Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA100 problem!


rollo

Rekommendera Poster

Hej!

Skaffade en IBM Deskstar 60GXP 40GB igår och skulle stoppa in den i burken nu och stötte på patrull!

 

Hur jag än gör så får jag inte upp den i windows eller så startar inte datorn!

 

Jag har ATA100 på ett ASUS A7V och jag började med att sätta den som slav, men då ville BIOSen bota från den och när jag satte den på egen sladd, då tog BIOSen och placerade den på slinga 2, men när windows kommit igång crashade windows och vid ombotningen så botar den inte alls!

 

Jag är lost, fattar inget!

Hjälp!

 

rollo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta så att du har byglat den rätt, jag antar att du redan har en hårddisk i eftersom du säger att Windows crashar.

 

Om du kör den på samma kabel som din andra hårddisk måste du sätta den till Slave.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min nya Deskstar igår med, precis lika dan som du. Jag hade feta problem jag med att få igång den men det löste jag med att sätta den som Primär slave efter min andra Deskstar. Jag byglade den som cable select och så laddade jag ner IBM´s egna Disk manager 2000. Men jag kunde inte använda den som en fat 32 disk utan fick formatera den i NTFS. Nu funkar det super bra. Får bara ut 39 GB men det är ju sånt man får ta. Men jag fattade inte ett skit i början. Den har ju ett helt annat nummer än min andra Deskstar så jag trodde ju bioset och Win 2000 hade fått fnatt. men det löste sig.

 

Lycka till.

 

MVH

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt, där sitter en disk, likadan, sedan innan.

 

Den nya är testad både som slave och cable select.

 

Jag har samma problem som Azon, konstigt namn på disken i Promise BIOSen!

 

Jag skall testa Disk manager 2000!

 

 

rollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP2 på win2k är installerat!

Igår satte jag den på en egen slinga som cable select, då funkade den och det gick att skriva till o läsa från disken. Ibland fick den hjärnsläpp och ville ha 30 minuter på sig att flytta en fil!

 

Senare blev det en totalcrash av datorn och de ville att jag skulle hämta ACPI-drivrutiner, eller ngt åt det hållet, så nu skall jag uppgradera BIOS o drivrutiner för Promise ATA100 kontrollern!

 

rollo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...