Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej, Jag har spelat in en del mkv. filer. 

Vissa utav dessa skulle jag vilja dela upp. Ett teoretiskt exempel. 

en mkv fil är 1 timma långt. 

Denna vill jag i detta exempel dela upp såhär: 00.00 - 10.00 blir en fil 10.00 - 20.00 blir fil nummer två 20.00 - 30.00 blir fil nummer tre osv. osv. 

Jag vill inte ha program där man behöver "spela in på skärmen" och vänta för att trycka stopp osv. utan något program där man kan trycka in sekunder.

Någon som har några idéer? 

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Hanse! 

Tack för din hjälp! 

Såvida jag inte missuppfatatt programmets funktion så förklarade jag korkat. 

Jag vill utav en mkv fil få ut flera kmv-filer. (eller annat format), 

Det är inte alls säkert att det är så bra synkningar jag vill ha ut, kan se ut såhär: 00,00 - 11,21 sedan 11,22 - 19,02. Vill kunna välja fritt helt enkelt :) 

mvh

peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, skrev MrPeter:

Tjena Hanse! 

Det är inte alls säkert att det är så bra synkningar jag vill ha ut, kan se ut såhär: 00,00 - 11,21 sedan 11,22 - 19,02. Vill kunna välja fritt helt enkelt :) 

mvh

peter

Det klarar inte programmet, det klarar hela minuter

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Tack iallafall Hans! 
Någon annan som har någon Idé? (OBS det är ok om det kostar lite pengar). 

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Freemake Video Converter klarar detta men för att dela en fil till tre behövs tre körningar med huvudfilen som inputfil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du laddar ned Freemake, som alltid vid program av denna art, håll koll så att du bockar ur ALLA rutor med andra program som installeras med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Freemake VC, köpt version, under flera år, inte minst för att skapa mp3-filer med diverse videofiler som input men också för att klippa i videofiler mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här listas 10 sådana program:

https://filmora.wondershare.com/video-editor/free-mkv-cutters.html

OBS! Notera att sidan tillhör Wondershare och att man "smugit" in sin egen produkt på plats 3 och man slutar "artikeln" med att hänvisa till sin egen produkt.

Wondershare gör enligt min (tidigare, långt tidigare) erfarenhet bra produkter och denna Filmora9 kan mycket väl vara ett utmärkt program.

Om man listat de andra produkterna med någon vetskap om att de är "sämre" vet jag inte.

Åtminstone Avidemux har funnits i princip lika länge som datorerna..

Det som en sådan mjukvara bör göra, anser jag, är att den kan dela på en befintlig fil/film utan att rendera om den, kanske med kvalitetsförlust som följd.

Alltså att den inte "konverterar" till MKV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.MKV är ju en Matroska media containerfil vilket innebär att en .MKV innehåller både ljud, bild, video och ev. sub-titles och att remuxa en sådan bör inte vara några problem - utan att förlora i kvalitet.

Bandicut kan göra detta, dock ej gratis, men går att hämta och testa på prov:

https://www.bandicam.com/mkv-splitter/

Annars se Wonderfox Top 3 Free MKV Splitters – Enable You to Cut MKV Files at One Go

Eller från Cnet: denna artikel: Free MKV Splitter

Citat

The Free MKV Splitter is a software program that is designed to split files which are in the MKV format. The software interface of this converter tool is simple and includes only a few features. Users can easily import the files using the file browser.

..//..

The Free MKV Splitter tool delivers excellent sound and image quality. It is impossible to set the splitter tool to shut down the system once the splitting process is complete. This video cutter tool uses low system resources and finishes the task quickly. This free video trimmer tool delivers optimum results with a few features. However, it is one of the most reliable and handy video cutter tools with a simple interface. Although the program has no help file, it hardly requires any functional assistance as the tool can be utilized effectively by both novices and professionals. The Free MKV Splitter has no specific or attractive features. It simply performs its task with efficiency and perfection within a small frame of time.

Vilken alltså är helt gratis och inte bara sk. "Free download" vilken sedan skall betalas för att få funktionalitet.

Mvh :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gemensamt för alla dessa program, inklusive Bandicut, är väl att de INTE klarar av det som Ts vill, dvs. att dela EN stor fil i FLERA segment där varje segment är OLIKA stor, i en körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Gemensamt för alla dessa program, inklusive Bandicut, är väl att de INTE klarar av det som Ts vill, dvs. att dela EN stor fil i FLERA segment där varje segment är OLIKA stor, i en körning.

Ja det kanske jag missade just att varje segment skall vara olika stor.

Men då pratar vi om en regelrätt redigering av MKV filen och då måste man mest troligt börja med att konvertera denna i ett annat format.

Tex. hos Adobe Premiere CS6 kan man inte importera .MKV-filer och det gäller väl dom flesta videoredigerings-programmen?

Det är trots allt en sk. containerfil och inte ett videoformat.

I så fall är ett tips att konvertera till .AVI (lossless) och sedan redigera filen och exportera om den igen till .MKV (lossless)?

Men gör man det så kommer man att tappa flera delar ur "containern" förutom själva videofilen, väl?

Dom flesta andra format är förstörande liksom mp4 etc.
Kommer faktiskt inte på nåt vettigt sätt att göra detta på just nu.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...