Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

När jag vill följa en väg med hjälp av t ex Google Maps eller andra liknande kartor följer inte min position med i realtid.

Det verkar som att det är en fördröjning på olika lång tid, ibland mer än en timme och ibland några minuter. 

Vad kan det bero på? Hur kan jag gå tillväga för att ev lösa problemet?

Jag har en iPhone 6, 64GB varav 37 ledigt samt programversion 12.3.1. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, skrev TomasE:

Google Maps eller andra liknande kartor

Alltså onlinekartor?

Kan det vara där problemet ligger? (vet inte, spånar bara)

Testa App med en offlinekarta, som Here kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag kan inte Iphone. Men Mobiltelefoner använder för det mesta en kombination av metoder för att räkna ut din position så det kan löna sig att slå på (prat)telefon, wifi, blåtand, (stegräknarren?)  osv eftersom telefonen får hjälp med grovinställningarna.

GPS är egentligen en fantastiskt komplicerad sak som kräver att telefonen listar ut sin egen position i relation till flera satelliter. Telefonens GPS-mottagare får egentligen bara reda på exakt var en satellit befinner sig och hur långt ifrån satelliten som telefonen befinner sig (hur lång tid det tog för signalen att nå fram). Med en enda satellit får den alltså bara reda på att den är x-meter från satelliten (typ på ytan av en badboll med satelliten i mitten). Med två satelliter blir det en gigantisk cirkel osv. Antalet lösningar krymper med varje satellit som tillkommer och förmodligen finns det lite förenklingar som kan göras (t.ex anta att du befinner dig på jorden). Om du tycker att det är för lätt så måste din telefon dessutom bestämma sig för vad klockan är (annars vet den inte hur lång tid signalen tog), lite Einsteinsk relativitet på de snabbrörliga satelliterna osv...

Kort sagt. Telefonerna har Gigantisk nytta av att få lite hjälp med grovskattningen av sin position, så kolla att allt den har nytta av är påslaget. Google mapp behöver troligtvis bara ha rättigheter till positionsdata (telefonen sköter magin i bakgrunden).

Du kan även kolla om det går att kalibrera kompassen. Den borde användas av karttjänsterna.

https://iphone.helpnox.com/sv-se/iphone-användarhandbok/kapitel-27-kompass-2/kalibrera-kompassen/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Alltså onlinekartor?

Kan det vara där problemet ligger? (vet inte, spånar bara)

Testa App med en offlinekarta, som Here kanske?

Redigerad av Hanse
missade att det var en iPhone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Mikael63 Ja, onlinekartor. Navigatorn vi har i bilen är inte lika bra som de onlinekartor som finns. Offlinekartor har jag bara testat när vi är i storstäder då vi redan planerat att åka dit.

2. MH_resurrected Det mesta är påslaget och ja, jag har googlat men inte hittat rätt. Din länk kanske är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, skrev TomasE:

2. MH_resurrected Det mesta är påslaget och ja, jag har googlat men inte hittat rätt. Din länk kanske är bra.

" Varför kan man inte googla först" var en känga till mig själv.

Är det samma sak med Apples egna Maps? Det gnälls ju i flera trådar om att Google-maps har börjat fungerar ryckigt på iphone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, skrev TomasE:

Offlinekartor har jag bara testat när vi är i storstäder då vi redan planerat att åka dit.

Jag har använt Here även utanför Östersund och några dagar under en resa från Östersund via Norges kust tillbaka till Värmland. Fungerade väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...