Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara på hårddisk D istället för C


Vattentornet
 Share

Rekommendera Poster

Vattentornet

Äsch, nu när jag skapat en återställningspunkt och ska börja ändra så kommer jag inte åt att ändra något. Trodde jag skulle välja Redigera och sedan Ändra. Men det går inte att ändra något i Data-kolumnen. Hur gör jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelklicka på My Pictures

eller

Högerklick på My Pictures och Ändra

 

Fungerar inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
42 minuter sedan, skrev Mikael63:

Dubbelklicka på My Pictures

eller

Högerklick på My Pictures och Ändra

 

Fungerar inte det?

Ja, så var det nog. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
Postad (redigerade)

Nu Cecilia får du kolla att allt är rätt innan jag sparar ändringarna i Registereditorn.

image.png.4f681975987bcc4fb1855c8506290b26.png

Redigerad av Vattentornet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Vattentornet:

Jag bryr mig inte om att ändra Skrivbordet, dvs Desktop. Där är det väl mest genvägar som inte tar upp någon större plats på C.

 

I bilden i inlägget ovan är även Desktop ändrad till D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag vet. Men jag ändrade inte det i Regedit utan igår kväll då jag använde samma sätt som när jag flyttade t.ex. Musik häromdagen. Och då blev det inget felmeddelande som med Bilder och Dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker det ser bra ut i registret.

Så bra. Då ska jag trycka OK. Behöver jag starta om datorn sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är säkrast att starta om för då vet man att allt verkligen använder de nya inställningarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker det är säkrast att starta om för då vet man att allt verkligen använder de nya inställningarna.

Tack! Då gör jag så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Tack alla som hjälpt mig de senaste 2 veckorna. Det mesta verkar ha gått bra till sist, så nu kan jag sätta igång och arbeta med min nya dator! 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Detta måste väl vara vara den enklaste lösningen:


PC World: Move your Windows 10 libraries to a separate drive or partition

ZdNet: Windows 10 tip: Move your default data folders to a different drive

 

 

Windows 10 Forums: (med tydliga bilder och klara instruktioner).

How to Move Your Pictures Folder Location in Windows 10

How to Move Your Downloads Folder Location in Windows 10

How to Move Your Documents Folder Location in Windows 10

How to Move Your Videos Folder Location in Windows 10

 

Sedan kan jag tillägga att jag har flera diskar bla. min Samsung 850 pro 1TB samt andra SSD.

image.png.bbaac6d0f302c79542025aed9b4d45fd.png

 

Men min Intel SSD på endast 180 GB (C:) och där mitt operativsystem är lagrat; använder jag alls icke för nya programinstallationer! Hehe har faktiskt en ytterliggare Samsung 850 Pro 1 TB som skall bytas ut mot Intel SSD 520 vid tillfälle.

Framför allt spel tar ofantligt med plats och samtidigt måste dessa ligga på SSD likadant för CAD/CAM där det krävs stora mängder data som som skall läsas och skrivas i rask takt, liksom med video/foto redigeringar i Adobe etc.

Samsung 850 Pro är rejält snabb liksom min BPX M.2 disk om c:a 400GB.

Diskarna visar mindre än aktuellt värde eftersom jag valt att skpa ett större utrymme om c:a 15% oallekaerat utrymme för bättre hantering av datat som skrivs/läses mot en nästan full SSD, men poängterer att detta är helt ej nödvädningt.

 

Men för den som är intresserad kan läsa AnandTechs intressanta artikel om "Exploring the ralationship betwen spare area and performance conciscency in modern SSDs"

 

Jag har löst detta som så när det gäller alla installationer och märk väl - det har fungerat sedan Windows Vista, 7 ,8 och nu 10 Pro:
På min D disk har jag skapat ytterligare följande 4 mappar manuellt (samma som redan finns på C någon kan vara dold där)

D:\Program

D:\Program Files

D:\ Program Files (x86)

D:\ProgramData

image.png.6b21dd346f5e550778fba13521d11f53.png

 

 

Vare gång jag skall intallera ett nytt program så byter jag bara ut bokstaven C mot D och alla sökvägar blir perfektka.

Bara i nåt undantagsfall har jag manuellt behövt ange fullstänständig sökväg till installastationsmappen D:\Program Files (x86) \specifik undermapp

 

Och T.om. Acronis Backup & Restore har inga problem med att jag har Windows program installerade på två olika enheter vid tex. recovery - det har jag testat och fungerar utmärkrkt.

Viktigt dock att både backup & recovery inkluderar alla partioner på alla diskar.

Alla mina Adobe CS6 program ligger på D.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Det är ju just den lösningen (samma på alla länkarna och den som gavs som första svar i tråden) som gav ett felmeddelande när Vattentornet använde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Det är ju just den lösningen (samma på alla länkarna och den som gavs som första svar i tråden) som gav ett felmeddelande när Vattentornet använde den.

Måste vara inloggad som Administratör.

Fungerar det heller inte då så prova med att logga in i Felsäkert läge och utför kommandona:

Microsoft: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nu är ju problemet redan löst.

Javisst, men det var bara som allmänt tips i all välmening och det skall fungera så som jag tipsat om och vet att det fungerar på dom maskiner jag testat på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
På 2019-07-30 på 19:44, skrev Mikael63:

Det mesta? Är det något som fortsätter att bråka?

Nej! Nu har jag fått det som planerat!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Javisst, men det var bara som allmänt tips i all välmening och det skall fungera så som jag tipsat om och vet att det fungerar på dom maskiner jag testat på. :)

Har någon av dem haft det så att mapparna låg i OneDrive-mappen på C:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har någon av dem haft det så att mapparna låg i OneDrive-mappen på C:?

Ja, på sonens dator åt polaren var det i princip exakt så som beskrivits.
Jag hade själv haft samma fenomen tidigare på en av mina datorer dock utan OneDrive, men på annat ställe och samma fenomen.
Ytterligare var det hos min granne och han använder OneDrive. Dock är det länge sedan nu jag stötte på problemen, säkert mer än ett halvår/år sedan sist.

Varför frågar du? Glöm det, du behöver inte svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, varför kommentera Flyfisherman´s allmänna info om detta, det var ju bara en generell info hur det kan vara i en sådan här sak.

Nästan lite av "påhopp".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra om man kan ringa in, verifiera, att det uppstår problem när OneDrive är inblandad. Nästa gång någon testar detta och det inte fungerar kan man fråga om OneDrive ingår i nuvarande plats eller ej.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt om någon har upplevt det som ett påhopp utan mitt syfte var precis det som Mikael63 skrev, att försöka få reda på om problemet hade något samband med OneDrive eller inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...