Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F-Secure blockerar Outlook


olleb
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Som prenumerant utnyttjar jag F-Secures SAFE sen nåt år tillbaka. Fungerar alldeles utmärkt, även för mina barns datorer. Däremot upplevde jag ett allvarligt problem med FREEDOME... den blockerar alla utgående mail i Outlook. Var tvungen att stänga av FREEDOME varje gång jag skulle skicka ett mail... kunde däremot ta emot mail. Jag har varit i kontakt med både F-Secure´s och Telia´s support och fått förslagen att ändra utgående portnummer… testat alla föreslagna portnummer utan något positivt resultat, fungerar inte. Tog bort FREEDOME då det inte fungerade...

Jag använder mig av Windows 10 Home och först MS Office 365 men nu bara Office 2019.

Har ännu inte testat enligt senaste numret av PCfA (Nr 10/juli 2019), uppgraderingen till F-SECURE TOTAL.

Någon som haft samma problematik? Eller kan F-SECURE TOTAL versionen ha fixat problemet (F-SECURE verkade inte känna till detta fenomen...)?

//Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freedome är en VPN-tjänst för att kryptera förbindelser till webbplatser och dölja ens IP-adress. Finns det inte några möjligheter att konfigurera den så att den struntar i anslutningarna till den/de mejltjänster du använder i Outlook?

 

Så vitt jag ser på F-secures sidor ingår inte Freedome i Safe-programmet utan bara i Total.

https://www.f-secure.com/sv_SE/web/home_se/total

 

Är Outlook konfigurerat enligt Telias anvisningar?

https://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-fran-telia/med-dator/outlook?p=epost-i-datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej. Jag kanske inte beskrev på bästa sätt ?, jag har TOTAL.

Var i kontakt med både F-Secures och Telias support, därav några förslag på att ändra utgående portnummer… utan framgång...

Kanske borde tilläggas att jag upplevde problemet när jag använde Office 365, nu använder jag mig av Office 2019... har inte provat med O-2019. Kanske fungerar bättre... återkommer när jag testat.

Tack för svaret även om det inte direkt gav några förslag på lösning...

//Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...