunde enkelt fortsätta köra mot den disk som fortfarande var hel, så jag fick den trasiga utbytt mot ny på garantin och använde sedan guiden i Nasen om reparation och det fungerade utmärkt.

Men visst går det att använda något program som fixar en backup från ena disken till andra disken, har man ingen möjlighet till att köra RAID så är väl det ändå bättre än inget.

 

Att köra programmet Cobian fungerar bra, men som Mikael63 säger, i det programmet är det schemaläggning som gäller, och det finns inte heller något sätt att smidigt återställa en backup, utan det får man tyvärr göra manuellt, killen som gjort programmet, Mr Cobian lade inte till denna funktion av någon anledning, innan han för sju år sedan sålde programmet till nya ägaren, tyvärr har inte programmet fått någon ny version, så det börjar bli gammalt, är version 11 som gäller som släpptes i slutet av 2012, men fungerar fortfarande.

 

Så det verkar inte som om nya ägaren har för avsikt att fortsätta och utveckla, lite synd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som så

RAID1 är första staket.

Det är inte det enda.

På detta har man även en vanligt backup till en extern enhet (på denna kör jag RAID1)

Det trevliga med RAID1 är även att man får en nästan dubbel fart vid läsning från diskarna då, om korrekt implementerat, läsning sker från båda diskarna. Skrivning kan ta längre tid.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga angående RAID1 då (eftersom det nu är länge sedan jag kom i kontakt med RAID):

OM den ena disken (av två) helt går sönder - är då all data ändå direkt åtkomlig, från Utforskaren, på den andra disken?

Eller behöver man först skaffa en ny disk *) och så att säga återställa RAID-konfigurationen innan man kommer åt data?

*) Måste inte disken vara exakt lika stor som den som havererat? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, om RAID1 kan enda disken krascha och hela filsystemet räddas. Stoppa in en ny och det RAID-arrayen byggs upp igen. Disken du ersätter måste vara lika stor eller större än den gamla som ersätts.

Ett sätt att utöka kapaciteten utan att förlora data är att ersätta först den ena disken, sedan den andra.

 

I undantagsfall går det åt pipsvängen ändå och därför finns högre nivåer av RAID som har än större säkerhet.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det en sanning med modifikation att man har kvar data på den andra disken. Data finns där men man kommer inte åt den utan ny disk och återställande av arrayen.

Det problemet får man inte med program som Cobian.

6 timmar sedan, skrev Laso:

och det finns inte heller något sätt att smidigt återställa en backup

Finns väl inget behov av det egentligen, data finns ju fullt användbart på den andra disken.

När/om man skaffar en ny disk efter haveri behöver man kopiera tillbaka data en (1) gång, med Cobian eller med annan filhanterare. Ja eller bara fortsätta använda den "gamla" och ändra den schemalagda kopieringen till den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nu blev det fel. Du har tillgång till dina data även om en disk i RAID1 har kraschat, det går att läsa från bara en disk. Det är hela poängen med RAID 1.

Stora problemet med RAID är att om kontrollerkortet kraschar, då har du problem.

 

Med högre nivå av RAID måste dock arrayen byggas upp igen eftersom data är distribuerat över diskarna i arrayen. Med den checksumma som byggts upp kan man, i dessa större arrayer, bygga upp filsystemet igen.

Cobain är enkelt men ändå svårt. Veam är enklare, mer utvecklat, med verktyg för återställning.

och som sagt, RAID är en försäkring mot diskkrasch. Du ska ändå ha en backup för data kan bli korrumperat/förloras på annat sätt än diskkrasch.

 
Jag har, som tidigare skribent, RAID1 i min NAS dit jag gör backup. Min stora risk med de data som finns där är om min NAS ger upp samtidigt som datorn kraschar. Hur jag ska läsa de diskarna utan att köpa en ny likadan/samma märke vet jag inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Nej, nu blev det fel. Du har tillgång till dina data även om en disk i RAID1 har kraschat, det går att läsa från bara en disk. Det är hela poängen med RAID 1.

Stora problemet med RAID är att om kontrollerkortet kraschar, då har du problem.

Vi kanske slirar OT nu men det kan ju vara bra för Ts att känna till sånt kanske.

Ovanstående två rader säger emot varandra.

Kan man bara läsa ut data från en, av två, RAID1-diskar från i princip samma dator (med samma kontroller)??

Ingen lösning som jag skulle vilja ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar! 

 

Måste erkänna mig förvirrad över mycket :P .

 

Men såhär: Behöver inte gå snabbt, räcker med att det är ungefär en gång i veckan som själva "speglingen" eller "kopieringen" sker helst med automatik. 

 

Det behövs inget avancerat utan bara lätt och smidigt där något program jag söker sköter kopieringen "utan min vetskap" med jämna mellanrum. 

 

Majoriteten är dokument bilder och lite musik så det är inget stort eller krävande heller :)

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev MrPeter:

Det behövs inget avancerat utan bara lätt och smidigt där något program jag söker sköter kopieringen "utan min vetskap" med jämna mellanrum. 

Som Cobian Backup då. Visserligen utvecklas det inte längre men det fungerar ju som det är så...

https://www.cobiansoft.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

Du har tillgång till dina data även om en disk i RAID1 har kraschat, det går att läsa från bara en disk. Det är hela poängen med RAID 1.

...

Med högre nivå av RAID måste dock arrayen byggas upp igen eftersom data är distribuerat över diskarna i arrayen. Med den checksumma som byggts upp kan man, i dessa större arrayer, bygga upp filsystemet igen.

 

Menar du att det blir nertid med en kraschad disk i t ex RAID 5? För att få full redundans igen måste ju även arrayen i RAID 1 byggas upp igen, gäller inte endast "högre nivå". Men det går mycket snabbare med RAID 1 eftersom det handlar om att kopiera den fungerande disken till en ny. Med RAID 5 tar det en stund att återställa den trasiga disken, med hjälp av de utspridda checksummorna. Läsning från diskarna tar rimligtvis också längre tid eftersom informationen måste räknas ut från de fungerande diskarna.

 

Med RAID 5 ska det också gå att byta den trasiga disken i farten (hot swap), det blir ingen nedtid alls. Hot swap fungerar förmodligen med RAID 1 också. Sen vet jag inte om hot swap är ett krav för att arrangemangen ska få kallas RAID.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ChristerE tack för rättelse, givetvis går det.

Äkta hot swap stöder nog inte alla RAID1 utan man får nog för en del stänga ned och byta disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag är glad för att jag kör den enkla och betydligt mindre krångligare varianten - som jag dessutom testat och vet att det fungerar i skarpt läge med återställning:

Acronis Backup & Restore (betalprogram).

 

Till detta har jag förutom intern disk även extern disk dit Acronis kör inkremental backup mot.

Dessutom har jag bootbar partition (option) men inte minst viktigast: bootbara Cd-skivor bara för att ha flera (en räcker) samt bootbar usb-sticka som återställningsprogrammet (Linux miljö där) kan läsas in i från och sedan kan jag välja vilken som helst ansluten disk, intern eller extern eller via nätverket att återskapa enskilda data, filer eller hela disksystem med eller utan bootbarhet från.

 

Raid? Vilket stök för en privatperson, dock än med viktiga handlingar som absolut måste gå att återskapas - och det vet jag att det fungerar eftersom jag dels testat och dels i skarpt läge behövt just denna funktion för att återskapa "recovery".

:)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

med återställning

 

På 2019-07-25 på 21:36, skrev Mikael63:

Finns väl inget behov av det egentligen, data finns ju fullt användbart på den andra disken.

När/om man skaffar en ny disk efter haveri behöver man kopiera tillbaka data en (1) gång, med Cobian eller med annan filhanterare. Ja eller bara fortsätta använda den "gamla" och ändra den schemalagda kopieringen till den nya.

 

Så länge som det enbart handlar om dokument, semesterbilder osv. är det ju fullt tillräckligt att en vanlig filkopiering sker, utan komprimering eller knepiga filformat osv. Det som jag har för mig *) att Cobian Backup gör är att den kontrollerar checksummorna när kopiering är utförd. Tror inte Utforskaren gör det, inte ens TotalCommander tror jag? (den kontrollerar dock innehållet i en fil den komprimerat)

 

*) Länge sedan jag använde det programmet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar! 

 

Jag har inte hunnit gå igenom alla svar rent tekniskt och testat men kan konstatera att det går att spegla via "diskhantering".

Det fungerar inte för mig att skapa en RAID via diskhanteraren mellan två externa hårddiskar (USB). Om det beror på att det är usb eller om det beror på hårddiskarna vet jag inte. 

 

Så att det som återstår är nog något program, ska kika på de programmen som är mända i tråden. 

 

Mvh

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Phenomen:

Kan det vara så att denna feature finns bara i win pro?

Jag skulle snarare tro att det har att göra med att ingen utav hårddiskarna är "primära" utan båda bara vanliga externa hårddiskar via USB. Men jag kan ha fel! 

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 kan man skapa en "Lagringspool". Skriv Lagringsutrymmen i sökrutan och öppna. Detta fungerar även med USB diskar. Här har du en guide på svenska.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12438/windows-10-storage-spaces

 

Personligen tycker jag att det är bättre med ett backup program. Jag använder mig av EaseUS Todo Backup. Det har fungerat utan problem för mig i många år. Återställning av backup har alltid fungerat. Programmet finns som gratis version eller betal version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...