Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara på hårddisk D istället för C


Vattentornet
 Share

Rekommendera Poster

Vattentornet

Håller på med Skapa systemåterställningspunkt. Men där står om tillgängliga enheter att C är systemenhet med skydd på och D har skydd av.
Vad ska jag välja?

image.png.3516e17e938440031b7dd0d4a649bf1b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå på det på D-disken även.

 

och sökvägen i registret är

Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders

På windows 10 ivartfall.

Där ser jag mina inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Nu har jag skapat en återställningspunkt och hittat i registret UserShellFolders. Vad blir nästa drag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en mapp på C, om det inte redan finns, där filmer ska ligga (temporärt).

Skriv in den sökväg i nyckeln för filmer (My Video). Starta om datorn och så hoppas vi på att det ser rätt ut nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Tja, inte vet jag om det lyckades. Om jag tittar på C, så finns där nu biblioteken: Användare, Filmer (utan ikon), Program, Program (x86) och Windows. På D finns Bilder, Filmer, Musik och Test (alla skapade av mig tidigare). Men Filmikonen ligger fortfarande kvar på D, dvs D finns ju 2 gånger, en med filmikonen och en där det står data. Se bilden. Bra eller dåligt? Kollade i regedit att min ändring sparats (se bild 2). Men när jag tittar på egenskaper för nya Filmer på C, så är det ingen systemmapp utan en vanlig filmapp.

image.png.4b53a2431e7dc42f5e0323f619602529.png

regedit2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högt upp i din senaste bild ser du att det står D :  till höger, det är på den raden du ska ändra D : till %USERPROFILE%\Videos .

Ändra även raden som börjar med My Video från C:\Filmer till %USERPROFILE%\Videos . Då har du fått dit standardvärdena.

 

Avsluta regedit och starta om datorn.

 

Ovanstående innebär att du nu hittar film-mappen här: C:\Användare\"ditt anv.namn"\

och på Plats-fliken i Egenskaper ska kunna flytta den till D:\Filmer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Tack Cecilia! Nu ser det OK ut och vi är mer eller mindre tillbaka där vi startade.

 

När jag nu går till filmmappen står det ju på Plats: C:\Users\ann-c\Videos. Ska jag där istället skriva D:\Filmer och trycka på Flytta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller hellre tycker jag D:\Users\ann-c\Videos

så har du datorn förberedd för fler konton.

Men om bara du så fungerar det med den sökväg du skrivit in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Hur menar du att datorn är förberedd för fler konton?

Det är bara jag som använder datorn. Men jag ska ju upprepa proceduren med Bilder, Dokument och Musik som alla ska finnas på D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja med ett prefix med användarnamn i sökvägen blir det lite renare på disken och i mitt sinne lite finare. Sällan man går till mapparna vi sökväg i utforskaren utan man trycker på genvägen.

 

det är jag, gör som du vill. I praktiken blir skillnaden marginell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

OK, jag ändrar C till D. Men sen då? dvs OK eller Verkställ eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK är samma sak som Verkställ + krysset i övre högra hörnet, så båda delarna går bra.

 

Fytta och Sök mål är för att leta upp mappen i stället för att skriva in den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag använde ju den långa sökvägen för Filmer, dvs D:\Users\ann-c\Videos.

Då måste jag tyvärr fortsätta att fråga om Bilder och Dokument. 

På Bilder kommer denna sökvägen upp: C:\Users\ann-c\OneDrive\Bilder(NyaiPhone) .

Och på Dokument: C:\Users\ann-c\OneDrive\Documents.

Ska jag i båda fallen bara byta C mot D?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du eller vill du inte att Bilder och Dokument automatiskt ska lagras på OneDrive, dvs på Microsofts server, molntjänst?

Om ja, hitta någon inställning i OneDrive som styr vilka mappar som ska synkroniseras.

Om nej, byt till D:\Users\ann-c\Bilder resp Documents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Tyvärr, Cecilia, trasslar det sig med både Bilder och Dokument. Allt går bra tills att flytten ska börja. Då kommer ett felmeddelande:
"Det går inte att flytta mappen eftersom det finns en mapp på samma plats som inte kan omdirigeras".
Jag har prövat att  använda både D:\Users\ann-c\Bilder och vägen via OneDrive. 

Menar de att det finns en mapp på t.ex. Dokument under C som stör? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara helt okunnig som inte förstår problemet riktig. Om datorn enbart har en disk säg typ SSD på 256 gb så är det väl lätt att dela den via partitionering.Man får då kvar hälften med enhetsbokstaven C och en ny med D.. Högerklicka  nånstans på D  och ny mapp fås där. Den nya mappen döps t ex till "Bilder". Gör lika en gång till och döp den till t ex "Filmer" osv. Ta önskade material från C och för över till D och där önskad mapp. I C räcker det att Windows finns och program som använder Windows. I en dator har jag en SSD disk C om 256 gb och en mekanisk om 1 tb. Den senare har jag uppdelad i 3 partitioner där jag i D har tex Flygplan, i E Båtar och i F Bilar. Hdd  om 1 Tb alltså delad till 3 partitioner. Om en båt av misstag hamnat i F är det bara att flytta den till E. När man ska ladda ner nåt får man alltd fråan vart ska jag lägga filen och är det en båt skriver man E:\Båtar. Har man olika  färger på båtarna kan det bli t ex E:\Båtar\Gul som kan byggas neråt som t ex E:\Båtar\Gul\segelbåtar osv. Det går ju att undvika att de syns i biblioteket med delas inte ut via egenskaperna för resp mapp eller visas ej när man är inne i bibblan. När måste man tänka på systemmappar och kataloger? Ska väl inte röras??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev HansErik:

Jag måste vara helt okunnig som inte förstår problemet riktig.

 

På 2019-07-19 på 12:37, skrev Vattentornet:

det inte går att spara t.ex. dokument och bilder på C-disken eftersom den fylls snabbt. 

 

En disk på 256 Gb blir ju inte större totalt bara för att man partionerar upp den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Vattentornet:

Tyvärr, Cecilia, trasslar det sig med både Bilder och Dokument. Allt går bra tills att flytten ska börja. Då kommer ett felmeddelande:
"Det går inte att flytta mappen eftersom det finns en mapp på samma plats som inte kan omdirigeras".
Jag har prövat att  använda både D:\Users\ann-c\Bilder och vägen via OneDrive. 

Menar de att det finns en mapp på t.ex. Dokument under C som stör? 

Kanske, pröva med knappen Sök mål i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kanske, pröva med knappen Sök mål i stället.

Tyvärr hjälpte de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt, kolla upp inställningarna i OneDrive utifall att det är den som ställer till med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

 

En disk på 256 Gb blir ju inte större totalt bara för att man partionerar upp den.

 

Nä det vore konstigt i så fall. Vet inte mängden han jobbar men man vet väl själv. Var bara ett exempel hur man enkelt kan dela upp saker och ting. Har man väldigt mycket material bör man se till att skaffa utrymme. T ex en till inbyggd hdd eller en separat med usb. Och då ger windows enhetsbokstäver. Sen enkelt att bara att fylla på. Är det inte att flytta filer som är hans problem och det problemet förstår jag inte. Skaffa större utrymme och använd enhetsbokstäverna som windows tilldelar. Markera en fil i C och kopiera till annan enhet är väl enkelt. Markeringen på C brukar finnas kvar så efter kopieringen finns kan han annullera filen på C. Flytt mellan enheter blir alltid kopiering men inom en enhet en rejäl flytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag köpte en ny dator och valde en med en liten SSD (256 GB) och en större vanlig disk som rymmer 1 TB. Microsoft har lagt alla mina systemmappar på C, där inte Bilder och Dokument får plats bland Program mm. Eftersom det är mycket enklare att hitta till systemmapparna ville jag flytta dem till D. Annars kunde jag naturligtvis bara skapat ett bibliotek typ D:\Bilder. När väl en del strul var uppklarat tack vare Cecilia och Monshi var det inte svårt att flytta typ Filmer.

Men just på mina viktiga systemmappar får jag ett felmeddelande som jag inte vet hur jag ska komma tillrätta med.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Vattentornet:

Men just på mina viktiga systemmappar får jag ett felmeddelande som jag inte vet hur jag ska komma tillrätta med.

Detta när du ska flytta?

Om du kopierar då? (Och sedan raderar)

 

TotalCommander är en många gånger bättre filhanterare, om du använder den kanske du får fram felorsaken mer i detalj?

Den har också fler alternativ att välja om samma fil redan finns i målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet
Postad (redigerade)
33 minuter sedan, skrev Mikael63:

Detta när du ska flytta?

Om du kopierar då? (Och sedan raderar)

 

TotalCommander är en många gånger bättre filhanterare, om du använder den kanske du får fram felorsaken mer i detalj?

Den har också fler alternativ att välja om samma fil redan finns i målet.

Jag gör så här: Väljer Dokument, Egenskaper, Plats, skriver in ny sökväg (här lika som tidigare men med D istället för C), och trycker på OK, får veta att mappen inte finns men att den kan skapas, svarar ja, ny fråga om jag vill flytta med alla filer, ja, och sedan kommer felmeddelandet.

 

Om TotalCommander kan jag inget, tror inte det är läge för att pröva något nytt just nu!

Redigerad av Vattentornet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Vattentornet:

Jag gör så här: Väljer Dokument, Egenskaper, Plats, skriver in ny sökväg (här lika som tidigare men med D istället för C), och trycker på OK, får veta att mappen inte finns men att den kan skapas, svarar ja, ny fråga om jag vill flytta med alla filer, ja, och sedan kommer felmeddelandet.

Den delen har du väl redan gjort men genom en ändring i registret, i stället?

Det som återstår är väl vanlig filhantering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...