Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stendöd Samsung Galaxy Note 8.0


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Som trådtiteln antyder har jag en Samsung Galaxy Note 8.0 (GT-N5110) som vägrar starta.

Möjligen efter helt urladdat batteri. (jag vet helt enkelt inte det)

Jag har prövat alla möjliga & omöjliga knapptryckningar, även testat ett tips om att sätta i & ta ur laddning medan man håller vissa knappar intryckta.

Har kopplat bort batteriet och återanslutit.

Batterispänningen är okej, även när jag testar att starta.

Den är inte rootad.

Alltså helt svart skärm, inte ens symbol för laddning tänds.

Har hittat en (konspirations)teori om att Samsung lagt in en funktion som ger detta symptom efter en tid och, tja, faktiskt en förklaring lika god som annan som jag ser det nu.

Har förlikat mig med tanken att den helt enkelt är död men så länge som den finns kvar finns någonstans ett litet hopp kvar.

Precis alla tips som skulle kunna få liv i den emottages tacksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att trycka på dessa 3 knappar samtidigt i 15-20 sekunder

Startknappen/Hemknappen/Volym Ner

om den startar i detta  så avsluta enligt texten som du får upp, det brukar vara volym ner för att avsluta.

eller tryck in startknappen minst 10 sekunder

GÖR ABSOLUT INGET ANNAT OM DEN STARTAR, FÖR DÅ BLIR EN FABRIKSÅTERSTÄLLNING

 

HANS

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kopplat bort batteriet och återanslutit, betyder det att du har öppnat luren? För kan det då vara så enkelt att kablaget till skärmen lossnat och den går i själva verket igång, men skärmen reagerar inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Hanse:

Testa att trycka på dessa 3 knappar samtidigt i 15-20 sekunder

Startknappen/Hemknappen/Volym Ner

Hjälper inte.

 

4 timmar sedan, skrev .M:

För kan det då vara så enkelt att kablaget till skärmen lossnat

Nej, jag öppnade plattan efter att problemet uppstod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hjälper inte.

 

På note 8 skall man tydligen göra så som  jag beskrev tidigare utan så som det står här

https://support.bell.ca/mobility/smartphones_and_mobile_internet/samsung-galaxy-note-8.how_to_perform_a_hard_reset_when_my_samsung

detta skall du bara göra inledningen för att om telefonen reagerar och om den gör stoppa och starta om och se om låsningen har upphört, annars kanske det är dags att fabriksåterställa, men då tar du också bort appar och inställningar, men kanske det är värt för  att det att fungera

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den länken finns även denna

https://www.ifixit.com/Wiki/Samsung_Galaxy_Note_8.0_Troubleshooting

som jag antar att du gått igenom?

Då vetta tusan, gamla knepet på datorer från 90-talet var att lyfta dem några centimeter och släppa ned dem, detta skulle i teorin att få kretsarna i dator att hoppa tillbaka i socklarna.

 

Det fungerar nog inte på din platta dock då allt är fastlött eller sitter i hårda kabeldon.

ta ur batteriet, glöm bort den i vecka/en månad, testa igen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med att byta startknappen har jag ju inte gjort. Det hörs, och känns, ett distinkt klick vid påverkan. Tycker att jag borde sett något symtom tidigare, att det skulle vara svårt att starta ibland.

Dessutom: Ingen indikering syns vid laddning, vilket ska ske oberoende av startknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kunnat spåra någon spänning från laddkabel till batteri? Kanske korrosion någonstans på vägen så batteriet inte får laddning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, missade det lilla s -et, annars är det ju samma namn, vad jag kan se?

 

Finns fler artiklar med skärmproblem, men ingen verkar handla om att skärmen helt dör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Laso:

annars är det ju samma namn

Det är 8 (står väl för någon form av version) och 8.0 (står för storleken på 8.0 tum) som är skillnaden i "bruksnamnet".

Dock kan det ju vara samma bakomliggande orsak för alla Samsungs enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...