Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig


jorro111
 Share

Go to solution Solved by jorro111,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har dragits med en segt problem under en tid.

Sonens dator hänger sig.

I nuläget så händer det ganska omgående efter inloggning, man behöver inte göra något utan frysningen kommer ändå.

Jag har märkt att det inte hänger sig lika lätt när nätverkskabeln inte är ansluten?

 

Jag har kört stresstest på CPU, inga som helst problem. Kylningen är inte ett problem och cpu:n är inte OC.

Minnestester - allt grönt och ok

Jag har bytt PSU, moderkort, testat med annat grafikkort, kört med annan hårddisk.

Helt rent och nyinstallerat windows 10 - fortfarande frysningar.

Det drog dessutom med sig att min produktnyckel inte är giltig och därför är W10 inte aktiverat - men det lär bli ett senare problem.

 

Jag behöver någon form av uppslag för att komma vidare.

 

CPU: AMD FX-9590

MB: ASUS M5A99FX PRO 2.0

RAM: 2 st Corsair 8GB + 2 st Crucial 8GB

EVGA ACX 2.0 GEFORCE GTX 1060

HDD: Samsung EVO840  128GB

PSU: Corsair 750W

 

 

Redigerad av jorro111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även hårddisken. En trasig disk kan ge, men är inte garanterat orsaken, problem som ovan även om aktiviteten borde vara oberoende av nätverket.

 

Inte helt uteslutande är inte heller att testa datorn med annat operativsystem, exempelvis Ubuntu på en USB-sticka, för att se om dator är stabil då. Då kan det vara Windows i sig som bråkar fast en nyinstallation av Windows säger emot det. Det kan givetvis vara mycket annat. Okulär besiktning av moderkortet, leta efter havande kondensatorer (uppsvullna, läckande) osv.

 

Hur gammal dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Som sagt disken är redan utesluten pga att jag testat med annan disk.

Strax efter jag skrivit frågan upptäckte av en slump att minnestestaren enbart gick på en kärna i cpu:n.

Då jag ändrade till att köra samtliga parallellt så kraschade programmet och datorn startade om.

Tydligen så var det samma sak med stresstestet för cpu:n. Gick förmodligen bara på en kärna.

Tog mig omaket att byta ut cpu:n och nu går datorn som en klocka.

 

Slutsatsen är att det gäller att hålla koll på vad testprogrammen gör annars kan man lätt tappa bort sig i felsökningen.

Surt på proppen bara.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...