Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla lamppropp


efterbliven
 Share

Rekommendera Poster

efterbliven

Hej har nyss flyttat in i ny lägenhet och försöker lista ut vad jag behöver för att koppla in en taklampa. Min lilla erfarenhet säger mig att detta är ett jordat uttag, korrekt? Ska jag då köpa en jordad kronkontakt, som jag sedan kopplar lampan till? Nästa fråga är ännu dummare: kan jag sedan koppla in vilken lampa som helst eller vad avgör vilka lampor som är ?/??

Untitled.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet säkert ska du inte där och pilla. Det är en enkel regel vad gäller ström.

Regel två är att inte lita på färgkodningen på kablarna utan att mäta vad som finns på dem.

 

I den bästa av världar har du nu stängt av strömmen genom att bryta proppen för denna kontakt. Innan dess har du kontrollerat att det finns 230 V mellan med blå och den gulgröna när strömmen är på, 230 V mellan blå och vita samt ingen spänning mellan den vita och gulgröna.

 

Om inte du gjort detta backa ett steg och lite inte på kablarna.  Fast du kanske inte ska skruva i den?

 

Det är en jordad kontakt. Lampan du stoppar i bryr sig inte om plus och minus eller vilken kabel som är spänningsbärande. Den vill bara ha 230 V över sina kontakter.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Monshi:

Innan dess har du kontrollerat att det finns 230 V mellan med blå och den gulgröna när strömmen är på, 230 V mellan blå och vita samt ingen spänning mellan den vita och gulgröna.

Tvärtom, förhoppningsvis...

Blå ska vara neutralledare och det ska vara 0 V till skyddsledaren.

Vit är tändtråd(fasledare) och det ska vara 230 VAC mellan den och skyddledaren samt mellan den och neutralledaren.

Men man behöver inte mäta direkt på ledarna, vilket är vanskligt när spänning är på, utan det räcker att mäta på stift/hylsa.

 

Normalt får man förlita sig på att installationen är korrekt dit man flyttar. Använder man en armatur som inte behöver (inte SKA ha) skyddsjord kan man

använda sig av ex. en sådan:

koppla-lamppropp-med-kabel__44692_PE1404

Någon kronpropp ska inte användas (och kommer inte heller att passa)

 

Finns det jordade vägguttag i samma rum som det aktuella lamputtaget?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Mikael63:

Blå ska vara neutralledare och det ska vara 0 V till skyddsledaren.

Vit är tändtråd(fasledare) och det ska vara 230 VAC mellan den och s

Därav att man alltid ska mäta :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efterbliven

Tack för svar

 

47 minuter sedan, skrev Mikael63:

Finns det jordade vägguttag i samma rum som det aktuella lamputtaget?

 

Ja.

48 minuter sedan, skrev Mikael63:

Normalt får man förlita sig på att installationen är korrekt dit man flyttar.

 

Det är lite detta jag litar på, en ojordad lamppropp är i så fall allt som behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev efterbliven:

en ojordad lamppropp är i så fall allt som behövs?

Ja, om du inte har en armatur av metall, typ takfläkt, och som har en klämma avsedd för skyddsledaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efterbliven
5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, om du inte har en armatur av metall, typ takfläkt, och som har en klämma avsedd för skyddsledaren

 

Okej tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande:

Om lampan är dubbelisolerad, vilket man ser genom att det finns en symbol som ser ut som två fyrkanter inuti varandra, så ska man inte använda en lamppropp med jord. Men annars ska man använda en sån lamppropp och lampproppens jord ska vara förbundens med metallen på lampan.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mänskan inte ens koppla in en lampa ska den anlita en elektriker. 

Att förlita sig på kommentarer i forum är livsfarligt i detta sammanhang. 

Som t ex råd att bara frånkoppla säkringen. 

Huvudström skall frånkopplas. Det framgår t ex inte om JFB finns. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektriker nöjer sig med att slå av med säkringen samt mäta men i detta fall ska ju inte något som är strömsatt ändras utan det gäller vilken typ av propp som ska sättas på lampan, alltså behövs inte ens någon säkring tas ur/stängas av. JFB har inte med saken att göra.

 

Forum med kunniga medlemmar är ett bra sätt att lära sig så att man kan göra saker rätt och säkert. Det är ingen som föds med kunskap om el utan alla har lärt sig det de kan.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Elektriker nöjer sig med att slå av med säkringen samt mäta men i detta fall ska ju inte något som är strömsatt ändras utan det gäller vilken typ av propp som ska sättas på lampan, alltså behövs inte ens någon säkring tas ur/stängas av. JFB har inte med saken att göra.

 

Forum med kunniga medlemmar är ett bra sätt att lära sig så att man kan göra saker rätt och säkert. Det är ingen som föds med kunskap om el utan alla har lärt sig det de kan.

 

Forum består av många förståsigpåare som ofta ger felaktiga råd. I detta fall är det förenat med livsfara och någon måste säga ifrån. 

 

TS inledning och ditt avslut räcker gott som bra svar och lösning. Det var kommentarerna däremellan jag hade synpunkter på. Utan JFB rekommenderas  att bryta huvudström. 

TS är uppenbarligen ingen elektriker.

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna mäta spänning behöver spänningen vara påslagen.

OM man ska mäta alltså.

 

15 minuter sedan, skrev polken:

Forum består av många förståsigpåare som ofta ger felaktiga råd.

 

15 minuter sedan, skrev polken:

Utan JFB rekommenderas  att bryta huvudström. 

Knepigt påstående..

Hur kan man veta att en jordfelsbrytare är kopplad till alla grupper?

Särskilt om 

15 minuter sedan, skrev polken:

TS är uppenbarligen ingen elektriker.

Då är det i så fall bättre att rekommendera att man slår av huvudbrytaren, utan inblandning av jordfelsbrytares vara eller icke vara.

 

Normalt, som Cecilia skriver, sätter man i en lamppropp i ett lamputtag utan att bryta huvudbrytare, slå av/skruva ur gruppsäkring, eller ens slå av strömställaren för aktuell armatur.

 

Passar på, i sammanhanget, att påminna om:

Nya regler från april i år

Redigerad av Mikael63
DCL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk @Mikael63

Gillar framförallt stycket

Lång utfasningstid

Det har pågått en utfasningsperiod sedan 2009, och nu närmar den sig sitt slut. Den 1 april 2019 upphör den gamla standarden för lampdon att gälla. Den långa övergångsperioden har varit viktig för att ge branschen och anläggningsinnehavare, som exempelvis villaägare, möjlighet till en smidig övergång.

 

Okej, första gången jag hörde om det (har iofs inte köpt några nya lampor på ett antal år) var i våras. Blir nog att skruva isär en kontakt nästa gång en ny taklampa köps.

 

Rätt med kritik i ärendet. El ska man inte arbeta med om man inte vet vad man gör. Det kan gå väldigt fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

 

Normalt, som Cecilia skriver, sätter man i en lamppropp i ett lamputtag utan att bryta huvudbrytare, slå av/skruva ur gruppsäkring, eller ens slå av strömställaren för aktuell armatur.

 

 

 

Den på TS bild skulle jag inte röra utan att stänga av. Borde vara en dragavlastad SKK-kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev polken:

 

Den på TS bild skulle jag inte röra utan att stänga av. Borde vara en dragavlastad SKK-kabel. 

TS vill inte röra lamputtaget utan veta vad för lamppropp som hen ska köpa för att koppla in lampan i det visade uttaget. Det är väl normalt att det finns enskilda trådar ut från röret i taket. Trådarna är sen dolda bakom en kopp, lock, lamparmaturens takanslutning etc för att uppfylla kravet på dubbel isolering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Det har pågått en utfasningsperiod

10 år är tydligen normalt för regelförändringar som dessa.

(Enligt en föreläsare på en ATEX-kurs)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst igenom denna tråd, tycker nog att det blivit lite "påhopp" direkt utan anledning.

 

TS har ju bara ställt två enkla frågor i första inlägget...

 

15 timmar sedan, skrev efterbliven:

Ska jag då köpa en jordad kronkontakt, som jag sedan kopplar lampan till?

 

Och

 

15 timmar sedan, skrev efterbliven:

kan jag sedan koppla in vilken lampa som helst eller vad avgör vilka lampor som är ?/??

 

Enligt bilden så sitter det en kopplad kontakt på befintliga trådar/kardeler, även om det är gamla färger på trådarna.

Finns alltså inget behov av att bryta någon ström, går utmärkt att mäta upp vad som är vad om det behövs.

TS säger ingenstans att kontakten ska bytas ut mot en annan.

TS säger inte heller något om att det är något fel någonstans.

 

Så att informera om att strömmen ska stängas på olika sätt, eftersom detta kan innebära "livsfara", är att ta i, eftersom inga ändringar ska göras.

Men visst är det sant, är man det minsta osäker på något som har med el att göra, anlita någon som kan detta, oftast en elektriker.

 

Och att i detta fall påstå att det borde vara en mjuk SKK-kabel som bör sitta indragen i taket är inte standard, förr kanske, men absolut inte idag. Idag är det vanlig EKK som är standard, eller FK-kabel som dras i rör för tak eller i väggar.

Går inte att se om det är en gammal motsvarande EKK-kabel eller om det är gammal motsvarande FK-kabel som sticker fram till kontakten?

 

Gällande nya regler för tak, gäller ju det bara för nyinstallationer, det gäller alltså inte i detta fall. Bara om TS vill koppla in en nyinköpt taklampa med nya kontakten påmonterad.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Går inte att se om det är en gammal motsvarande EKK-kabel eller om det är gammal motsvarande FK-kabel som sticker fram till kontakten?

Det är FK (syns tydligt på rillorna på den blå ledaren) och de behöver inte vara gamla.

 

Japp, de nya reglerna är inte gällande i detta fall men kan vara bra att känna till ändå, exempelvis om man går till elbutiken för att handla och man får frågan om det är enligt nya standarden som önskas.

 

OT.
EKK är en kabeltyp man ogärna använder synlig i bostäder. Funkar i källare mm.

(Den är för mjuk för att man ska få till en snygg installation)

EKRK ("kulo") ger en snygg installation.

 

Halogenfria alternativ är vanligare idag.

FK > FQ

EKK > EXQ

EKRK > EQRQ (Nexans) eller QLO (Draka)

 

Flikar in:

SKK är inte avsedd för fast installation (varken förr eller idag) utan är en anslutningskabel avsedd för inomhusbruk för anslutning av lätta bärbara apparater t.ex. bordslampa och radio.

 

Redigerad av Mikael63
Flikar in..
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-24 på 14:02, skrev Mikael63:

OT.
EKK är en kabeltyp man ogärna använder synlig i bostäder. Funkar i källare mm.

(Den är för mjuk för att man ska få till en snygg installation)

EKRK ("kulo") ger en snygg installation.

 

Håller inte med dig helt om att man ogärna idag använder EKK synlig i bostäder, dom elektriker som gjort jobb hos mig senaste gångerna har bara använt EKK för utanpåliggande installation, har enbart EKK draget i huset, både ojordat och jordat. Men att det är så även idag, brukar ha med priset att göra, EKK är ju betydligt billigare.

 

I nyare/nya bostäder är det säkerligen mer standard att använda EKRK, men inte i äldre bostäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då gissar jag att de har använt EKK-Light Mittåt! se nedan., den är väldigt lik EKRK. (eller motsvarande halogenfria då, måste kolla vad som skiljer...)

Dessutom väljer elektriker så långt möjligt en och samma kabeltyp då de "får bättre pris".

Jag gissar att du inte har någon 4G1,5 någonstans, även om det skulle räcka med en sådan, utan i förekommande fall 5G1,5. 

 

Tillägg/ändring: Den kabel jag tänkte på var EQLQ Light, en kabeltyp som inte nämnts tidigare.

 

Mera tillägg/förtydligande: Som "synlig" som jag skrev tidigare menar jag verkligen synlig och inte utanpåliggande installation. I kabelkanaler kan man med fördel använda EXQ. Eller vilken kabeltyp man nu har, jag har gjort så själv.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...