Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är jag inte admin när jag till synes är det


rammega
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Jag är adminsistratör men när jag tex. ska radera en Oldwindows fil så blir jag promtad: du måste vara adm. för att göra detta.

Hur ska jag bära mig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Prova högerklicka på din c-disk, välj egenskaper. Klicka diskrensning, sen klickar du rensa systemfiler. Där bör du få ett val om att ta bort gamla Windowsversioner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev .M:

Prova högerklicka på din c-disk, välj egenskaper. Klicka diskrensning, sen klickar du rensa systemfiler. Där bör du få ett val om att ta bort gamla Windowsversioner.

Klockrent!Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon nytta med att ha kvar gamla windows-versioner eller är det allmänt att rekommendera att man tar bort dem? Kan tänka mig att man vill se om allt fungerar som det ska innan man gör det, men det blir ett himla jobb med detta om det bara rör sig om någon funktion som man  k a n s k e  stöter på vid något enstaka tillfälle. Å andra sidan vill man ju inte upptäcka att man borde låtit bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behåller oftast gamla windows versioner en stund, tills jag bestämt mig för att det funktioner jag använder oftast fungerar och inget oväntat inträffat.

 

Med den senaste windowsuppdateringen som hade så många problem så tog jag bort gamla versioner nästan direkt. Men det beror mest på att jag behövde göra fritt på hårddisken snarare än att jag litade på att det fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så att mappen Windows.old tas bort automatiskt efter ungefär en månad. Antar att Microsoft då tycker att man ska ha kommit fram till att man vill fortsätta med den nya versionen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu ska jag berätta vad som hände när jag gjorde som ovan stormuffin tipsade om. Efter omstart så fick jag bara ett meddelande om att inget operativsytem, fans. Oj oj vad skulle jag göra nu? Som tur va så hittade jag en 7.a som  jag hade köpt för en annan dator för några år sen. Sen var det bara att börja om. vad  hände? Någon som känner igen detta? Uppe och rullar nu i alla fall.

Redigerad av rammega
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Precis som .M säger:
När man skall ta bort Windows old så så skall man enbart utföra detta via Windows inbyggda kommandon och där är det bara att köra:

 

Start > skriv  bara rakt av 'disk > i listan som kommer upp 'Välj Diskrensning > högerklicka och välj: "Kör som Administratör" >  bocka i rutan för att rensa Windows.old samt övrigt och klicka ok.

 

Vad som skett hos dig är omöjligt att spekulera i, men troligen har du på något sätt manuellt tagit bort systemkritiska filer - annars skulle det aldrig hända att du måste backa tillbaks eller göra en ominstallation och till den äldre och sämre versionen av Windows 7 gentemot Windows 10.

 

  • Klart att du kan reparera din Windows 10 - utan att förlora några data.
    Förutsätter att du redan har Windows 10 naturligtvis., men samma förfaringssätt gäller även för Windows 7,8.8.1
     

Om du kan få igång datorn att starta så rekommenderar jag å andra sidan att göra så här:

Du skapar ett Windows10 media med verktyget i länken på antingen DVD eller USB sticka, det spelar ingen roll.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Sedan startar du upp ditt Windows, därefter stoppar in DVD eller USB stickan och öppnar och kör från Utforskaren Setup.exe (eller om den Autostartas).  Du skall alltså inte Boota" upp datorn från detta.

 

Då gör du helt enkelt en Uppgradering - viktigt - och väljer att behålla alla egna filer, program och appar.

Det betyder att det blir i allt allt väsentligt en ominstallation via uppgraderingsalternativet, med den skillnaden att alla dina program och filer blir kvar och att Windows systemfiler blir totalt utbytta.

 

Sedan skall du efter alla omstarter köra Windows update: Start > Inställningar > Säkerhet och uppdatering > Windows update > omstart

Repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

 

  • Man kan alltså reparera sitt Windows via denna metod 'Uppgraderingsaltenativet' och det gäller även Windows 7/8

 

Möjligen kan det ibland finnas något program som kräver ominstallation efteråt  tex. Adobe Photoshop CS6, men inte säkert att ens det behövs.

 

Och givetvis ta backup på viktiga filer innan.

Mvh

 

Ps. För att starta datorn i Felsäkerläge i Windows 10 se denna guide punkt 1-8 //eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-fels%C3%A4kertl%C3%A4ge-p%C3%A5-windows/

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...