Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag svenska aktiekurser till Excel?


TheController
 Share

Rekommendera Poster

TheController

Jag har sedan länge brukat länka aktiekurser till en arbetsbok i Excel enligt t.ex. den princip som visas i denna film:

Men använder Office 365 och nu verkar man ha ”förbättrat” möjligheten att importera från webben till Excel. Och den instruktion som visas i filmen ovan är inte aktuell längre…

Problemet är att jag inte hittar någon sida på nätet där jag får importen att fungera. Min favorit tidigare har varit SEB:s sida.

Så min fråga: Jag vill kunna importera hela aktielistan, t.ex. Stockholm Large Cap, till Excel (naturligtvis dynamisk, uppdateringsbar). Är det någon på detta forum som har lyckats med detta? Vilken sida fungerar för import av aktiekurser till Excel?

Tack för all hjälp

/TC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Excel 365 finns annars stöd för att hämta just finansiella data.

image.png.3533e4631b604654954de8563df89b06.png

Dock finns problemet att du måste söka reda på och koppla ihop ett namn med ett kurs. Hur du får ut alla från Stockholms börs på detta vis utan en massa manuellt arbete vet jag inte riktigt.

Samt som du ser lite spår av så är namnet det hämtar från nätet fullt av kinesiska tecken sedan en tid tillbaka.

Ett annat aber, eller kanske bra, är att utländska aktier visas i valutan de är registrerade i, exempelvis Ericsson visas i dollar.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheController

Tack för svar, 

Intressant…

Jag har Office 365 ProPlus. Men ser inte detta val i datafliken… Är det något tillägg som behöver installeras?

Sen är det ”lite” opraktiskt för mig som vill följa hela stockholmsbörsen, helst uppdelat på olika listor som Large cap, Mid cap och small cap. T.ex. kommer det till och försvinner nya bolag. Jag vill kunna analysera och filtrera fram olika portföljer baserat på aktuella nyckeltal etc.

På ”den gamla goda tiden”, t.ex. med Excel 2013 kunde jag bara gå till en kurslista, t.ex. Dagens Industri, högerklicka och välja ”exportera till Microsoft Excel” och så var det klart…

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet idag är nog i sig inte att Excels guide förändrats utan att hemsidorna ändrats från att statiska sidor genereras i bakgrunden till att byggas upp, och uppdateras live via anrop mot backend, servern. Dvs när Excel försöker hämta sidan finns inte de data som ska finnas där pga olika egenskaper på sidorna.

Det man behöver hitta är råa data att ladda hem, csv-format eller liknande.

Problemet är nog att du snarast måste prenumerera på data av det formatet, att de filerna inte finns öppet på nätet.

 

Via valen, kika på Arkiv -> Alternativ -> Anpassa verktygsfälten -> Data -> Datatyper. Om det inte finns där kan du förhoppningsvis hitta det i alternativen till vänster.

Enda extra jag ha i, som du kan dra hem även, är nog Power Pivot men fältet borde inte komma från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheController

Ja, många hemsidor har ändrats. Men t.ex. SEB:s aktiesidor är de samma. De Excelfiler jag skapat med Excel 2013 kan fortfarande hämta data från SEB:s sida. Men jag kan inte skapa nya… Samma sak med Dagens Industri och Affärsvärldens aktiesidor…

Jag har Office 365 men en licens från universitetet och jag tror att det kan göra att nya uppdateringar av 365 inte hänger med. De kanske kommer med eftersläpning…

Jag lyckades hitta kommandot datatyper när jag letade bland ”alla kommandon” i ”Anpassa menyfliksområdet” men funktionen är bara grå och verkar inte fungera.

Tack för dina kommentarer och hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt att Excels guide misslyckas totalt vid import från SEB, från varje webbsida jag testar.

Testar en basic som Svt-text. Där får jag fram

image.png.4b5effbfc4b34baa04c223a722fc3b20.png

Dvs något är galet i kopplingen till IE eller kanske Edge?

Testar en reparation av Office (vilket tar tid) och googlar lite. Kanske

https://social.technet.microsoft.com/Forums/ie/en-US/1849edda-064c-4c52-8420-016fe753e159/import-html-table-from-excel-saved-as-web-page?forum=powerquery

 

Mmh, datatyper. här får nog någon annan komma med mer kunskap för jag vet inte vad som gör att jag har dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar tillbaka i detta ärende och kan bara säga att det verkar vara svårt att få det att fungera. De har byggt om funktionen rejält i Excel 2016 och inte till det bättre.

 

Sedan har även webbsidor utvecklats, rena tabeller blir mindre använda i HTML, ersätts av andra taggar, och då får även gamla Excel problem.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
TheController

En liten uppdatering:

Nu dök helt plötsligt Datatyper med Aktier upp i fliken Data. Layouten på knappar etc har också förändrats. Min gissning är att pga av att jag har en licens kopplad till en organisation (volymlicenskund) som det beskrivs under "Om Excel" vid produktinformationen så sker inte uppdateringarna samtidigt som andra licenser.

Verkar inte riktigt vara vad jag vill ha (vill ju kunna ha hela listan och inte aktie för aktie. Men skall experimentera lite med det.

mvh

TC

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På ‎2019‎-‎07‎-‎01 på 11:23, skrev TheController:

Jag har sedan länge brukat länka aktiekurser till en arbetsbok i Excel enligt t.ex. den princip som visas i denna film:

 

Men använder Office 365 och nu verkar man ha ”förbättrat” möjligheten att importera från webben till Excel. Och den instruktion som visas i filmen ovan är inte aktuell längre…

 

Problemet är att jag inte hittar någon sida på nätet där jag får importen att fungera. Min favorit tidigare har varit SEB:s sida.

 

Så min fråga: Jag vill kunna importera hela aktielistan, t.ex. Stockholm Large Cap, till Excel (naturligtvis dynamisk, uppdateringsbar). Är det någon på detta forum som har lyckats med detta? Vilken sida fungerar för import av aktiekurser till Excel?

 

Tack för all hjälp

 

/TC

 

Hej,

Har testat och testat och lyckas hacka lite i urlkoderna till Dagens Industri, se t.ex.:

https://trader.di.se/index.php/stocklist/index/2055?list=4

Som her dig hela Large Cap-listan, byter du "list=4" till "list=14" så får du small Cap - och dessa fungerar att läsa in till Excel...

Här listar jag adresser till sidor på DI (och några andra) som ger tabeller till alla kurslistor och valutakurser. De fungerade i alla fall i går ?

https://andersexcel.se/importera-data-fran-internet-till-excel/

Det finns även en ny film som ersätter den som du hänvisar till. En stor skillnad är t.ex. att man kan transformera data med Power Query

mvh

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
ohio gozaimas

@Monshi

Försöker aktivera "alternativ" under "uppdatera alla" men det går ej, det är "utgråat" och rullist går ej att öppna.. Gäller excel, 365 på mac och har läst in aktier under "data" och "aktier".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...