Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

outlook kan inte hämta epost från Gmail


tvgunnar
 Share

Rekommendera Poster

Ungefär en gång i timmen får jag ett meddelande till outlook: Det ser inte ut som vi har tillåtelse att hämta epost från Gmail. Vänligen åtgärda problemet! Men ingenstans hittar jag vad som är problemet. Det är svårt att fixa ett problem som man inte kan se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
Postad (redigerade)

Du måste gå in i gmails inställningar och tillåta mindre säkra appar.

image.thumb.png.26e91bc3be999601c7201eface7566da.pngimage.thumb.png.44267c00a49500c7196818b759fd7cc7.png

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Bilden jag får när jag klickar på inställningar ser inte ut som ditt svar. har jag missat nåt klick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för ert engagemang men det enklaste är att ta bort hotmailkontot, vilket är gjort nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du ta bort gmail-kontot från Outlook?

För jag förstår inte hur problem med gmail-kontot skulle bli löst av att ta bort ett hotmail-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte hotmailkontot annat än till inloggning på Microsoft och Windows. Jag använder bara gmail för epost. Därför är de här mejlen från hotmail bara irriterande. Eftersom det inte finns någon enkel (begriplig) lösning på problemet, kan vi lika gärna lägga ner...

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du måste inte ha en hotmail-adress som ditt Microsoftkonto ska kopplas till. Det går lika bra att koppla sitt Microsoftkonto till en Gmail-adress.

"Vad är ett Microsoft-konto?

Ett Microsoft-konto är en e-postadress och ett lösenord som används med Outlook.com, Hotmail, Office, OneDrive, Skype, Xbox och Windows. När du skapar ett Microsoft-konto kan du använda valfri e-postadress som användarnamn, inklusive adresser från Outlook.com, Yahoo! eller Gmail." Se https://tinyurl.com/y6joem9r

 

Se bl a "Jag vill använda en annan e-postadress (eller ett annat telefonnummer) för att logga in" här https://tinyurl.com/y2euyp4d

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade mitt primära alias till mitt g-mailkonto och det gick ju bra. Men då kommer nästa pilsner: Jag hade automatisk inloggning tidigare och det försvann ju nu och så hittar jag inte inställningen för detta (många inställningar blir det....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar datorn kommer ingen fråga om inloggning. Jag antar att det är till Microsoftkontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte detta roligt längre! Huvudproblemet kvarstår: Jag bombas hela tiden med krav att uppdatera mejlhämtningen från g-mail. Google säger att de har lämnat tillstånd till microsoft att hämta epost. Men: Det finns öht ingen knapp/ikon eller textrad i Outlook, som heter inställningar! Inte genom hjälpcentret heller! Vad gör man? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Outlook använder du?

Office Outlook 365 eller med något årtal (betalprogram)

Mejlappen som ingår i Windows 8 och 10 (gratis)

Webbsidan Outlook.com

Om du inte vet ta en skärmdump som visar de översta raderna av Outlook och bifoga den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hela tiden använt mejlappen som ingår i Windows 10. Jag vet inte varför Outlook blev inblandat i detta. Jag har en Office 365 prenumeration och det är med Outlook därifrån jag försökt ändra inställningarna.image.thumb.png.544d6c1f7af0b685215d5dda40091a02.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använder inte mejl-appen i Windows 10 men det som står i ditt meddelande gäller Outlook.com och det som står i meddelandet bör du kunna göra. Det är kugghjulet som är inställningsikonen. Om du hovrar över kugghjulet uppe till höger i inkorgen så ser du att det står Inställningar.

291385339_Hotmailinstllningar.thumb.png.3fc74679e868b9c710955afe309f537f.png

Där kan man välja att "visa alla Outlook-inställningar".  (Man får skrolla längst ner för att hitta det.) Kugghjul > Visa alla Outlook-inställningar > Synkronisera e-post

1697351270_HotmailSynkroniserae-post.png.5b91b83a11ceaf049968a4f354e60fa1.png

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev tvgunnar:

Jag har hela tiden använt mejlappen som ingår i Windows 10. Jag vet inte varför Outlook blev inblandat i detta. Jag har en Office 365 prenumeration och det är med Outlook därifrån jag försökt ändra inställningarna.

Mejlappen och Outlook i Office 365 är två helt separata program och man kan inte genom inställningar i ett av dem påverka det andra. Om du ska använda mejlappen ska du ändra inställningarna i den appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag har gjort från början. Förmodligen är det något jag inte förstår. Jag får tacka alla inblandade för hjälpen. Gmailen fungerar ju och det är huvudsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...