Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har jag för hög fps och hur löser jag det?


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ibland så är det bättre att kunna skriva om tingen på sitt eget språk. Visst är det ganska enkelt på engelska men svenska är ju naturligare. :)

 

Jag spelar hur som helst Sims 3 på en dator som borde vara vuxen uppgiften. Men av någon anledning har jag den senaste märkt en försämring av grafikprestandan. Spelet går lite trögare och lite "osmidigt" om man så säger. Som en ren jämförelse rullar Sims 2 problemfritt på denna dator. Med samtliga expansioner och otaliga GiB downloads som ska hanteras. Trodde först att det berodde på den tillfälliga värmebölja vi har lidit under men det blir inte bättre vid kallare väderlek. Skrev lite om det borta på MTS (modthesims.info) och blev ombedd att posta lite uppgifter om min dator (specen). Jo, det gjorde jag och tänker upprepa denna information här. av hänsyn till textens omfattning kommer jag att försöka lägga den under en så kallad Spoiler. Hur som helst så påstods det att min dator borde klara spelet utan problem. Jag ombads att kontrollera fps:en (kan göras i spelet genom att skriva "fps on"  i fuskrutan. Gjorde så och fick ett värde som pendlade mellan 50 och 200 (det snöade i den värld jag spelade och det kanske kan förklara något) . Tycker det verkar väldigt högt faktiskt. ? Det finns ingen funktion i spelet som kan begränsa fps:en och jag vet inte hur det ska göras i mjukvaran. Kommer inte att ha tillgång till min speldator den närmaste tiden så eventuella frågor får vi ta sedan om de kräver "handpåläggning".

 

Infogar text från DeviceConfig.log (bildas I spelmappen på datorn).

 

 

 


=== Application info ===
Name: Sims3
Version:
Build: Release
=== Rating info ===
GPU: 5 GPU Memory: 1 CPU: 4 RAM: 4 CPU Speed: 3600 Threading: 3
Adjusted CPU: 4400 RAM: 8122 Adjusted RAM: 7610 Cores: 4
=== Machine info ===
OS version: Windows 7 6.1.7601 Service Pack 1
OS prod type: 0
OS major ver: 6
OS minor ver: 1
OS SP major ver: 1
OS SP minor ver: 0
OS is 64Bit: 1
CPU: GenuineIntel
Brand: Intel(R) Core(TM) i3-8100 CPU @ 3.60GHz
Family: 6
Model: 14
Cores: 4
HT: 0
x64: 0
Memory: 8122MB
Free memory: 6799MB
User: xxxxx
Computer: xxxxx
=== Graphics device info ===
Number: 0
Name (driver): NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Name (database): NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti [Found: 0, Matched: 0]
Vendor: NVIDIA
Chipset: Vendor: 10de, Device: 1c82, Board: 372a1458, Chipset: 00a1
Driver: nvd3dum.dll, Version: 25.21.14.1694, GUID: D7B71E3E-5FC2-11CF-7671-24171BC2D435
Driver version: 1694
Monitor: \\.\DISPLAY1
Texture memory: 32MB <<OVERRIDE>>
Vertex program: 3.0
Pixel program: 3.0
Hardware TnL: 1
=== Options ===
AnimationSmoothing 1
LightingQuality 3
GeneralReflections 2
TextureQuality 3
VisualEffects 3
TerrainQuality 3
EdgeSmoothing 3
ObjectHiding 0
AspectRatio 0
ForceSquarePixels 1
SimQuality 3
TreeQuality 3
DrawDistance 3
MaxActiveLots 4
NumMaxActiveLotOptions 6
AdvancedRendering

 

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Tackar! ☺️ Jo, det här med "v-sync" nämndes också på spelforumet men då jag kanske riskerar att missuppfatta något pga språket så var jag inte då säker på det. Men det var en bra guide. Ska kontrollera/testa när jag har tillgång till datorn igen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...