Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir frånkopplad i lokalt nätverk


Torparn61
 Share

Rekommendera Poster

Hej, ni nätverkskunniga!
Vi har ett antal datorer här hemma som bl.a. är kopplade till nätverk via kabel och wifi, min dator är via kabel.
I källaren har vi en dator där vi lagrar mycket, backup sparas där, samt två skrivare är anslutna.
Efter ett problem med vår Router så har vi bytt ut den till "Telia WiFi-router Plus v3" från Telias "TG799TSvn v2",

problemet nu är att efter en stund så kommer jag inte längre åt datorn i källaren (se bild).
Även den datorn är ansluten via kabel. På hustruns dator fungerar det perfekt, också kabel.
Vad kan det vara för fel? / Vad har jag gjort för fel?
Startar jag om datorn så fungerar det en stund, men blir sedan frånkopplad. Kan inte ens skriva ut någonting.

 

Tacksam för snabb hjälp ?
 

 

Utforskaren 2019-07-22C.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Det lokala enhetsnamnet används redan

Kan det vara att L: används till något annat i din dator efter en stund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Torparn61:

Startar jag om datorn så fungerar det en stund, men blir sedan frånkopplad.

Det är väl detta som är det knepiga... :wacko:

 

För att klarställa bara: är det din dator eller Källardatorn som startas om?

När det inte fungerar från din dator - fungerar det (just då) från din hustrus dator?

 

När det fungerar: Testa att pinga källardatorn med dess ip-adress. (För att se att du får svar via ping)

När det slutat fungera: Pinga igen med samma adress. Vad blir resultatet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Amandus: Det kan den ha gjort, men ingenting är ändrat på källardatorn. Och fungerar ju på hustruns dator.

 

Cecilia: Men det borde jag väl se i Utforskaren i så fall. Har blippat på varje pil, men hittar ingen K, L, M elller N som enheterna heter, någonstans.

 

Mikael63: Det är min dator (Laptop Lenovo S510p) som jag startar om.

Yes, hon kommer åt dessa enheter hela tiden, precis som jag hade det tidigare. Tror problemet kom samtidigt som vi bytte Routern.

Ping? Aldrig gjort tidigare, men startade Kommandotolken och skrev: ping 2.24x.xx.xx (inte rätt IP-nummer) <ENTER> . Gjorde jag rätt?

Vad gäller IP-nummer så är jag urkass på det också, vet bara att jag sett typ 192.16x.x.x  men nu började det med 2.24x.xx.xx, kan det stämma?
Jag pingade först när det inte fungerade, och sedan igen efter omstart. Och det blev samma resultat.

Snälla kom med fler förslag/idéer, så jag får igen detta igen.

Ping 2.24_JPG.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.
Kom just på en sak. Gick ut på nätet och till sida där man kan se sitt IP-nummer.
Kollade både min dator och källardatorn, och det var samma IP-nummer, 2.24x.xx.xx

Ska det vara så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som börjar på 2. är den adress din router får från leverantören.

Du ska pinga datorn i källaren och den har högst troligt ett nummer som börjar med 192.168.1.xxx

Du kan, när allt fungerar, testa att pinga SERVER-KÄLLARE och se om du då får svar i form av en IP-adress. Det är den du ska använda senare.

Har du en mobiltelefon med Android eller iOS kan du hämta appen Fing som på ett överskådligt sätt visar anslutna enheter i nätverket. Du kan även se detta i routerns användargränssnitt men ännu enklare torde vara att förpassa dig till källardatorn och där starta kommandotolken och skriva ipconfig.

 

"Ping" är väl ett av de mest grundläggande när det gäller nätverk. Min tanke var att se om källardatorn åtminstone svarar på ping när det inte fungerar (för att om möjligt fortsätta felsökningen utifrån detta..) men då är det bra att först verifiera att den svarar på ping när man vet att allt fungerar.

 

Fast...

19 minuter sedan, skrev Torparn61:

Det är min dator (Laptop Lenovo S510p) som jag startar om

.. hm. "Fungerar en stund".. hur länge är en stund tro?

Spånar bara, jag har inget annat vettigt att komma med: låt säga att det skulle vara något i din dator som felar, vilket nu tycks troligt, något program/säkerhetslösning som det tar en stund innan det startat upp och blir "verksam"?

Fast det skulle väl inte påverkas av ett routerbyte..?

 

Återkom med källardatorns IP-adress (det är inget "hemligt" med den  på den sidan routern).

 

Tillägg:

Starta anteckningar/notepad.

Klistra in detta

Net use L: /delete
Net use L: \\192.168.1.XXX\Dokument
pause

Där du byter ut XXX mot de rätta siffrorna.

Spara filen på Skrivbordet som test.txt

Ändra filnamnet till test.bat (obs inte test.bat.txt)

 

Dubbelklicka på filen.

Vad blir resultatet?

 

Redigerad av Mikael63
BAT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon!
Då har jag försökt att göra som du skriver.
- 'En stund' för mig är ca. 5 - 10 minuter.

- Ändrade till 192.168.1.90 som är datorn i källaren, och pingade. Kolla bif. bild för det resultatet (ingen större skillnad va?).

- Har inte kört 'ipconfig' på källardatorn ännu, fixar det om ett tag.

- Det du skrev att jag skulle göra i Anteckningar var intressant, för nu kommer jag åt K, L, M och N, efter att jag ändrat

  mapp-namnen. Kan man lägga alla fyra i samma fil? Men tyvärr så kan jag inte skriva ut.

  Detta är ju ingen bra permanent lösning, men tillfälligt fungerar det ju, om även skrivarna kunde fungera.

- Fick damma av lite gamla kunskaper, när jag använde "rename, copy osv." i Kommandotolken, lite sitter det kvar i huvet ?

- Har laddat ner Fing till plattan, och kollar runt lite där nu.

 

Skulle vara överlycklig om jag bara hade en liten del av dina kunskaper...........

Ping 20190724A.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

ingen större skillnad va

Nä, jag ville bara veta om den svarade eller inte svarade när utdelningarna inte var åtkomliga.

 

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

Har inte kört 'ipconfig' på källardatorn ännu,

Behövs inte, du hade ju koll på att det var '90' i adressen.

 

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

Det du skrev att jag skulle göra i Anteckningar var intressant, för nu kommer jag åt K, L, M och N, efter att jag ändrat

  mapp-namnen. Kan man lägga alla fyra i samma fil?

Min erfarenhet är att denna metod fungerar betydligt mer tillförlitligt. Dock är ju fortfarande det knepiga att det (andra sättet) bara fungerade en stund för dig.

Ja, man lägger allt i samma fil rad för rad. 'Pause' är bara för att kommandotolken ska "stanna kvar" så att man kan se resultatet men den raden kan man ta bort.

Man kan ju göra en genväg, till denna skriptfil, i Autostart så att uppmappningen sker vid uppstart.

Justera raden(erna) med Net use L: \\192.168.1.90\Dokument till att vara Net use L: \\192.168.1.90\Dokument /persistent:no

 

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

Men tyvärr så kan jag inte skriva ut.

Kanske samma sak där, att du behöver ange källardatorns IP-adress i stället för skrivaren. Jag vet inte om du kan ändra det eller om du får lägga till nätverksskrivare manuellt.

 

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

Har laddat ner Fing till plattan, och kollar runt lite där nu

Ja, den kan vara bra att ha oavsett.

 

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

Skulle vara överlycklig om jag bara hade en liten del av dina kunskaper

Nja, detta med nätverk.. det finns medlemmar här på eforum som är betydligt kunnigare på sånt. Mina inledande frågor var faktiskt mest för att dessa medlemmar kunde ha nytta av svaren och då kunna hjälpa dig vidare.

 

33 minuter sedan, skrev Torparn61:

Detta är ju ingen bra permanent lösning

Jo, det tycker jag! Jag kör fortfarande med denna metod på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 På 2019-07-24 på 09:31, skrev Torparn61:

Men tyvärr så kan jag inte skriva ut.

Kanske samma sak där, att du behöver ange källardatorns IP-adress i stället för skrivaren. Jag vet inte om du kan ändra det eller om du får lägga till nätverksskrivare manuellt.

-> Okej, låter ju lätt. Har suttit och försökt i 1 timme nu, men ger upp. Har tyvärr inte de kunskaper som jag skulle vilja ha.
 På 2019-07-24 på 09:31, skrev Torparn61:

Detta är ju ingen bra permanent lösning

Jo, det tycker jag! Jag kör fortfarande med denna metod på jobbet.

-> Jo men har ju fungerat automatiskt i 8 år, det måste väl vara bättre.

 

Du ska ha ett jättestort tack, Mikael63 du har hjälp mig mycket nu. Och känner du för att göra någon enkel beskrivning hur jag ska lägga skrivaren, så får du jättegärna göra det. Förmodar att även du måste vara inne en del i denna medelhavsvärme ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kommer vidare med detta:

 

Kontrollpanelen

Enheter och skrivare

Lägg till nätverksskrivare

 

20190728105505.png.53aa10de2622b79b61fac9ec4ec89e10.png

 

20190728105749.png.128cb11f45a2362047a0a5e50d8890bc.png

 

20190728105851.png.a8740358f2d948730b17db986b73c248.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...