Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag behöver tips om en Excelsnurra


Mats.
 Share

Rekommendera Poster

Jag får det inte att fungera med den bifogade filen (Excel 2016). Någon som kan hjälpa mig?


Flik Kalkyl och kolumn C2 =
Flik Tintin och den totala summan i kolumn F om kolumn B2 och C2 är lika med flik Kalkyl och A2 och B2.

Flik Kalkyl K2
Flik Tintin och den totala summan i kolumn F om kolumn B2 och C2 är lika med flik Kalkyl och A2 och B2.


Flik Kalkyl E2
Flik Tintin och antalet CP1 i kolumn D om kolumn B2 och C2 är lika med flik Kalkyl och A2 och B2.


Flik Kalkyl G2
Flik Tintin och antalet CP2 i kolumn D om kolumn B2 och C2 är lika med flik Kalkyl och A2 och B2.

Excelsnurra.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, det går säkert att lösa det di vill men jag förstår nog inte vad det är du frågar efter.

Vad ska summeras, sökas över? Vad är det för siffror som står i bladet kalkyl idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första delen:

18 timmar sedan, skrev Mats.:

Flik Kalkyl och kolumn C2 =

Här önskas formeln, okej?

 

18 timmar sedan, skrev Mats.:

Flik Tintin och den totala summan i kolumn F

Menar du den totala summan i Tintin-F? I Blad Tintin finns ingen "färdig" cell som räknar ut summan i hela F. Nuvarande summa är 5475. Är det detta värde som ska visas OM villkoret nedan är sant?

Eller - är det värdet 15 (på rad 2) som ska visas OM villkoret nedan är sant?

 

18 timmar sedan, skrev Mats.:

om kolumn B2 och C2 är lika med flik Kalkyl och A2 och B2

Menar du att villkoret, för att visa värdet ovan, är att Tintin-B2 ska vara lika som Kalkyl A2 OCH Tintin-C2 ska vara lika som Kalkyl-B2? (vad ska visas om villkoret inte är uppfyllt?)

Eller något annat?

 

Tillägg: Det var ju lite roligt att ett blad heter Tintin och ett annat blad heter Kalkyl, i just detta sammanhang :)

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. 

Hela summan kolumn F som har E19 - Tintin och Kongo. Det kanske behövs en färdig cell som du nämner. Det har jag inte tänkt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mats.:

Det kanske behövs en färdig cell

Nja, men det blir en liten kortare formel och det går enklare att kontrollera resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar om du har denna kortare formeln och sedan tror jag att jag löser allt själv sedan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...