Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara på hårddisk D istället för C


Vattentornet
 Share

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Detta när du ska flytta?

Om du kopierar då? (Och sedan raderar)

 

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Den delen har du väl redan gjort men genom en ändring i registret, i stället?

Det som återstår är väl vanlig filhantering.

Regedit användes för att återställa så att inte hela D : skulle uppfattas som filmmappen. Man behöver använda Plats-fliken för att få systeminställningarna rätt utan att använda registret.

 

15 timmar sedan, skrev Vattentornet:

Men just på mina viktiga systemmappar får jag ett felmeddelande som jag inte vet hur jag ska komma tillrätta med.

Har du kollat något på OneDrive än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Regedit användes för att återställa så att inte hela D : skulle uppfattas som filmmappen. Man behöver använda Plats-fliken för att få systeminställningarna rätt utan att använda registret.

 

Kan vi vara helt säkra på det?

 

På 2019-07-25 på 10:48, skrev Vattentornet:

Men jag ska ju upprepa proceduren med Bilder, Dokument och Musik som alla ska finnas på D.

 

Jag misstänker, men jag har inte följt med i tråden så noga, att Ts:

Först prövade Högerklick, Plats osv vilket fungerade men det blev fel sökväg.

Sedan gjordes ändringar i registret för att få rätt sökväg, vilket fungerade(?). Var detta bara för en mapp eller gjordes detta för alla aktuella mappar?

Därefter används metoden med högerklick osv. och ett felmeddelande erhålls vilket beror på att den mapp som anges redan finns enligt registret? (Men kanske inte enligt Utforskaren)

Bara en misstanke alltså.

Ny skärmdump från registret och ny skärmdump från utforskaren kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag har igen provat att flytta både Bilder och Dokument utan att lägga dem via OneDrive men det blev samma felmeddelande. Men problemet kanske inte sitter i OneDrive? Ta bort synkningen kanske hur man nu gör det.image.png.e267964fa50a8b7bc2f9c3d018f76b64.png

 

image.png.2e45782f03cf0affd6d05a4b3d7d68e4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Nu har jag kopplat bort OneDrive både från datorn och kontot. Provar om det nu går att flytta Systemmappen Bilder till D:\users\ann-c\Bilder. Men jag får fortfarande samma felmeddelande tyvärr.

När jag sedan försöker dra över bildmappen till samma ställe där Filmer finns så får jag en fråga: Vill du skapa en länk till ann-c, dvs min användare. Jag förstår inte vad det innebär, så jag fullföljer inte flytten. Någon som kan förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Vattentornet:

Nu har jag kopplat bort OneDrive både från datorn och kontot.

Hur ser det ut nu i regedit?

Har du startat om datorn sen bortkopplingen av OneDrive?

 

46 minuter sedan, skrev Vattentornet:

När jag sedan försöker dra över bildmappen till samma ställe där Filmer finns så får jag en fråga: Vill du skapa en länk till ann-c, dvs min användare. Jag förstår inte vad det innebär, så jag fullföljer inte flytten. Någon som kan förklara?

Dra över fungerar inte så enkelt när det är olika partitioner utan då är det tydligast för Windows om man högerklickar och väljer Kopiera eller Klippa ut (beroende på vad man vill göra) samt Klistra in på det nya stället. Men det kommer inte att påverka standardmappen för olika program utan de flesta kommer att vilja fortsätta att använda C : om du inte särskilt anger att du vill ha D : inne i programmet i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle göra så här:

1. Starta Anteckningar, ev. skriv nån bokstav, och välj "Arkiv-Spara som..." och i dialogen som dyker upp välj in Bilder under Den här datorn, spara som hej.txt eller liknande.

2. Starta Utforskaren, bläddra till C:\Users\ann-c\Bilder och kolla om filen finns där eller om den finns i D:\Users\ann-c\Bilder

 

Detta skulle antingen bekräfta eller omkullkasta min vaga teori om att systemmappen redan är på D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

OK. Nu har jag provat att kopiera Bilder till D. Och det fungerade. Men, det blev en vanlig filmapp istället för systemmapp. 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Om du skulle göra så här:

1. Starta Anteckningar, ev. skriv nån bokstav, och välj "Arkiv-Spara som..." och i dialogen som dyker upp välj in Bilder under Den här datorn, spara som hej.txt eller liknande.

2. Starta Utforskaren, bläddra till C:\Users\ann-c\Bilder och kolla om filen finns där eller om den finns i D:\Users\ann-c\Bilder

 

Detta skulle antingen bekräfta eller omkullkasta min vaga teori om att systemmappen redan är på D

 

Den sparas på C:\användare\ann-c\OneDrive\Dokument. Så den finns på C.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

Om detta med att välja egenskaper, plats osv. misslyckas med ett felmeddelande om att mappen redan finns undrar jag vad som skulle hända om man som "mål" väljer något helt annat, som D:\Test\Bilder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Vattentornet:

Nu har jag provat att kopiera Bilder till D. Och det fungerade. Men, det blev en vanlig filmapp istället för systemmapp. 

Precis, det är därför Plats-fliken behövs.

 

24 minuter sedan, skrev Vattentornet:

Den sparas på C:\användare\ann-c\OneDrive\Dokument

Så det är fortfarande en OneDrive-mapp fast du har kopplat bort det.

 

Enligt senaste regedit-bilden så gick det bra att flytta Musik-mappen. Är det någon skillnad på innehållet i den mappen jämfört med Bilder-mappen?

Typ att Musik inte innehåller några undermappar men Bilder-mappen gör det.

 

En möjlighet är förstås att gå in i regedit och ändra mapparna på ? till mappar på D:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Musik har inga undermappar. Men det har Bilder. Fast jag har försökt flytta Bilder utan medföljande filer med samma dåliga resultat.

Men både Bilder och Dokument har ju varit på OneDrive. Men nu har jag ju tagit bort kopplingen till OneDrive också, dvs synkroniseringen är borta.

Nu har jag hållit att försöka få ordning på Bilder mm i snart två veckor. Om det är så som Cecilia skriver att man kan gå in i registret och fixa till det, så skulle jag gärna vilja veta vilka rader jag ska ändra på så att dokument och bilder sparas på D istället för C.

Jag ser fram emot att kunna börja använda min nya dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde väl fungera att ändra i HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders om det gick att ändra (tillbaks) där tidigare tycker jag..(?) Men jag vet inte, jag kör Linux själv och har för några dagar sedan gjort en liknande ändring för Hämtningar.

 

Man kan ju enkelt backa upp delar av registret genom att högerklicka på ex- HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders och välja Export, sedan spara filen med namn som "innan ändring.reg".

 

Funkar det inte att ändra från C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder till D:\Users\ann-c\Bilder ?

 

image.png.14dbe62e0b2d0cbf0160accab150eca6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad mycket problem det var med denna enkla aktion? Konstigt att det kan bli så ibland.

Det ska inte behövas gå in i registret normalt sett, risken att det blir än mer fel är överhängande.

 

Testar att flytta min (tomma) mapp Filmer till/från onedrive och det sker utan protest, till mapp som finns eller mapp som inte finns.

Borde bara vara att

1: Högerklicka på mappen Bilder, välja egenskaper.

2: Klicka plats, där ändra sökväg från

C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder

till

C:\Users\ann-c\Bilder

exemepelvis.

3: Och klicka verkställ.

Finns inte mappen ska Windows fråga efter "Vill du skapa mappen"  och därefter "Vill du flytta med allt innehåll".

 

Klart. Det är allt.

 

Om detta inte går är det något annat i systemet som stör och där går jag bet. Då kanske registerhack är enda vägen men det SKA inte behövas! Inte på en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Funkar det inte att ändra från C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder till D:\Users\ann-c\Bilder ?

Även högre upp i bilden ser man att Bilder-mappen är nämnd så det är nog bäst att ändra där också.

 

11 timmar sedan, skrev Vattentornet:

Om det är så som Cecilia skriver att man kan gå in i registret och fixa till det, så skulle jag gärna vilja veta vilka rader jag ska ändra på så att dokument och bilder sparas på D istället för C.

Ladda upp en aktuell bild över hur det ser ut i den aktuella delen i Regedit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
46 minuter sedan, skrev Monshi:

vad mycket problem det var med denna enkla aktion? Konstigt att det kan bli så ibland.

Det ska inte behövas gå in i registret normalt sett, risken att det blir än mer fel är överhängande.

 

Testar att flytta min (tomma) mapp Filmer till/från onedrive och det sker utan protest, till mapp som finns eller mapp som inte finns.

Borde bara vara att

1: Högerklicka på mappen Bilder, välja egenskaper.

2: Klicka plats, där ändra sökväg från

C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder

till

C:\Users\ann-c\Bilder

exemepelvis.

3: Och klicka verkställ.

Finns inte mappen ska Windows fråga efter "Vill du skapa mappen"  och därefter "Vill du flytta med allt innehåll".

 

Klart. Det är allt.

 

Om detta inte går är det något annat i systemet som stör och där går jag bet. Då kanske registerhack är enda vägen men det SKA inte behövas! Inte på en ny dator.

Jag gör i princip precis som du beskriver, men med den skillnaden att jag skriver D:\users\ann-c\Bilder eftersom det är på D som jag vill spara bilderna.

Eller menar du att jag först ska flytta mappen från C:\users\ann-c\OneDrive\Bilder ? Och därifrån prova flytta till D?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev jag inte D:\Users\ann-c\Bilder

Tusan också. Men oavsett om det är D, C eller F du flyttar till ska det vara så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rader där det står:
%USERPROFILE%\OneDrive...

C:\Users\ann-c\...

 

och det är sån mapp som du vill ha på D:. Vet ju inte om du vill ha Skrivbordets filer på D : (om. du vill det pröva i så fall först med dess Egenskaper - Plats).

 

Rör inte rader där det står:

%USERPROFILE%\AppData...

 

Ändra, ta en ny bild och medan du väntar på svar var kvar i Regedit och starta inte om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Nu är jag inte säker på hur Cecilia menar att jag ska ändra i registret. Så här tror jag att jag ska göra:

 

I den nedre halvan av registret tänkte jag ändra två rader:

  • My Pictures, där jag byter C mot D och tar bort OneDrive
  • Personal, samma ändring dvs C ersätts med D och OneDrive tas bort.

På den övre halvan:

  • raden som börjar med 0DDD015D, där tar jag bort OneDrive som står före Bilder
  • raden som börjar 339719B5, där byter jag C mot D och tar bort OneDrive
  • raden som börjar med 767E6811, där gör jag likadant
  • raden som börjar med AB5FB878, där gör jag likadant
  • raden som börjar med B7BEDE81, där gör jag likadant
  • raden som börjar med F42EE2D3,, där tar jag bort OneDrive som står före Documents

Jag bryr mig inte om att ändra Skrivbordet, dvs Desktop. Där är det väl mest genvägar som inte tar upp någon större plats på C.

 

Har jag förstått dig rätt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Vattentornet:

På den övre halvan:

  • raden som börjar med 0DDD015D, där tar jag bort OneDrive som står före Bilder 
  • ...
  • raden som börjar med F42EE2D3,, där tar jag bort OneDrive som står före Documents 

%USERPROFILE% är på C : så du måste skriva in hela sökvägen till Bilder resp Documents, dvs D:\...

 

Övrigt tycker jag ser rätt ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
5 minuter sedan, skrev Cecilia:

%USERPROFILE% är på C : så du måste skriva in hela sökvägen till Bilder resp Documents, dvs D:\...

 

Övrigt tycker jag ser rätt ut.

 

Menar du att %USERPROFILE%\OneDrive\Bilder ska ändras till %USERPROFILE\D:\Users\ann-c\Bilder  och motsvarande för Dokument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, bara D:\Users\ann-c\Bilder.

 

&USERPROFILE% är en "förkortning" för den mapp där din användarprofil ligger, normalt C:\Users\"anv.namn" men Windows är flexibelt så att alla program kan fungera även om någon (framför allt företag) lägger användarprofilen på något helt annat ställe.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nej, bara D:\Users\ann-c\Bilder.

 

&USERPROFILE% är en "förkortning" för den mapp där din användarprofil ligger, normalt C:\Users\"anv.namn" men Windows är flexibelt så att alla program kan fungera även om någon (framför allt företag) lägger användarprofilen på något helt annat ställe.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nej, bara D:\Users\ann-c\Bilder.

 

&USERPROFILE% är en "förkortning" för den mapp där din användarprofil ligger, normalt C:\Users\"anv.namn" men Windows är flexibelt så att alla program kan fungera även om någon (framför allt företag) lägger användarprofilen på något helt annat ställe.

OK, jag provar igen:

Rad ODDD... där ersätts %USERPROFILE%\OneDrive\Bilder ersätts med D:\Users\ann-c\Bilder och rad F42EE... där man ersätter
%USERPROFILE%\OneDrive\Documents med D:\Users\ann-c\Documents ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...