Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har uppgraderat en dator med följande komponenter. 

- intel core i7 9700F 3GHz LGA 1151 socket

- Asus prime Z370-P ll

- corsair vengeance 8gb ddr4 

Datorn startar upp fint tills windows 10 loggan börjar snurra ( prickarna) där fryser datorn och ingenting går att göra. 

Har provat att byta plats på ram minnet samt provat ett annat, samma fel. 

Har provat ett nytt moderkort, samma fel

Har provat en ny hårddisk, samma fel 

Har kollat i bios så att alla komponenter finns med och de gör dom. 

Har provat att starta om datorn 3 gånger i rad för att komma till advanced boot men den fryser innan jag kommer dit. 

De ända som återstår som jag inte kan prova nån annan stans är processorn.

Vore konstigt om den gått sönder, finns inga piggar eller dylikt på den. Har haft esd armband på mig hela tiden. 

Någon som har nått tips? 

Mvh

Redigerad av Cjp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppgraderat skriver du. Bytt moderkort, processor osv. Har du installerat om Windows?

Windows kan bli mycket upprört över stora hårdvaruändringar. Mycket kan klaras av men ibland går det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt med att installera om windows från ett usb minne, problemet är ju att den fryser innan själva installations programmet hinner starta.. 

Det var därför jag provade med en annan hd med samma resultat. 

Tror du att de funkar om jag installerar windows på en annan hårddisk och startar med den? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är alltid svårt. Ladda hem exempelvis memtest86+ och kör igenom minnet, se om den klarar det.

Kanske ladda hem Linux-dist på en USB-sticka och se om det vill köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, skrev Cjp:

Jag har försökt med att installera om windows från ett usb minne

Något fel med installationsfilen och eller USB-minnet?

Prövat annan fil, prövat annat minne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska prova ladda ner ett memtest på usb stickan och pröva det! Har gjort ett minnestest från biosmenyn men där ser man ju inte resultatet förns man startar datorn så de blir svårt.. 

Borde inte vara nått fel på installationsfilen, laddade ner den från microsofts hemsida via ett verktyg där. 

Har bränt ut filen på en dvd skiva nu som jag ska pröva med 👍

37 minuter sedan, skrev Monshi:

Det här är alltid svårt. Ladda hem exempelvis memtest86+ och kör igenom minnet, se om den klarar det.

Kanske ladda hem Linux-dist på en USB-sticka och se om det vill köra.

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Något fel med installationsfilen och eller USB-minnet?

Prövat annan fil, prövat annat minne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Av Mistermums
      Hej !

Jag har en fråga angående mitt moderkort som jag hoppas någon här kommer kunna hjälpa mig att få svar på. 

Jag har nämligen ett moderkort som jag köpte från komplett ungefär 2 år sedan när jag skulle bygga min egna dator. Den har fungerat hur bra som helst och jag har inte haft några som helst problem med den någonsin.

Men för några dagar sedan så skulle jag starta min dator och märke att jag ej fick någon bild på min skärm och så pep datorn till fyra gånger. Ett långt beep följt av tre korta beep. Sedan stängdes datorn av, av sig själv. Jag fattade ingenting så jag testade igen och samma sak hände igen. Jag började direkt undersöka bakom datorn då jag trode att det kanske var glapp i sladden men allt satt i som det skulle. Jag öppnade sedan mitt chassi och undersökte lite men kunde ej hitta något som såg ut att de kunde vara orsaken till problemet. Jag testade då att flytta ner mitt grafikkort till ett annat PCI uttag på mitt moderkort för att se om det blev någon skillnad. 

Efter att jag hade flyttat ner mitt grafikkort till det nedre PCI uttaget så fungerade allt igen men jag la även märke till att det såg ut som att något saknades på mitt moderkort lite åvanför där mitt grafikkort satt från början. 

Enligt mig så tycker jag att det ser ut som att ett litet chip eller nått liknande har suttit där men som inte sitter kvar längre och det konstiga är att det finns inga tecken på någon skada på eller runt det området. Jag gick då in på nätet och sökte på mitt moderkort och letade efter bilder så jag kunde jämföra mitt moderkort med bilden och ser att på det stället ska det sitta ett chip vilket det ej gör på mitt. Jag letade genom min chassi med ficklampa för att se om jag kunde hitta något chip men kunde ej hitta nått.

Eftersom det ej finns någon fysisk skada PÅ eller runt området så misstänker jag att chippet har lossnat av antingen värme från grafikkortet eller kanske självaste moderkortet eller kanske något fabriksfel hos Asus eller något annat liknande då datorn alltid har fungerat felfritt tills nu.

Jag tog kontakt med komplett support och beskrev felet och förklarade allt och de vågade ej svara på om garantin täcker i detta fallet då mitt moderkort har en fysisk skada. Komplett support ville jag skulle skicka bilder på moderkortet och området vilket jag har gjort och nu sitter och väntar svar ifrån dem. 

Jag har 97 dagar kvar på mitt 3 års garanti hos komplett från och med när detta inlägget läggs upp.

Vill också tillägga att jag håller min dator väldigt ren och är väldigt rädd om den då jag har aldrig dam i den.

Så min fråga är till er. Vad gäller här egentligen ? Ska garantin gälla eftersom det området har varit täckt av just grafikkortet från dagen jag byggde datorn tills dagen den slutade fungera. Jag har ej varit där och pillat som komplett kanske vill att ska verka som. Jag har inte någon anledning till att pilla bakom mitt grafikkort.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker och tänker och jag kommer visa er samma bilder som jag skickade till komplett så att ni kan få se allt de har fått se, så ni får avgöra vad ni tycker.

Mitt moderkort är ett Asus RAMPAGE V EXTREME X99 chipset

Bilder på Moderkortet finns här: https://1drv.ms/f/s!Atic2Yg2XZN3d2062rNq4R22qTI

Tack, ser fram emot att läsa era svar.
    • Av DePhaz
      God kväll.

Tänkte bara slänga i en snabb fråga här. Kör inte mycket Windows i dagsläget men jag får väl se över säkerheten på den nätanslutna Windows dator jag har. Avast klagade vid "Smart scan" på att brandväggen var för dålig. Köpte laptopen begagnad och har inte använt den så mycket sedan inköpet. Lade dock nyligen in ett spel som kräver uppkoppling mot Origin för att starta och således har frågan aktualiserats. Det är en dator med Windows 10 men så mycket djupare har jag inte kontrollerat den.
    • Av Mesa
      Problem med Google Photo i molnet som jag har som automatisk backup från mobilen. Men jag kommer inte som förut förra året in på sidan via min dator utan får svaret: "Sidan fungerar inte
      accounts.google.com omdirigerade dig för många gånger.
      ERR_TOO_MANY_REDIRECTS"
      Var och hur kan jag få hjälp med detta? Eller är jag tvungen att ladda bilderna manuellt till min dator? Jag använder Opera mest.
      Tacksam för hjälp!
    • Av gusmagna
      Hej,
      Vill installera windows 10 på en nyinköpt ssd i UEFI mode, men vet ej hur jag ska gå tillväga. Jag har med windows media creation tool laddat ner och bränt ett usb, med windows 10 pro och har i bios markerat att boota från usb-enhet som första alternativ. När jag startar om datorn efter att ha switchat från Legacy mode till UEFI mode i bios, så händer ingenting. Jag hade hoppats på att Windows installationen skulle starta och att jag kunnat välja att installera windows 10 på den nyinköpta ssd:n i UEFI mode, men det händer alltså ingenting. Tips och råd tas varmt emot. Är fast i legacy mode och försöker på alla möjliga sätt switcha till UEFI mode, (se annan nyskapad post angående detta).
      Mvh Gustaf
    • Av gusmagna
      Hej,
      Jag skulle behöva hjälp med att gå från legacy mode till uefi mode. Ganska enkelt tänker Ni som vet hur man gör och visst, det finns ett flertal guider om hur man gör detta, både med och utan förlust av data. Det finns till exempel AOMEI partitioneringsverktyg som kan göra detta, men det kostar en rejäl slant, sedan har vi terminalen och med den har jag redan omvandlat en ssd från mbr till gpt, MEN, i bios så är båda mina ssd, samt allt annat (optisk enhet mm) i legacy mode och jag vill få allt i UEFI mode. Jag kan börja med att berätta att datorn är en Dell Precision T3600, originalinstallerat med windows 7 pro. Jag köpte datorn begagnad för drygt två veckor sedan och säljaren slängde snabbt in windows 10 (tyvärr i legacy mode) innan jag köpte den. Datorn kom med bara en ssd, där windows 10 då var installerat och jag som gillar linux försökte först partitionera ssd:n, men då linux är i uefi mode så hittades inte bootable usb:n med linux på. Om jag i bios markerar UEFI, så är det helt tomt och jag kan inte heller lägga till en ny boot option. I och med att den ssd:n som följde med i köpet bara var på 256 GB, så tänkte jag att jag kunde köpa en ny ssd där jag kunde installera linux. Sagt och gjort, ssd:n inhandlades och monterades in, men till min besvikelse så ligger även den i Legacy mode i bios. Markerar jag UEFI, så är det som innan, dvs helt tomt och inga valmöjligheter. Jag testade då att via terminalen omvandla den nyinköpta ssd:n till gpt, och kollade bios igen. Fortfarande ingenting under UEFI-fliken. Vet ej om ni som läser detta har fått hela bilden och med dessa rader kan vägleda mig om bästa och enklaste vägen till att omvandla allt till uefi, så om det är något viktigt vänligen fråga. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig. Jag har testat att fabriksåterställa ssd:n med win10 på och ominstallera windows 10, i min förhoppning om att jag då kunde välja UEFI någon gång under installationsprocessen, men dessvärre inte. Jag vet att ett alternativ kanske skulle kunna vara att återgå till windows 7 för att sen när jag uppgraderar till windows 10, välja UEFI framför legacy. Som sagt, tips, råd och vägledning vore väldigt uppskattat.
      Tack på förhand!
      Mvh Gustaf

• Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Aktuella jobb

Alla lediga jobb
  • Skapa nytt...