Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Luthier

Kan inte ansluta Chromecast till TVn

Rekommendera Poster

Jag kan inte ansluta Chromecast till TVn. Det har tidigare fungerat i några år, men i samband med att bredband installerades bytte jag router, och sedan dess fungerar det inte.

Jag får ett meddelande på TVn att den inte kan ansluta till WIFI. Dessutom uppmanas jag , via TVn, att bekräfta mitt Wi-fi-lösenord med Google Home-appen, vilket jag försökt. Jag hittar inte rätt ställe i Google-chrome-appen där bekräftelse skall göras

Min Chromecast är av första generationen, och TVn har också några år på nacken, men där finns alla uttag som behövs, det har ju fungerat tidigare.

Hur kommer jag vidare?

Hälsningar

Luthier (som egentligen heter något annat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att nollställa chromcasten?? Det finns väl en liten tryckknapp på sidan som man håller in någon sekund och då startar den om. Sedan måste du byta wifinätverk på din mobil eller platta så att du kör på chromcastens nätverk. När den sedan är klar så byter du till ditt riktiga nätverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, skrev Luthier:

Jag kan inte ansluta Chromecast till TVn. Det har tidigare fungerat i några år, men i samband med att bredband installerades bytte jag router, och sedan dess fungerar det inte.

Jag får ett meddelande på TVn att den inte kan ansluta till WIFI. Dessutom uppmanas jag , via TVn, att bekräfta mitt Wi-fi-lösenord med Google Home-appen, vilket jag försökt. Jag hittar inte rätt ställe i Google-chrome-appen där bekräftelse skall göras

Min Chromecast är av första generationen, och TVn har också några år på nacken, men där finns alla uttag som behövs, det har ju fungerat tidigare.

Hur kommer jag vidare?

Antar att du menar att du inte längre kan casta från mobil eller surfplatta, m m. Chromecast-enheten ansluts med hdmi till TVn, så problemet ligger nog inte där.

Chromecast-enheten och apparaten som castar ska vara anslutna till samma WiFi-nätverk (steg 2 i informationen som Cecilia länkar till). Du har ny router, och då sannolikt en ny accesspunkt (inbyggd). Kanske har den dubbla band (2,4 och 5 GHz). Jag är inte säker, men kanske måste båda enheterna använda samma band (för att det ska bli samma WiFi-nätverk).

TVns eget WiFi har inget med Chromecast'en att göra (rätta mig någon, i fall jag är ute och cyklar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack flr tipsen.ova Jag har provat allt, men misslyckas fortfarande. Vid nollställning (reset) av Chromecast visade sig en ny bild på TVn. Samma blåa färg, texten: "chromecast.com/setup" står nu på skärmen. Längst ner på TVn står: "Chromecast 0545".

Samma resultat som tidigare: Min Ipad hittar inte Chromecast. Stopp där alltså.

Jag får upp "Chromecast 0545" i listan på WIFI¨-nätverk. Är det det nätverket jag skall ansluta till? Det närtverket har ingen internet-anslutning. Det fungerar alltså inte? Hur ändrar jag i Chromecast så att den kan ansluta till "paddan.

Det står i alla instruktioner att Chromecast och paddan skall vara anslutna till samma nätverk. Hyr åstadkommer jag det. JAg har försökt att "komma in i"  C

Chromecast genom dess webadress, men misslyckats.

Cecilias länk till instruktioner går till instruktionerna i Google-Home-appen, och där kommer jag ingen vart, tyvärr.

Ett svar till Christer: Min Chromecast är en modell som bara kan ta 2,4 GHz-signalen, och jag har fixat en nätverksidentitet som går på det bandet. Du har säkert rätt i att TVns eget WIFI inte har med mitt problem att göra: också TVn är gammal (liksom jag själv), och har inget WIFI (det är ingen "smart-TV!).

Ingenting hjälper! Jag blir snar desperat, barn-barnen vill se på barnprogram när dom vill, inte nödvändigtvis när de går på Barnkanalen.

Lösning någon?

Hälsningar Luthier

ref_topic=3058948

Redigerad av Cecilia
Har tagit bort citatboxen runt svaret /Cecilia, moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaret ovan är mitt, inte Cecilias. Jag vet inte hur det kunde bli så, Förlå Cecilia...

Luthier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, skrev Luthier:

Jag får upp "Chromecast 0545" i listan på WIFI¨-nätverk. Är det det nätverket jag skall ansluta till? Det närtverket har ingen internet-anslutning. Det fungerar alltså inte?

Ja

Jo, det är till Chromecast 0545 du ska ansluta och inte till internet.

32 minuter sedan, skrev Luthier:

Svaret ovan är mitt, inte Cecilias. Jag vet inte hur det kunde bli så, Förlå Cecilia...

Luthier

Fixat och det är inget att be om ursäkt för, forumprogrammet är komplext och det är lätt hänt att man trycker fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-07-03 på 21:26, skrev Luthier:

Hur kommer jag vidare?

Hälsningar

Luthier (som egentligen heter något annat)

Jag börjar med  ev. dum fråga har du bytte du SSID och Lösenord på din nya router, din Chromecast är ju inställd på den gamla routerns SSID och lösenord

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Hanse: Det är rätt som Du förmodar, det strulade antagligen ihop sig med WIFI-nät, lösenord och instruktioner etc.

Till Cecilia:

Jag provade, det fungerade!

Tack för hjälpen!

Luthier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...