Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Egentligen ingen riktig avreagera. Bara lite smågnäll över den svårbegripliga verkligheten. 

När "semesterdatorn" startades (med extern strömbrytare) hade den tappat datum och tid.  Eftersom jag alltid har automatisk internettid aktiverad på mina burkar så tänkte jag att det skulle hämta tiden automatiskt. Men icke.  Dessutom blev det misslyckade anslutningsförsök mot tidservern(na) när jag försökte tvinga fram uppdatering.

Det gick inte att googla för att se om det var något tillfälligt problem eftersom de flesta HTTPS sidor (typ google) gav certifikat-fel när datorn var flera månader fel (märkligt nog kom jag in på Eforum, men det certifikatet har ju betydligt längre livslängd).

Ok, en manuell inställning av "nästan rätt tid" löste problemet och internet-tiden synkade.

Men varför vägrade tidservarna att synka när datorns tid var några månader fel?  Är det något Certifikat som hamnar utanför sin giltighetstid?

Och hur är det tänkt att fungera? I begynnelsen var ju Windows Internet-tid räddningen när klockbatteriet var slut i datorn. Det blir ju lite Moment 22 om tiden inte kan uppdateras när datorns tid är för fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

I begynnelsen var ju Windows Internet-tid räddningen när klockbatteriet var slut i datorn.

I begynnelsen fanns inga https-sidor utan allt var ju okrypterat och inga tidsinställningar behövde matcha så det var ju enklare men osäkrare då. :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller tidssynkningar mot MS-servrar har jag genom åren och senast nu i våras upplevt att det dessa inte fungerar som dom skall - av och till.
Gav helt enkelt felaktiga tider som inte stämmer mot min BIOS datumklocka och för den delen ej heller mot Fröken ur (tel nr. 90510).

Då brukade jag ofta att vid uppstart av Windows få frågan: vill du korrigera klockan?

Därför har jag bytt internet-tidsserver och nu verkar det vara ok och jag har ändå allting annat uppdaterat.

Windows 10 ver. 1809

Start > Inställningar (eller högerklicka på klockan i aktivitetsfältet) > Tid och språk > till höger under 'Relaterade inställningar Datum-, tids och regionsformat > till höger där det står 'Fler relaterade inställningar' Fler datum-/tidsinställningar och nationella inställningar >   Kontrollpanelen öppnas > Datum och tid > Internettid > Ändra inställningar => byt till en annan tidsserver för internettid och se om det kan fungera bättre?

Eller

Start > skriv bara rakt av Kontroll > i listan som kommer upp klicka 'Kontrollpanelen' > Klocka och nationella inställningar >  Datum och tid > Internet tid > Ändra inställningar => byt till en annan tidsserver för internet tid och se om det kan fungera bättre?

Men som sagt, detta kan vara individuellt och jag påstår inte att detta är en lösning, men för mig har det åtminstone fungerat sedan jag bytte - men minst en gång ytterligare har jag behövt uppdatera internettid, så helt litar jag inte på dessa, trots att dom skall gå mot atomur...

För övrigt kan det vara helt förödande om man har ett datasystem som är beroende av korrekt tid och att denna inte kan återges korrekt . Eller är det Windows i sig som spökar med detta?

image.thumb.png.15b9bcb60c00d4eea5ff15da5a60b3c5.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, detta problem drabbar inte alla. Jag  har också W10 version 1809 och min klocka visar, och har alltid visat, rätt tid. Jag har aldrig behövt ändra i inställningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...