Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny hårddisk seg USB3.0


MrPeter
 Share

Go to solution Solved by MrPeter,

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis köpt en ny hårddisk, 7452GB Seagate Backup+ Hub BK SCSI Disk Device. 

 

Problemet: När jag överför små och större filer kommer inte mb/s upp i mer än 25 mb? Jag överför från SSD. 

 

Det står att hårddisken ska ha stöd för USB 3.0 vilket, såvida jag inte missuppfattat ska komma upp i ca 250 mb/s?

 

Så mina frågor: Behöver jag formatera hårddisken till något specifikt format för att komma upp i hastighet? 

Kan jag säkerställa att jag faktiskt kopplat in den i en USB 3.0 uttag, digitalt i datorn? 

 

Finns det något annat jag kan göra för att få upp hastigheten? 

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

komplement: 

 

Verkar enligt bifogade filer som det ska sitta i en "snabb" usb anslutning i datorn? 

 

Mvh

Peter

lagring 2.PNG

lagring1.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väsentligt om dina värden är Mbit/s eller MByte/s eftersom det skiljer ungefär 10 gånger mellan dem, dvs 250 Mb/s är ungefär samma sak som 25 MB/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, 

 

Bifgoar bild, detta har jag alltid antagit betyder megabyte per sekund? Det är iallafall detta jag menar. 

 

Mvh

Peter

lagring 3.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ska vara MegaByte/s. Men var har du läst om 250M?/s, var det bit or Byte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag väldigt osäker på, bara en siffra jag själv fått för mig. 

 

Oavsett, ska inte USB 3.0 gå mycket snabbare än 25 megabyte/s?

 

exempelvis skriver pc world "USB 3.0, which can handle up to 5gbps (640MBps)"

 

Så verkar enligt pc world att mina 250 är tagna ur luften (Ett felaktigt minne från mig helt enkelt). 

 

Men enligt detta så är det ju extremt långsamt med 25 MB/S ? 

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på seagates hemsida, alltså 160 MegaByte/s tolkar jag det som när det står "MB/s". 

 

Det är ju alltså 6 gånger så snabbt än vad jag kan föra över med mina 25 MB/s? 

 

Mvh

Peter

lagring 4.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia skriver 625 MB/s för USB 3.0, ungefär 10 gånger fortare än USB 2. Sen beror det ju också på hur snabb själva disken är och den kan tydligen klara upp till 160 MB/s.

 

Är USB-kabeln rätt ny?

 

Hastigheten bör mätas med en väldigt stor fil för med små filer så blir tiden för att hitta rätt ställe på disken och uppdatera mappinformationen en stor del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, precis. 

 

Ja alltså jag köpte precis hårddisken och kabeln följde ju med disken. 2 timmar gammal. 

 

Mäter med filer som ligger på ca 5 gigabyte. Har inte så mycket större fil att mäta med. 

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Då borde ju kabeln vara fullt fungerande och passa för höga hastigheter.

 

Filer på 5 GB ska ju vara tillräckligt stora för att få ett bra mätresultat.

 

Tyvärr har jag inget mer förslag då. Har Seagate någon support eller ett forum där du kan fråga om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iallafall Cecilia :)

 

Innan jag gör det, skulle någon kunna kunna se fall de första bifogade bilderna ser rätt ut, att det är rätt kopplat till en snabb USB 3.0?

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt får du en notis om att du kan få snabbare överföringshastighet om du ansluter till en port som ej kan utnyttja hastigheten. (se bif bild).

Testade också att överföra en 2,6GB .iso-fil till en usb-enhet med USB 3.0 gränssnitt och överföringen låg stabilt på 44.. 46MB/s. Datorn är en Asus Laptop från 2012. /bgjo

Anslutning fel port_20190721132102.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Lösning: 

 

Jag bytte först till en annan usb port med samma resultat och bytte ytterligare en gång med lyckat resultat! 

 

Nu Ligger det på 170 MB/s Stabilt! 

 

Tack för all hjälp även om lösningen var en annan ! :)

 

Mvh

Peter

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...